Lojalitet mot varumärke
Nyheter

Hur lojala är vi egentligen?

De yngre målgrupperna är på frammarsch och har ändrat vårt sätt att se på lojalitet mot företag och varumärken. Nu gäller det för företagen att anpassa sig till en nya verklighet där lojalitet tar helt andra uttryckssätt. 

Att skaffa sig lojala och på så sätt återkommande kunder är en av företagens stora drivkrafter över hela världen. Faktum är att 90 procent av alla företag har någon form av lojalitetsprogram kopplat till sin verksamhet och den siffran växer.

I en undersökning som företaget Accenture gjort har över 25 000 konsumenter i 33 länder över hela världen fått säga sitt. Det visar sig att många företag har svårt att träffa rätt med sina lojalitetsprogram när antalet konsumenter växer och den yngre generationens krav ökar. Dessutom tror många företagsledare att lojalitetsinsatserna bär frukt när de i själva verket inte gör det.

Här är några intressanta siffror

57 procent av konsumenterna spenderar mer på varumärken som de är lojala mot. Det innebär att 43 procent spenderar lika mycket eller mindre. Hela 36 procent av de konsumenter som svarat hävdar att lojalitet är helt irrelevant vid köptillfället.

71 procent menar att lojalitetsprogram inte skapar lojalitet.

77 procent av alla konsumenter säger att de snabbare tar tillbaka sin lojalitet än de gjorde för tre år sedan.

23 procent säger att de är likgiltiga eller till och med negativt inställda till ”lojalitetsinsatser” och den siffran stiger framförallt i de yngre målgrupperna. För företagen och varumärkena innebär det att de ofta kostsamma insatserna för att öka lojaliteten bland konsumenterna i en fjärdedel av fallen snarare skadar varumärket.

Det finns alltså en diskrepans mellan hur mycket som satsas på lojalitetsinsatser och hur kunden tar emot insatserna. Accenture kommer med några förslag på hur företagen ska tänka i framtiden:

# 1

Identifiera alla dina lojalitetsinsatser och se vilket resultat varje enskild insats har. När insatserna som inte ger någonting har identifierats kan du stänga ner dem och använda pengarna på de bättre fungerande insatserna istället.

# 2

Lojalitetsprogrammen ger inte det försäljningslyft som många företagsledare tror. Istället för att satsa på att lojala kunder ska köpa oftare och mer så tycker Accenture att insatserna ska läggas på att kunderna rekommenderar andra istället. Identifiera de riktigt nöjda kunderna och ge dem anledning att tala gott om ditt företag.

# 3

”Millennials” (födda mellan 1977 och 1995) är den yngre målgruppen som är mest skeptiskt till lojalitetsprogram. Därför är det viktigt att kommunicera på målgruppens villkor och språk och veta vad målgruppen tycker om och inte.

Enligt undersökningen som Accenture gjort föredrar ”Millennials” åsikter från influencers, att stödja goda ändamål, personligt tilltal, innovation och tillgång till exklusiva erbjudanden och partnerskap. ”Millennials” byter snabbare varumärke, spenderar mindre hos företag de är lojala mot, delar positiva erfarenheter med familj och vänner, använder flera olika kanaler för att kommunicera och söker perfektion som motsvarar deras högt ställda förväntningar.

# 4

Eftersom lojalitet inte är lika viktigt vid köpbeslutet som det en gång var är det viktigt för företagen att fokusera sina insatser mot kundernas agerande. Mer än hälften av de lojala kunderna rekommenderar aktivt en produkt eller tjänst till vänner och familj. 14 procent visar sin lojalitet genom att rekommendera och försvara ett varumärke i sociala kanaler. Det om något är till stort värde för företag.

Vi på Chiffer ser som vår största och viktigaste uppgift att stärka våra kunders varumärken med hjälp av content marketing. Vill du ha hjälp med att göra varumärkesbyggande insatser som både ökar lojaliteten hos dina kunder och skapar mervärde för ditt företag? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 31 mars, 2017
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer