Tre fragor_1800x888
Kundnytta

Kampanjanalysens 3 viktigaste frågor

Varför fungerade inte kampanjen? Stanna upp och reflektera med dessa frågor som hjälp.

Oavsett om kampanjen lyckades eller inte är det viktigt att ta reda på varför. Självklart mäter man på olika sätt beroende på vilka mål man hade med projektet. Men dessa tre kärnfrågor står för de viktigaste aspekterna som behöver analyseras för att man ska kunna bli klokare för framtiden.

  1. Vilket innehåll fungerade bäst respektive sämst, utifrån målen sett, och hur kan du använda denna kunskap framöver?
  2. Vilka metoder för spridning fungerade bäst: mest trafik eller engagemang och vilken drog mest kvalitativ trafik?
  3. Vilken typ av innehåll leder till flest leads?

Ta för vana att alltid sätta av tid till att åtminstone göra denna snabbanalys, efter varje avslutad kampanj. Dokumentera även resultatet så att alla i gruppen kan ta del av det.

Vi på Chiffer analyserar vårt content marketing-arbete varje dag för att säkerställa att insatserna ger den effekt vi kräver. Vill du veta mer om hur vi mäter i kanalerna? Kontakta oss! 

Artikeln senast uppdaterad: 13 september, 2017
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer