Chiffer spanar

Konvertering och affärsnytta

Del 3: Den tredje och sista delen i rapporten om de senaste content marketing-trenderna handlar om vilka kanaler som är svårast att bemästra och hur effekterna av content marketing mäts. 

Chiffer har med utgångspunkt i Ascend2:s rapport om trenderna i content marketing tidigare publicerat två inlägg i ämnet. Del 1 handlade om att nio av tio chefer är nöjda med effekterna av content marketing och det andra inlägget vidrörde vilka kanaler och vilken typ av innehåll som ger bäst resultat.

Idag är det innehållets svårighetsgrad som lyfts upp till ytan. I rapporten som 290 chefer runt om i världen svarat på visar det sig att ett visst typ av innehåll kan vara betydligt svårare att producera än annat.

Nyhetsreleaser, artiklar, foto och illustrationer upplevs av de flesta cheferna som enkelt innehåll medan 59 procent av cheferna tycker att det är svårt att skapa rörligt innehåll. Hälften tycker också att online event och webinars är svårt.

VILKA ÄR DE SVÅRASTE INNEHÅLLSKANALERNA:

1. Video, 59 %

2. Webinars/online events, 50 %

3. Research, 50 %

4. Infografik, 34 %

5. Artiklar, 31 %

6. Digitala nyhetsbrev, 13 %

7. Foto/Illustrationer, 8 %

8. Nyhetsreleaser, 6 %

I takt med att allt fler företag får upp ögonen för content marketing ökar också medvetenheten om hur resultat och effekt mäts. Konverteringsgrad och kvalitet på affärsmöjligheterna som marknadsföringen ger är allra viktigast medan delning i sociala kanaler och ranking hos sökmotorer inte prioriteras lika högt.

HUR MÄTER CHEFERNA EFFEKTEN AV CONTENT MARKETING?

1. Konverteringsgrad, 50 %

2. Kvalitet på leads (affärsmöjligheter), 45 %

3. Trafik på sajt, 42 %

4. Antalet leads (affärsmöjligheter), 37 %

5. Intäkter, 30 %

6. Hur prenumerationsbasen växer, 27 %

7. Delning i sociala kanaler, 27 %

8. Ranking hos sökmotorer, 17 %

Vill du veta hur Chiffer kan hjälpa dig med din content marketing-strategi? Kontakta oss >>

Artikeln senast uppdaterad: 24 juni, 2015
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer