kvalitet_kvantitet_2018_1800x888
Krönika

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experter i contentbranschen. En sida förespråkar få inlägg med hög kvalitet, den andra hävdar att kvantitet vinner för att ständigt finnas i målgruppens medvetande. Vi reder ut vad som ligger bakom de olika riktningarna och presenterar hur vi på Chiffer arbetar med content.

En av stjärnorna inom content marketing, Ann Handley, contentofficer för MarketingProfs, är en stark förespråkare av kvalitet kontra kvantitet. Hon värdesätter skickligt textskapande och att bygga en stark följarskara istället för att pumpa ut content för snabba likes. Hon hänvisar till statistiken i undersökningen ”B2B Content Marketing 2018: Benchmarks, Budgets and Trends – North America” där 870 marknadsförare svarat på vad de valt att fokusera på och 80 procent fokuserar på att bygga en stark publik och 74 procent värdesätter kreativitet i skapandet av content.

Ann Handley utvecklar fördelarna med att bygga en stark publik. Att det handlar om att satsa på långsiktiga relationer och att samla folket som värdesätter det du har att säga. Så istället för att som marknadsförare prata om sig själv, sina tjänster och sina produkter ska fokus vara på följarna eller publiken. Vad vill de läsa om? Och vad skapar engagemang?

”Ingen bryr sig om du gjorde något bra igår”

En som istället förespråkar kvantitet är Nicolas Cole, författare, grundare och chefredaktör för Digital Press och har bland annat skrivit för Time, Forbes och Fortune. Hans arbete har totalt genererat över 30 miljoner sidvisningar. Nicolas Cole tillhör därmed den andra åsiktssidan och menar att innehållsskapande handlar om antal inlägg, att dagligen publicera något nytt för att ständigt finnas i målgruppens medvetande. Enligt honom är marknadsförarens främsta uppgift att fastställa hur man ska gå till väga för att lyckas skapa något nytt, varenda dag.

Svaret på hur han har lyckats menar han är just antalet inlägg. Om du inte kommer med något nytt, värdefullt innehåll som är värt att uppmärksamma varenda dag, förlorar du enligt Nicolas. Han menar att ingen bryr sig om att du gjorde något bra igår. Läsarna bryr sig bara om vad de möts av nu. Internet har skapat en ängslighet bland människor och om du inte försöker fånga upp den ängsligheten hos dem så förlorar du och blir osynlig på marknaden. Om du skapar content och inte ständigt arbetar under press så gör du fel, hävdar Nicolas. Ska du bygga upp ett Instagramkonto, posta något fantastiskt varje dag. Vill du starta en blogg, skriv något speciellt varje dag. Det är så de stora Youtube-stjärnorna arbetar, detsamma gäller de med populärast konton på Instagram.

Kvalitet och regelbundenhet

Det är intressant att ta del av så olika ståndpunkter som Nicolas och Ann har, båda har flera bra poänger och tänkvärda slutsatser. Vi på Chiffer anser att vara regelbunden i skapandet av content är a och o för att våra läsare ska kunna ta del av något nytt hela tiden. Hos oss går kvalitet alltid före kvantitet. Vi arbetar med insiktsdriven kommunikation och rannsakar ständigt våra resultat. Utefter vad resultaten visar skapar vi rätt content för rätt målgrupp. Det innebär också att vi testar nya grepp som ibland flyger iväg engagemangmässigt och ibland får vi klia oss i huvudet om något inte tar fart. Då handlar det om att göra om och göra rätt och att aldrig luta sig tillbaka och tro att man har greppat det.

Lisa Bergman

Artikeln senast uppdaterad: 12 februari, 2018
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Vi släpper nu tre reklamfilmer under det nya kommunikationskonceptet Stöttar drömmar.Här får vi träffa några av Granngårdens egna... Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer