Facebookpuff_Dec_Gorratt_1800x888
Kundnytta

Gör inte om andras misstag

Att inte se värdet i influencers, fortsätta pusha ut content och att inte använda alla sociala plattformar är vanliga misstag när 70 internationella varumärken har analyserats. Så här arbetar ni för att inte göra om samma misstag.

Ingen kan ha undgått att det blir svårare för företag att nå ut med ert content på Facebook. Fortfarande är det flera företag som kör på i samma gamla hjulspår och pushar ut mycket material som inte engagerar följarna och därför inte gynnas av Facebook. Oavsett om de är sponsrade eller inte. Företaget Lithium Thecnologies har skapat en ”State of Social Engagement Report” där de utvärderar 342 sociala kanaler från 70 internationella varumärken över åtta marknader. Rapporten fokuserar på årets siffror i sociala medier jämfört med förra årets, för att se om företagen gör framsteg.

Tre viktiga slutsatser från undersökningen

  1. 98 procent av företagen fortsätter att fokusera på att pusha ut mycket material istället för att ta sig tid att engagera och på så sätt vinna organisk räckvidd. Kvalitet istället för kvantitet. Även kundservicen digitalt har fått större vikt och 75 procent av dagens användare förväntar sig att få svar inom en timme.
    Summering: Äkta engagemang och snabba svar bygger starka kundrelationer.
  2. Det är bara 1 procent av företagen i undersökningen som arbetar med influencers. Influencers är värdefulla för företagets marknadsstrategi. Att bygga relationer med ett par väl valda personer kan vara nyckeln till framgång.
    Summering: Använd dina influencers för att nå ut, både B2B och B2C.
  3. 73 procent av varumärkena i undersökningen använder Facebook som plattform för att engagera kunder och siffran för Twitter är 63 procent. Medan de flesta glömmer bort Instagram, LinkedIn och Youtube. Sträva alltid efter att erbjuda en konsekvent upplevelse över alla kanaler för att gynna kundupplevelsen. Se också till att engagera på lämpligt sätt för den valda kanalen. Kunderna förväntar sig att du som företag ska ta dig tiden att engagera där de befinner sig.
    Summering: Var uppmärksam på samtliga digitala beröringspunkter för att inte missa en potentiell målgrupp.

Källa: SocialMediaToday

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG FACEBOOK-STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

 

Artikeln senast uppdaterad: 19 december, 2017
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer
Marknadsföringsåret 2018
Nyheter: 20 Feb 2018

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer