kvalitet_kvantitet_2018_1800x888
Krönika

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experter i contentbranschen. En sida förespråkar få inlägg med hög kvalitet, den andra hävdar att kvantitet vinner för att ständigt finnas i målgruppens medvetande. Vi reder ut vad som ligger bakom de olika riktningarna och presenterar hur vi på Chiffer arbetar med content.

En av stjärnorna inom content marketing, Ann Handley, contentofficer för MarketingProfs, är en stark förespråkare av kvalitet kontra kvantitet. Hon värdesätter skickligt textskapande och att bygga en stark följarskara istället för att pumpa ut content för snabba likes. Hon hänvisar till statistiken i undersökningen ”B2B Content Marketing 2018: Benchmarks, Budgets and Trends – North America” där 870 marknadsförare svarat på vad de valt att fokusera på och 80 procent fokuserar på att bygga en stark publik och 74 procent värdesätter kreativitet i skapandet av content.

Ann Handley utvecklar fördelarna med att bygga en stark publik. Att det handlar om att satsa på långsiktiga relationer och att samla folket som värdesätter det du har att säga. Så istället för att som marknadsförare prata om sig själv, sina tjänster och sina produkter ska fokus vara på följarna eller publiken. Vad vill de läsa om? Och vad skapar engagemang?

”Ingen bryr sig om du gjorde något bra igår”

En som istället förespråkar kvantitet är Nicolas Cole, författare, grundare och chefredaktör för Digital Press och har bland annat skrivit för Time, Forbes och Fortune. Hans arbete har totalt genererat över 30 miljoner sidvisningar. Nicolas Cole tillhör därmed den andra åsiktssidan och menar att innehållsskapande handlar om antal inlägg, att dagligen publicera något nytt för att ständigt finnas i målgruppens medvetande. Enligt honom är marknadsförarens främsta uppgift att fastställa hur man ska gå till väga för att lyckas skapa något nytt, varenda dag.

Svaret på hur han har lyckats menar han är just antalet inlägg. Om du inte kommer med något nytt, värdefullt innehåll som är värt att uppmärksamma varenda dag, förlorar du enligt Nicolas. Han menar att ingen bryr sig om att du gjorde något bra igår. Läsarna bryr sig bara om vad de möts av nu. Internet har skapat en ängslighet bland människor och om du inte försöker fånga upp den ängsligheten hos dem så förlorar du och blir osynlig på marknaden. Om du skapar content och inte ständigt arbetar under press så gör du fel, hävdar Nicolas. Ska du bygga upp ett Instagramkonto, posta något fantastiskt varje dag. Vill du starta en blogg, skriv något speciellt varje dag. Det är så de stora Youtube-stjärnorna arbetar, detsamma gäller de med populärast konton på Instagram.

Kvalitet och regelbundenhet

Det är intressant att ta del av så olika ståndpunkter som Nicolas och Ann har, båda har flera bra poänger och tänkvärda slutsatser. Vi på Chiffer anser att vara regelbunden i skapandet av content är a och o för att våra läsare ska kunna ta del av något nytt hela tiden. Hos oss går kvalitet alltid före kvantitet. Vi arbetar med insiktsdriven kommunikation och rannsakar ständigt våra resultat. Utefter vad resultaten visar skapar vi rätt content för rätt målgrupp. Det innebär också att vi testar nya grepp som ibland flyger iväg engagemangmässigt och ibland får vi klia oss i huvudet om något inte tar fart. Då handlar det om att göra om och göra rätt och att aldrig luta sig tillbaka och tro att man har greppat det.

Lisa Bergman

Artikeln senast uppdaterad: 12 februari, 2018
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer