Tre fragor_1800x888
Kundnytta

Kampanjanalysens 3 viktigaste frågor

Varför fungerade inte kampanjen? Stanna upp och reflektera med dessa frågor som hjälp.

Oavsett om kampanjen lyckades eller inte är det viktigt att ta reda på varför. Självklart mäter man på olika sätt beroende på vilka mål man hade med projektet. Men dessa tre kärnfrågor står för de viktigaste aspekterna som behöver analyseras för att man ska kunna bli klokare för framtiden.

  1. Vilket innehåll fungerade bäst respektive sämst, utifrån målen sett, och hur kan du använda denna kunskap framöver?
  2. Vilka metoder för spridning fungerade bäst: mest trafik eller engagemang och vilken drog mest kvalitativ trafik?
  3. Vilken typ av innehåll leder till flest leads?

Ta för vana att alltid sätta av tid till att åtminstone göra denna snabbanalys, efter varje avslutad kampanj. Dokumentera även resultatet så att alla i gruppen kan ta del av det.

Vi på Chiffer analyserar vårt content marketing-arbete varje dag för att säkerställa att insatserna ger den effekt vi kräver. Vill du veta mer om hur vi mäter i kanalerna? Kontakta oss! 

Artikeln senast uppdaterad: 13 september, 2017
Nytt decennium – nya trender!
Chiffer spanar: 20 dec 2019

Nytt decennium – nya trender!

Läs våra fem viktigaste trendspaningar som ger dig en kunskapskick inför nästa decennium. Läs mer
Livsviktigt arbete firar 10 år
Nyheter: 17 dec 2019

Livsviktigt arbete firar 10 år

Nationella cancerstrategin fyller 10 år och Chiffer bidrar med en jubileumstidsskrift och övrig content inför firandet. Regionala... Läs mer
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer