Kvinnor dominerar Instagram
Chiffer spanar

Kvinnor dominerar Instagram

Med hashtags som #outfitoftheday och en uppsjö av makeup-tutorials är det kanske ingen större hemlighet att kvinnor dominerar Instagram, men hur stor är egentligen skillnaden mellan män och kvinnor på Instagram? Vi ger dig svaret!

En undersökning från Hopper visar att skillnaderna i engagemang är överraskande stora. Kvinnliga användare är betydligt mer populära bland både män och kvinnor och får i genomsnitt hela 5 gånger fler likes på sitt innehåll än män. Vad gäller kommentarer på innehåll har kvinnor en 3 gånger så hög andel som män.

Det är dessutom 10 gånger mer troligt att män kommenterar eller gillar kvinnliga användares innehåll än manliga användares – bara 13% av kommentarerna på innehåll från män var skrivna av andra män.

Inte bara snygga bilder

Det är med andra ord inte helt lätt för varumärken och influencers med män i fokus att bygga en följarbas och nå ut till sin målgrupp. Allt handlar dock inte om att lägga upp regelbundna inlägg och använda sig av snygga bilder och rätt hashtags. Mycket handlar också om att förstå sin målgrupp och skapa innehåll som prickar rätt hos just dem.

För att få en bättre koll på vad kvinnor och män tycker om på Instagram kommer här en lista:

Kvinnor:

1. Smink
2. Fitness/Motivation
3. Kläder (#OOTD – outfit of the day)
4. Kändisar
5. Resor
6. Vänner och familj
7. Underkläder
8. Mat/Recept
9. Memes
10. Djur

Män:

1. Sport
2. Fitness/Motivation
3. Underklädes-/glamourmodeller
4. Bikini/Beach selfies
5. Memes
6. Gaming
7. Vänner och familj
8. Kändisar
9. Kläder
10. Bilar

Läs mer om Instagram:

Influencern Emma Sundh har ordet
Var konsekvent i sociala kanaler
Väx med Instagram
6 tips: Ökad social räckvidd
De tjänar bäst på Instagram

Behöver du ha hjälp med att skapa innehåll för Instagram? Chiffer hjälper dig med din contentstrategi. Kontakta oss så berättar vi mer! 

Artikeln senast uppdaterad: 5 juni, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer