AI är här. Men hur får vi använda AI-genererat innehåll? Biträdande juristen Albin Gelhaar reder ut vad som gäller för företag.
En bild som förut krävde en fotograf, studio, fotografering och retusch, kan du nu ta fram på nolltid med AI. Samma gäller för text och copy. Är du säker på om den här texten är skriven av en person eller AI?
Så vad gäller för företag och marknadsförare som använder AI? Vi har pratat med Albin Gelhaar, biträdande jurist på Advokatfirman Christianson & Wallentin, som tog oss på en resa genom paragraferna.
Företag, AI och upphovsrätt
Albin Gelhaar menar att verk som helt skapats av AI inte kan vara upphovsrättsligt skyddat. Det betyder att ditt företag får använda det i marknadsföringssyfte utan att göra intrång på upphovsrätten.
– Utgångspunkten inom upphovsrätten är att ett verk måste ha skapats av en människa. Skolboksexemplet som lärs ut på universiteten är ett fall där en domstol konstaterade att en selfie som tagits av en apa inte kunde anses utgöra ett verk skyddat av upphovsrätt, säger Albin Gelhaar.
Se upp och var noggrann
Trots det är det inte helt riskfritt att använda AI-genererat innehåll.
– Ur ett upphovsrättsligt perspektiv är det viktigt att undersöka om innehållet verkligen är skapat av AI eller om en person har varit inblandad. Om till exempel en ”grund” är skapad av AI och en person därefter har gjort så pass många egna ändringar att ett upphovsrättsligt verk har uppstått kan användandet utgöra ett intrång, säger Albin Gelhaar.
En annan risk att ta hänsyn till är att AI kan härma andra verk. Då är det du som hamnar i trubbel och inte företaget bakom verktyget. Dessutom bör du vara medveten om att din AI-genererade text inte tar hänsyn till lagen. Det ansvaret faller fortfarande på dig som företag.
– Det är viktigt att inte glömma andra juridiska aspekter så som förtal och marknadsföringslagen, vilket en AI förmodligen, än så länge, inte beaktar när den skapar innehåll, säger han.
Ta reda på vad som gäller kring varje AI
Sugen på en ny grafisk profil? Det kan såklart rätt AI kan hjälpa dig med. Och det är helt okej. Som vi har lärt oss gäller det bara att den är helt skapad av AI och att den inte gör intrång i upphovsrätt i ett verk som redan finns. Men för att vara på den säkra sidan bör du läsa på kring det enskilda verktyget.
– För säkerhets skull skulle jag även läsa igenom användaravtalet med företaget som erbjuder AI-tjänsten för att se vilka rättigheter och förpliktelser som kan gälla. Med stor sannolikhet finns till exempel en klausul i användaravtalet som friskriver företaget från ansvar vid eventuella upphovsrättsliga intrång, säger Albin Gelhaar.
Vill du veta mer om AI och marknadsföring? Prenumerera på vårt nyhetsbrev! Då får du intressanta spaningar om tech, kreativitet och populärkultur varannan vecka.