Emma Sundh – influencer marketing
Kundnytta

Influencern har ordet

Influencer marketing har vuxit rekordartat under 2016 och har nått nya höjder nu under 2017. Vi fick en pratstund med bloggaren och instagrammaren Emma Sundh om hur hon tänker kring samarbeten med företag och varför företag ska satsa på influencer marketing. 

Företag har mer och mer börjat inse att det finns mycket att vinna på att använda sig av så kallade influencers för att få effekt i sin marknadsföring. Genom att samarbeta med en inflytelserik person inom en bransch kan du som företag nå precis rätt målgrupp och höja trovärdigheten hos ditt varumärke betydligt mer än med traditionell reklam.

Rapporter visar att konsumenter som följer bloggare, Instagram-konton eller andra profiler lägger väldigt stort värde i vad influencern tänker och tycker och det har företagen börjat förstå. Det sägs att man i vissa branscher till och med tror lika mycket på en influencers tips och rekommendationer än sina egna vänners uppfattningar.

”Det ska kännas bra i magen”

I kölvattnet av den växande marknadsföringsformen har agenturer växt fram. Agenturer som hittar rätt influencer för rätt företag och på så sätt försöker att maximera samarbetets resultat. Emma Sundh har bland annat 12 000 följare på Instagram och betydligt fler på sin blogg. Hon väljer själv sina samarbeten med noggrannhet för att inte skada sitt eget varumärke utan snarare stärka det.

– Det viktigaste för mig när företag tar kontakt med mig är att det känns bra i magen och är ett kul samarbete. Jag vill att företaget går i linje med mig som person, att de står för något bra, gärna hållbarhet. Sen vill jag att mina läsare kan dra nytta av samarbetet, att det gynnar både mina följare och mig. Att det ger något mer helt enkelt, säger Emma Sundh.

Intervju med Emma Sundh om influencer marketing from Chiffer Media on Vimeo.

Vad vinner man som företag i ett samarbete med influencers?

– Genom att hitta ett rätt samarbete så syns företag i ett bra sammanhang med en person som rimmar bra med deras filosofi. De hamnar rakt in i en nischad målgrupp och en målgrupp som är mottaglig för det som presenteras. Följarna vill ha tips, råd och går in på bloggen för att få en dos inspiration. Företagen kommer rakt in i den inspirationen och personligheten, förklarar Emma.

Många personer som följer bloggare är väldigt lojala mot kontona de följer. Man har helt enkelt valt att följa en influencer för att man tycker att personen är trovärdig, kanske underhållande men framförallt för att man ser på saker på samma sätt.

– Som influencer kommer man otroligt nära konsumenten. För konsumenten blir det en personlig referens eller ett personligt tips. Ta odling till exempel. Har man något man undrar över så frågar man inte vem som helst, man frågar någon som är bra på odling. Mina läsare kommer till mig om råd för att de vet att jag kan vissa saker och vet vad jag står för, säger Emma och fortsätter:

– Det innebär ju också att en influencer måste stå för det de säger och varje uttalande måste vara noga övervägt. Skriver du för 10 000-tals följare kan du inte ändra dig helt plötsligt. Man måste hela tiden fundera på hur man uttrycker sig.

Influencers of Sweden

Många bloggare har den senaste tiden varit blåsväder och dessutom åkt dit för smygmarknadsföring. Men tack vare Influencers of Sweden – som fungerar som ett fackförbund för influencers – och tydligare riktlinjer från konsumentverket har gråzonen för vad som är sponsrat och inte minskat.

– Som företag köper man ett samarbete, inte ett inlägg. Och inläggen är just ett samarbete mellan två parter, där båda har lika mycket att säga till om. Influencers känner sina läsare och företaget kan sina produkter, så det gäller att hitta en gyllne och spännande väg som passar bådas intressen. Samarbetet måste tydligt brandas med ”Emmas vintage i samarbete med …” och företagets namn så att läsaren direkt vet vad det handlar om. Det blir en typ av läsarservice att berätta att nu blir det reklampaus, förklarar Emma. Det som är fiffigt med samarbetena är ju att det inte är reklampaus om vad som helst, utan inläggen kommer förmodligen handla om något som är högintressant och som influencern vill tipsa om.

För Emma är det självklart att vara tydlig och transparent.

– Läsaren ska veta vad som är vad. Det handlar om min trovärdighet. Men sen får man inte glömma att det här är svenska lagar. Samma tydliga riktlinjer finns inte i andra länder. Hör utländska företag av sig till mig om samarbeten så måste man ofta förklara hur det går till. Man vill hela tiden vara ärlig mot läsaren.

Artikeln senast uppdaterad: 29 maj, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer