När Nackademi-studenten Daniel Opio påbörjade sin praktik hos Chiffer dröjde det inte länge innan han kastades in i hetluften. Med nya infallsvinklar har han bidragit med massor under sina första praktikmånader.
– Anledningen till att jag valde Chiffer framför andra alternativ var möjligheten att få jobba med det jag ville jobba med. Framför allt strategi, analys och framtagning av koncept, säger Daniel.
På Nackademin handlar en tredjedel av utbildningen om att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken, ute i arbetslivet.
– Tyngdvikten vid lärande i arbete, LIA, särskiljer verkligen Nackademin. På Chiffer har jag fått möjligheten att praktisera det jag pluggat. Jag har haft ett nära bollplank i Mimmi Söderberg som varit min vägledare och givit mig viktig feedback längs vägen. Det har varit extra viktigt så här under pandemitider, säger Daniel.
Kundnära praktik med strategisk och analytisk höjd
Flera av Chiffer arbetsgrupper har haft stor nytta av Daniels strategiska och analytiska förmåga under de inledande månaderna av praktiken.
– Jag kom till Chiffer med färska kunskaper från utbildningen och lite nya infallsvinklar. Det strategiska underlag som använts vid kundmöten har jag varit med att ta fram. Jag har bidragit och lärt mig på samma gång.
För Chiffer är det viktigt att praktikperioden blir meningsfull både för praktikanten och oss som byrå.
– Daniel är en ambitiös person som ständigt vill lära sig mer. Han försöker verkligen nyttja praktiken hos oss för att få ut så mycket som möjligt av den. Daniel har ett strategiskt perspektiv och försöker sätta sig i ”mottagarens skor”. Detta bidrar med ett utifrån-in perspektiv som är väldigt viktigt för oss, säger Mimmi.
Daniel visar sig ha dolda färdigheter
Men vad gör Daniel när han inte bidrar med sitt engagemang och sin kunskap på Götgatan 19?
– Jag har börjat på improvisationsteater. Det var en lärare som rekommenderade det och det har hjälpt mig på flera sätt. Jag har blivit mer kreativ och insett att det inte är hela världen om man gör ett misstag. Sen är jag duktig på språk. Utöver svenska och engelska kan jag ungerska genom min mamma och arabiska och spanska av rent intresse, avslutar Daniel.
Daniels tre heta trender inför 2021
Personligt
Dagens konsumenter söker en relation med varumärken i högre utsträckning än tidigare. Därför är det viktigt att företag interagerar med sina kunder, visar upp sina anställda och är öppna med företagets värderingar. Autencitet och transparens är nyckelfaktorer i en kommunikation som ska kännas ”på riktigt”.
Mikroinfluencers
I takt med att våra stora influencers får större och större följarskaror och därmed blir dyrare att samarbeta med för företag så har många företag istället börjat samarbeta med så kallade microinfluencers. De har färre följare men en starkare, mer nischad röst hos specifika målgrupper. De kostar mindre än en influencer vilket innebär lönsamma samarbeten för företagen.
Liveshopping
Liveshopping har slagit igenom på bred front i Asien de senaste åren. Nu har trenden nått Sverige. Genom Instagrams lansering av en liveshopping-funktion har företag som H&M, Lindex och Lyko hakat på trenden och säljer nu live i samarbete med influencers.
Vill du göra din praktik hos oss på Chiffer? Kontakta oss!