Möjligheterna att i sociala medier rikta sig mot väldigt specifika målgrupper har varit en dröm för alla typer av återförsäljare. I år satte den sociala distanseringen ytterligare fart på näthandeln och plattformar som Youtube, Facebook och Pinterest lanserade alla nya möjligheter till köp.
Youtube – låter annonsörer visa klickbara produkter
Videoplattformen lägger till möjligheten för annonsörer att visa klickbara produktbilder under videon som länkar direkt till sidan för köp. Enligt We Are Social Media uppger 70 procent av Youtube-användarna att de genomfört ett köp efter att ha sett en produkt i en video, så Youtube har stor potential att erbjuda sina annonsörer en viktig marknadsplats.
Facebook – nya satsningen Facebook Shops riktar sig till småföretag
Företag på Facebook kan nu koppla en butik till sin sida eller konto där besökare kan titta, spara, dela och handla. Den digitala butiksmiljön går att anpassa till företagets grafiska profil i utseende och färger och kunden kan följa sin leverans och ställa frågor till kundtjänst. I framtiden planerar Facebook också att koppla på AR för att låta kunder prova exempelvis solglasögon eller smink i butiken.
Pinterest – lägger köpflik på anslagstavlorna
Pinterest förenklar köp via plattformen genom en flik på anslagstavlorna och i sökfunktionen. Den bildbaserade inspirationsplattformen Pinterest möter sina kunder tidigt i köpresan. Med satsningen hoppas man att beslutsvägarna ska bli kortare och försäljningen öka. Större företag som Ikea och Walmart har redan upptäckt möjligheterna med att erbjuda köp via sidan – nu hoppas Pinterest nå de medelstora och mindre återförsäljarna.
Instagram – nätbutikens bästa vän
Instagram fyller tio i år och har i Sverige erbjudit köp i appen sedan 2018. Och det finns inget som tyder på att användarna börjar tröttna. 90 procent av alla Instagramanvändare följer minst ett företagskonto. 83 procent av användarna uppger att de upptäcker nya produkter och tjänster i appen. 81 procent använder Instagram för att ta reda på mer om ett företag eller produkt de är intresserade av och 80 procent tar beslutet att köpa där, enligt en undersökning av Sproutsocial. Precis som på Pinterest möter företagen på Instagram sina kunder tidigt i köpresan.
Chiffer har lång erfarenhet av att skapa konverterande innehåll i sociala kanaler. Kontakta oss så berättar vi mer om vad vi kan göra för din verksamhet!