Vänlig robot värvar ditt jobb
När Musk introducerar roboten för världen avväpnar han den genom en försäkran om att den kommer vara vänlig, 172 centimeter lång och att du kommer kunna springa snabbare än den.
Går allt som det ska utplånar den dessutom farliga, repetitiva och tråkiga jobb (och du får chansen att dra till Bahamas).
Tesla Bot ska kunna bära 20 kg och ta sig fram i 8/km per timme. Lite långsammare än genomsnittsmänniskan springer milen.
Kritiker menar dock att det är optimistiskt att hoppas på sådan teknologi redan till nästa år. Dessutom diskuteras hur en robot som inte klarar av att bära en vikt om mer än tre säckar potatis ska kunna bidra med annat än att hämta kaffe.
Det låter alltså inte som att vi behöver tänka i filmiska domedagsscenarion än på ett tag.
Dumpa din människa
Men för att syssla med marknadsföring behövs varken muskler eller spänst. AI är redan väl interagerat i branschen. Du är förmodligen mer bekant med det än du reflekterat över. Siri, chattbotar och skräddarsydda annonser är ju inte hokus pokus – det är AI.
Vad händer när utvecklingen tar ännu ett steg? Den dagen du går till gymmet och din PT förvandlats till humanoid? Eller när Tesla Bot assisterar ditt jeansköp?
I nobelpristagaren Kazuo Ishiguros senaste roman ”Klara och Solen” har världen vant sig vid humanoider. Alla ungdomar som är något har en artificiell vän som hjälper till med läxor och andra sedvanliga föräldrasysslor.
Handlingen kretsar kring en dödligt sjuk tonåring. Hennes mamma (spoiler alert) vill få familjens artificiella vän att bli en kopia av dottern, så att hon får ha kvar henne när hon dör.
Men kan en robot ersätta en annan människa? Om den lär sig imitera, tänka, agera som personen – och dessutom ser ut som henne – vad är då skillnaden?
Känslorna styr vår framtid
I slutänden handlar det om att humanoiden måste kunna framkalla samma känslor som oss människor. Kanske få dig att skratta under ett hårt intervallpass på gymmet. Eller få dig att gå tillbaka till jeansaffären för att robotarna som jobbar där är så kreddiga.
För det är just känslor marknadsföring handlar om. Den ska få dig att bubbla glädje, grina floder eller bli Nicke Nyfiken. Lyckas Musk med det är det möjligt att du har en robot som ambassadör för ditt varumärke i framtiden.
Med det sagt. Känns det tungt att vara tillbaka från semestern? Då kan du trösta dig med att Tesla Bot kanske gör jobbet om några år.
Vill du veta lite mer om allt?
Varje månad fyller vi vårt nyhetsbrev med världens viktigaste spaningar om content, kreativitet och growth.