I takt med att användare blir allt mer medvetna om sin data, blir de också allt mer måna om att veta hur den används i digitala miljöer. GDPRs intåg ställde annonsörerna på tårna, och de digitala plattformarna anpassar sig, omformas och utvecklas i ljusfart. Den senaste stora nyheten kom i början av mars när Google meddelade att de inte kommer att ta fram någon direkt ersättning till tredjepartscookies som är på väg att fasas ut, utan ser över andra alternativ som inte är beroende av enskilda persondata.
Vad är en tredjepartscookie?
En tredjepartscookie är ett slags minne som skapas av andra företag när du besöker en sajt. De lagrar din användardata som sedan kan användas i marknadsföringssyfte för att nå dig baserat på ditt beteende.
Vilka påverkas av beslutet?
I grund och botten påverkar det alla som använder Chrome som webbläsare eftersom det handlar om att skydda användarnas integritet. Men beslutet påverkar också alla som arbetar med någon typ av marknadsföring som förlitar sig på cookies. Du riskerar att bli mindre relevant i dina budskap när möjligheten att nå just dem som visat intresse för din produkt eller tjänst inte längre finns på samma sätt. Det är viktigt att komma ihåg att det inte påverkar företagens möjlighet att lagra och använda sin egen data.
Är det här den enda förändringen vi kommer se?
Google är inte ensamma om att göra stora förändringar som påverkar marknadsförare just nu. Det var inte länge sedan Apple meddelade att från och med uppdateringen till nya IOS14 så måste alla appar i Appstore fråga användarna om tillstånd att lagra deras data. En förändring som skakat om annonsörer på exempelvis Facebook ordentligt som tekniskt behövt förhålla sig till följderna av detta.
Finns det något positivt i allt detta?
Ja, det är också en spännande tid för marknadsförare. Vi måste komma ihåg att alla de här sakerna i grund och botten är positiva för våra målgrupper, och med förändringar kommer nya möjligheter. Vi kommer se nya sätt att annonsera, och vi kommer förmodligen också se hybridvarianter av mer klassiska sätt att annonsera.
Många har börjat prata om kontextuell marknadsföring, vad är det?
Kontextuell marknadsföring är helt datasäker och baserad på den kontext som användaren befinner sig i. Det kan liknas vid native eller display, men den stora skillnaden är att du kan styra precis vilken miljö du vill synas i. Tekniskt handlar det om verktyg som scannar av stora databaser med innehåll och låter dig placera dina annonser baserat på vald kontext istället för på enskilda individers beteenden. Ett exempel på en sådan plattform är Kobler, där du ända ner på artikelnivå kan styra var du vill synas. Vi tror att vi bara sett början av alla GDPR-följder, men det är en positiv utveckling och jag ser fram emot alla kreativa lösningar som kommer växa ur detta och tvinga oss att arbeta på ett mer dataschyst men fortfarande relevant sätt.