Tre fragor_1800x888
Kundnytta

Kampanjanalysens 3 viktigaste frågor

Varför fungerade inte kampanjen? Stanna upp och reflektera med dessa frågor som hjälp.

Oavsett om kampanjen lyckades eller inte är det viktigt att ta reda på varför. Självklart mäter man på olika sätt beroende på vilka mål man hade med projektet. Men dessa tre kärnfrågor står för de viktigaste aspekterna som behöver analyseras för att man ska kunna bli klokare för framtiden.

  1. Vilket innehåll fungerade bäst respektive sämst, utifrån målen sett, och hur kan du använda denna kunskap framöver?
  2. Vilka metoder för spridning fungerade bäst: mest trafik eller engagemang och vilken drog mest kvalitativ trafik?
  3. Vilken typ av innehåll leder till flest leads?

Ta för vana att alltid sätta av tid till att åtminstone göra denna snabbanalys, efter varje avslutad kampanj. Dokumentera även resultatet så att alla i gruppen kan ta del av det.

Vi på Chiffer analyserar vårt content marketing-arbete varje dag för att säkerställa att insatserna ger den effekt vi kräver. Vill du veta mer om hur vi mäter i kanalerna? Kontakta oss! 

Artikeln senast uppdaterad: 13 september, 2017
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer