WeChat_1800x888
Krönika

”WeChat gör livet enkelt”

I Kina använder 900 miljoner personer appen WeChat för att göra ärenden inom bank, shopping, tjänster med mera. Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala vardag.

Mediedagen 2017 kastade nytt ljus över teknologi och innovation tack vare flera intressanta talare, bland andra Tom Xiong och Jacob Lovén, skaparna av podcasten ”Den digitala draken” och Johan Eriksson, från Googles ledningsgrupp. Dessa talare födde tankar om hur enkel ens digitala vardag faktiskt kan se ut. Innovation som gör att man kan leva ett enklare digitalt liv och ett friktionsfritt system är superviktigt för att lyckas.

Klarar sig bra utan kreditkort

WeChat är en app som har 900 miljoner användare i Kina och har lyckats integrera alla delar av vardagslivet i samma plattform; kommunikation, spel, dating, blogginlägg, shopping, bank och transport. Det är en egen mobil onlinevärld och du behöver aldrig lämna appen. Hälften av användarna spenderar 90 minuter i appen, varje dag. Wechat tar 35 procent av all spenderad mobiltid i Kina hos användarna. Du behöver inget kreditkort eftersom i stort sett alla köp görs via appen. Tom Xiong berättar att han klarade sig utmärkt utan sitt under nio månader, här i Sverige skulle man antagligen inte klara sig utan sitt kreditkort ens nio timmar.

Potentialen med appen har även nått den svenska marknaden. Mood-gallerian i Stockholm har som första handelsplats i Sverige startat ett WeChat-konto för att kunna locka de kinesiska turisterna att navigera bland gallerians 50-tal butiker, restauranger och caféer och få aktuella erbjudanden. Besökarna kan enkelt ansluta sig till Mood-gallerians WeChat-konto genom exempelvis iBeacons, en positionstjänst för inomhusbruk och QR-koder.

Allt ska gå snabbt, enkelt och friktionsfritt

I framtiden kommer troligen en liknande app att nå oss i väst. Enligt Tom Xiong och Jacob Lovén är Mark Zuckerberg intresserad av att göra detsamma med Facebook nu när han ser vilken effekt WeChat har fått i Kina. Jag ser framför mig vilka problem som kommer att lösas i min och flera andras digitala vardag där målet är att allt ska gå snabbt, enkelt och friktionsfritt. Det finns idag inte tid att ägna en halvtimme åt att byta försäkringsbolag eller elleverantör, max en minut får det ta för att man som kund ska tycka att det är värt besväret. Varje dag möts man av mängder av mail och samtal från personer som vill att man ska agera på ett eller annat sätt, men det som erbjuds är inte tillräckligt enkelt för att locka med mig som kund.

Exempel på friktioner i vardagen

Friktion ett: Olika försäkringsbolag ringer i tid och otid och vill värva mig som kund. De vill att jag svarar på en mängd frågor, bland annat om jag bor i hus eller lägenhet och om det exempelvis finns någon tillbyggnad på tomten. Information som de har tillgång till, men inte drar nytta av.

Friktion två: Företag annonserar om ett par skor som jag redan har köpt. Det minst troliga är att jag köper ett par precis likadana skor som jag precis har inhandlat. Möjligen skulle jag vara intresserad av den perfekta höstkappan till. Data som de har tillgång till, men inte drar nytta av.

Friktion tre: Som allergiker stöter man alltid på problem fast man har anmält sin allergi i förväg. Häromdagen anmälde jag min sojaallergi men får edamamebönor i salladen. De har tydligen inte nåtts av informationen från företaget som anordnade eventet. Det skulle aldrig hänt med WeChat. I appen skulle jag ha beställt mat, fyllt i allergiinformation och fått maten levererad utan mellanhänder som ska läsa, tolka och missa (förmodligen hade det varit svårt att få sojafri mat i Kina, men det är ett sidospår).

Det finns en nackdel med det teknologiska försprånget

Om jag bodde i Kina skulle däremot vardagspusslet vara enkelt. Då hade jag gjort de tre exemplen ovan på cirka tjugo minuter, inklusive hunnit socialisera med vänner och lagt upp dagens bilder. Fast det finns givetvis en nackdel med det teknologiska försprånget som jag inte avundas dem. De lever ett extremt uppkopplat liv. Det finns en poäng enligt mig, att kropp och hjärna får koppla ner, och det är vi i alla fall bättre på i Sverige.

CHIFFER ÄR EN AV SVERIGES ÄLDSTA OCH MEST PRISBELÖNTA CONTENBYRÅER, MED BLAND ANNAT VINSTER I ÅRETS BYRÅ OCH SVENSKA PUBLISHINGPRISET I RYGGEN. KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG!

Lisa Bergman

Artikeln senast uppdaterad: 13 november, 2017
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer