Chiffer spanar

Konvertering och affärsnytta

Del 3: Den tredje och sista delen i rapporten om de senaste content marketing-trenderna handlar om vilka kanaler som är svårast att bemästra och hur effekterna av content marketing mäts. 

Chiffer har med utgångspunkt i Ascend2:s rapport om trenderna i content marketing tidigare publicerat två inlägg i ämnet. Del 1 handlade om att nio av tio chefer är nöjda med effekterna av content marketing och det andra inlägget vidrörde vilka kanaler och vilken typ av innehåll som ger bäst resultat.

Idag är det innehållets svårighetsgrad som lyfts upp till ytan. I rapporten som 290 chefer runt om i världen svarat på visar det sig att ett visst typ av innehåll kan vara betydligt svårare att producera än annat.

Nyhetsreleaser, artiklar, foto och illustrationer upplevs av de flesta cheferna som enkelt innehåll medan 59 procent av cheferna tycker att det är svårt att skapa rörligt innehåll. Hälften tycker också att online event och webinars är svårt.

VILKA ÄR DE SVÅRASTE INNEHÅLLSKANALERNA:

1. Video, 59 %

2. Webinars/online events, 50 %

3. Research, 50 %

4. Infografik, 34 %

5. Artiklar, 31 %

6. Digitala nyhetsbrev, 13 %

7. Foto/Illustrationer, 8 %

8. Nyhetsreleaser, 6 %

I takt med att allt fler företag får upp ögonen för content marketing ökar också medvetenheten om hur resultat och effekt mäts. Konverteringsgrad och kvalitet på affärsmöjligheterna som marknadsföringen ger är allra viktigast medan delning i sociala kanaler och ranking hos sökmotorer inte prioriteras lika högt.

HUR MÄTER CHEFERNA EFFEKTEN AV CONTENT MARKETING?

1. Konverteringsgrad, 50 %

2. Kvalitet på leads (affärsmöjligheter), 45 %

3. Trafik på sajt, 42 %

4. Antalet leads (affärsmöjligheter), 37 %

5. Intäkter, 30 %

6. Hur prenumerationsbasen växer, 27 %

7. Delning i sociala kanaler, 27 %

8. Ranking hos sökmotorer, 17 %

Vill du veta hur Chiffer kan hjälpa dig med din content marketing-strategi? Kontakta oss >>

Artikeln senast uppdaterad: 24 juni, 2015
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer