Chiffer spanar

Konvertering och affärsnytta

Del 3: Den tredje och sista delen i rapporten om de senaste content marketing-trenderna handlar om vilka kanaler som är svårast att bemästra och hur effekterna av content marketing mäts. 

Chiffer har med utgångspunkt i Ascend2:s rapport om trenderna i content marketing tidigare publicerat två inlägg i ämnet. Del 1 handlade om att nio av tio chefer är nöjda med effekterna av content marketing och det andra inlägget vidrörde vilka kanaler och vilken typ av innehåll som ger bäst resultat.

Idag är det innehållets svårighetsgrad som lyfts upp till ytan. I rapporten som 290 chefer runt om i världen svarat på visar det sig att ett visst typ av innehåll kan vara betydligt svårare att producera än annat.

Nyhetsreleaser, artiklar, foto och illustrationer upplevs av de flesta cheferna som enkelt innehåll medan 59 procent av cheferna tycker att det är svårt att skapa rörligt innehåll. Hälften tycker också att online event och webinars är svårt.

VILKA ÄR DE SVÅRASTE INNEHÅLLSKANALERNA:

1. Video, 59 %

2. Webinars/online events, 50 %

3. Research, 50 %

4. Infografik, 34 %

5. Artiklar, 31 %

6. Digitala nyhetsbrev, 13 %

7. Foto/Illustrationer, 8 %

8. Nyhetsreleaser, 6 %

I takt med att allt fler företag får upp ögonen för content marketing ökar också medvetenheten om hur resultat och effekt mäts. Konverteringsgrad och kvalitet på affärsmöjligheterna som marknadsföringen ger är allra viktigast medan delning i sociala kanaler och ranking hos sökmotorer inte prioriteras lika högt.

HUR MÄTER CHEFERNA EFFEKTEN AV CONTENT MARKETING?

1. Konverteringsgrad, 50 %

2. Kvalitet på leads (affärsmöjligheter), 45 %

3. Trafik på sajt, 42 %

4. Antalet leads (affärsmöjligheter), 37 %

5. Intäkter, 30 %

6. Hur prenumerationsbasen växer, 27 %

7. Delning i sociala kanaler, 27 %

8. Ranking hos sökmotorer, 17 %

Vill du veta hur Chiffer kan hjälpa dig med din content marketing-strategi? Kontakta oss >>

Artikeln senast uppdaterad: 24 juni, 2015
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer