kvalitet_kvantitet_2018_1800x888
Krönika

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experter i contentbranschen. En sida förespråkar få inlägg med hög kvalitet, den andra hävdar att kvantitet vinner för att ständigt finnas i målgruppens medvetande. Vi reder ut vad som ligger bakom de olika riktningarna och presenterar hur vi på Chiffer arbetar med content.

En av stjärnorna inom content marketing, Ann Handley, contentofficer för MarketingProfs, är en stark förespråkare av kvalitet kontra kvantitet. Hon värdesätter skickligt textskapande och att bygga en stark följarskara istället för att pumpa ut content för snabba likes. Hon hänvisar till statistiken i undersökningen ”B2B Content Marketing 2018: Benchmarks, Budgets and Trends – North America” där 870 marknadsförare svarat på vad de valt att fokusera på och 80 procent fokuserar på att bygga en stark publik och 74 procent värdesätter kreativitet i skapandet av content.

Ann Handley utvecklar fördelarna med att bygga en stark publik. Att det handlar om att satsa på långsiktiga relationer och att samla folket som värdesätter det du har att säga. Så istället för att som marknadsförare prata om sig själv, sina tjänster och sina produkter ska fokus vara på följarna eller publiken. Vad vill de läsa om? Och vad skapar engagemang?

”Ingen bryr sig om du gjorde något bra igår”

En som istället förespråkar kvantitet är Nicolas Cole, författare, grundare och chefredaktör för Digital Press och har bland annat skrivit för Time, Forbes och Fortune. Hans arbete har totalt genererat över 30 miljoner sidvisningar. Nicolas Cole tillhör därmed den andra åsiktssidan och menar att innehållsskapande handlar om antal inlägg, att dagligen publicera något nytt för att ständigt finnas i målgruppens medvetande. Enligt honom är marknadsförarens främsta uppgift att fastställa hur man ska gå till väga för att lyckas skapa något nytt, varenda dag.

Svaret på hur han har lyckats menar han är just antalet inlägg. Om du inte kommer med något nytt, värdefullt innehåll som är värt att uppmärksamma varenda dag, förlorar du enligt Nicolas. Han menar att ingen bryr sig om att du gjorde något bra igår. Läsarna bryr sig bara om vad de möts av nu. Internet har skapat en ängslighet bland människor och om du inte försöker fånga upp den ängsligheten hos dem så förlorar du och blir osynlig på marknaden. Om du skapar content och inte ständigt arbetar under press så gör du fel, hävdar Nicolas. Ska du bygga upp ett Instagramkonto, posta något fantastiskt varje dag. Vill du starta en blogg, skriv något speciellt varje dag. Det är så de stora Youtube-stjärnorna arbetar, detsamma gäller de med populärast konton på Instagram.

Kvalitet och regelbundenhet

Det är intressant att ta del av så olika ståndpunkter som Nicolas och Ann har, båda har flera bra poänger och tänkvärda slutsatser. Vi på Chiffer anser att vara regelbunden i skapandet av content är a och o för att våra läsare ska kunna ta del av något nytt hela tiden. Hos oss går kvalitet alltid före kvantitet. Vi arbetar med insiktsdriven kommunikation och rannsakar ständigt våra resultat. Utefter vad resultaten visar skapar vi rätt content för rätt målgrupp. Det innebär också att vi testar nya grepp som ibland flyger iväg engagemangmässigt och ibland får vi klia oss i huvudet om något inte tar fart. Då handlar det om att göra om och göra rätt och att aldrig luta sig tillbaka och tro att man har greppat det.

Lisa Bergman

Artikeln senast uppdaterad: 12 februari, 2018
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Chiffer söker digital AD
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker digital AD

Chiffer växer och söker en digital AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer