WeChat_1800x888
Krönika

”WeChat gör livet enkelt”

I Kina använder 900 miljoner personer appen WeChat för att göra ärenden inom bank, shopping, tjänster med mera. Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala vardag.

Mediedagen 2017 kastade nytt ljus över teknologi och innovation tack vare flera intressanta talare, bland andra Tom Xiong och Jacob Lovén, skaparna av podcasten ”Den digitala draken” och Johan Eriksson, från Googles ledningsgrupp. Dessa talare födde tankar om hur enkel ens digitala vardag faktiskt kan se ut. Innovation som gör att man kan leva ett enklare digitalt liv och ett friktionsfritt system är superviktigt för att lyckas.

Klarar sig bra utan kreditkort

WeChat är en app som har 900 miljoner användare i Kina och har lyckats integrera alla delar av vardagslivet i samma plattform; kommunikation, spel, dating, blogginlägg, shopping, bank och transport. Det är en egen mobil onlinevärld och du behöver aldrig lämna appen. Hälften av användarna spenderar 90 minuter i appen, varje dag. Wechat tar 35 procent av all spenderad mobiltid i Kina hos användarna. Du behöver inget kreditkort eftersom i stort sett alla köp görs via appen. Tom Xiong berättar att han klarade sig utmärkt utan sitt under nio månader, här i Sverige skulle man antagligen inte klara sig utan sitt kreditkort ens nio timmar.

Potentialen med appen har även nått den svenska marknaden. Mood-gallerian i Stockholm har som första handelsplats i Sverige startat ett WeChat-konto för att kunna locka de kinesiska turisterna att navigera bland gallerians 50-tal butiker, restauranger och caféer och få aktuella erbjudanden. Besökarna kan enkelt ansluta sig till Mood-gallerians WeChat-konto genom exempelvis iBeacons, en positionstjänst för inomhusbruk och QR-koder.

Allt ska gå snabbt, enkelt och friktionsfritt

I framtiden kommer troligen en liknande app att nå oss i väst. Enligt Tom Xiong och Jacob Lovén är Mark Zuckerberg intresserad av att göra detsamma med Facebook nu när han ser vilken effekt WeChat har fått i Kina. Jag ser framför mig vilka problem som kommer att lösas i min och flera andras digitala vardag där målet är att allt ska gå snabbt, enkelt och friktionsfritt. Det finns idag inte tid att ägna en halvtimme åt att byta försäkringsbolag eller elleverantör, max en minut får det ta för att man som kund ska tycka att det är värt besväret. Varje dag möts man av mängder av mail och samtal från personer som vill att man ska agera på ett eller annat sätt, men det som erbjuds är inte tillräckligt enkelt för att locka med mig som kund.

Exempel på friktioner i vardagen

Friktion ett: Olika försäkringsbolag ringer i tid och otid och vill värva mig som kund. De vill att jag svarar på en mängd frågor, bland annat om jag bor i hus eller lägenhet och om det exempelvis finns någon tillbyggnad på tomten. Information som de har tillgång till, men inte drar nytta av.

Friktion två: Företag annonserar om ett par skor som jag redan har köpt. Det minst troliga är att jag köper ett par precis likadana skor som jag precis har inhandlat. Möjligen skulle jag vara intresserad av den perfekta höstkappan till. Data som de har tillgång till, men inte drar nytta av.

Friktion tre: Som allergiker stöter man alltid på problem fast man har anmält sin allergi i förväg. Häromdagen anmälde jag min sojaallergi men får edamamebönor i salladen. De har tydligen inte nåtts av informationen från företaget som anordnade eventet. Det skulle aldrig hänt med WeChat. I appen skulle jag ha beställt mat, fyllt i allergiinformation och fått maten levererad utan mellanhänder som ska läsa, tolka och missa (förmodligen hade det varit svårt att få sojafri mat i Kina, men det är ett sidospår).

Det finns en nackdel med det teknologiska försprånget

Om jag bodde i Kina skulle däremot vardagspusslet vara enkelt. Då hade jag gjort de tre exemplen ovan på cirka tjugo minuter, inklusive hunnit socialisera med vänner och lagt upp dagens bilder. Fast det finns givetvis en nackdel med det teknologiska försprånget som jag inte avundas dem. De lever ett extremt uppkopplat liv. Det finns en poäng enligt mig, att kropp och hjärna får koppla ner, och det är vi i alla fall bättre på i Sverige.

CHIFFER ÄR EN AV SVERIGES ÄLDSTA OCH MEST PRISBELÖNTA CONTENBYRÅER, MED BLAND ANNAT VINSTER I ÅRETS BYRÅ OCH SVENSKA PUBLISHINGPRISET I RYGGEN. KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI VAD VI KAN GÖRA FÖR DIG!

Lisa Bergman

Artikeln senast uppdaterad: 13 november, 2017
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer