kvalitet_kvantitet_2018_1800x888
Krönika

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experter i contentbranschen. En sida förespråkar få inlägg med hög kvalitet, den andra hävdar att kvantitet vinner för att ständigt finnas i målgruppens medvetande. Vi reder ut vad som ligger bakom de olika riktningarna och presenterar hur vi på Chiffer arbetar med content.

En av stjärnorna inom content marketing, Ann Handley, contentofficer för MarketingProfs, är en stark förespråkare av kvalitet kontra kvantitet. Hon värdesätter skickligt textskapande och att bygga en stark följarskara istället för att pumpa ut content för snabba likes. Hon hänvisar till statistiken i undersökningen ”B2B Content Marketing 2018: Benchmarks, Budgets and Trends – North America” där 870 marknadsförare svarat på vad de valt att fokusera på och 80 procent fokuserar på att bygga en stark publik och 74 procent värdesätter kreativitet i skapandet av content.

Ann Handley utvecklar fördelarna med att bygga en stark publik. Att det handlar om att satsa på långsiktiga relationer och att samla folket som värdesätter det du har att säga. Så istället för att som marknadsförare prata om sig själv, sina tjänster och sina produkter ska fokus vara på följarna eller publiken. Vad vill de läsa om? Och vad skapar engagemang?

”Ingen bryr sig om du gjorde något bra igår”

En som istället förespråkar kvantitet är Nicolas Cole, författare, grundare och chefredaktör för Digital Press och har bland annat skrivit för Time, Forbes och Fortune. Hans arbete har totalt genererat över 30 miljoner sidvisningar. Nicolas Cole tillhör därmed den andra åsiktssidan och menar att innehållsskapande handlar om antal inlägg, att dagligen publicera något nytt för att ständigt finnas i målgruppens medvetande. Enligt honom är marknadsförarens främsta uppgift att fastställa hur man ska gå till väga för att lyckas skapa något nytt, varenda dag.

Svaret på hur han har lyckats menar han är just antalet inlägg. Om du inte kommer med något nytt, värdefullt innehåll som är värt att uppmärksamma varenda dag, förlorar du enligt Nicolas. Han menar att ingen bryr sig om att du gjorde något bra igår. Läsarna bryr sig bara om vad de möts av nu. Internet har skapat en ängslighet bland människor och om du inte försöker fånga upp den ängsligheten hos dem så förlorar du och blir osynlig på marknaden. Om du skapar content och inte ständigt arbetar under press så gör du fel, hävdar Nicolas. Ska du bygga upp ett Instagramkonto, posta något fantastiskt varje dag. Vill du starta en blogg, skriv något speciellt varje dag. Det är så de stora Youtube-stjärnorna arbetar, detsamma gäller de med populärast konton på Instagram.

Kvalitet och regelbundenhet

Det är intressant att ta del av så olika ståndpunkter som Nicolas och Ann har, båda har flera bra poänger och tänkvärda slutsatser. Vi på Chiffer anser att vara regelbunden i skapandet av content är a och o för att våra läsare ska kunna ta del av något nytt hela tiden. Hos oss går kvalitet alltid före kvantitet. Vi arbetar med insiktsdriven kommunikation och rannsakar ständigt våra resultat. Utefter vad resultaten visar skapar vi rätt content för rätt målgrupp. Det innebär också att vi testar nya grepp som ibland flyger iväg engagemangmässigt och ibland får vi klia oss i huvudet om något inte tar fart. Då handlar det om att göra om och göra rätt och att aldrig luta sig tillbaka och tro att man har greppat det.

Lisa Bergman

Artikeln senast uppdaterad: 12 februari, 2018
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer