Facebookpuff_Dec_Gorratt_1800x888
Kundnytta

Gör inte om andras misstag

Att inte se värdet i influencers, fortsätta pusha ut content och att inte använda alla sociala plattformar är vanliga misstag när 70 internationella varumärken har analyserats. Så här arbetar ni för att inte göra om samma misstag.

Ingen kan ha undgått att det blir svårare för företag att nå ut med ert content på Facebook. Fortfarande är det flera företag som kör på i samma gamla hjulspår och pushar ut mycket material som inte engagerar följarna och därför inte gynnas av Facebook. Oavsett om de är sponsrade eller inte. Företaget Lithium Thecnologies har skapat en ”State of Social Engagement Report” där de utvärderar 342 sociala kanaler från 70 internationella varumärken över åtta marknader. Rapporten fokuserar på årets siffror i sociala medier jämfört med förra årets, för att se om företagen gör framsteg.

Tre viktiga slutsatser från undersökningen

  1. 98 procent av företagen fortsätter att fokusera på att pusha ut mycket material istället för att ta sig tid att engagera och på så sätt vinna organisk räckvidd. Kvalitet istället för kvantitet. Även kundservicen digitalt har fått större vikt och 75 procent av dagens användare förväntar sig att få svar inom en timme.
    Summering: Äkta engagemang och snabba svar bygger starka kundrelationer.
  2. Det är bara 1 procent av företagen i undersökningen som arbetar med influencers. Influencers är värdefulla för företagets marknadsstrategi. Att bygga relationer med ett par väl valda personer kan vara nyckeln till framgång.
    Summering: Använd dina influencers för att nå ut, både B2B och B2C.
  3. 73 procent av varumärkena i undersökningen använder Facebook som plattform för att engagera kunder och siffran för Twitter är 63 procent. Medan de flesta glömmer bort Instagram, LinkedIn och Youtube. Sträva alltid efter att erbjuda en konsekvent upplevelse över alla kanaler för att gynna kundupplevelsen. Se också till att engagera på lämpligt sätt för den valda kanalen. Kunderna förväntar sig att du som företag ska ta dig tiden att engagera där de befinner sig.
    Summering: Var uppmärksam på samtliga digitala beröringspunkter för att inte missa en potentiell målgrupp.

Källa: SocialMediaToday

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG FACEBOOK-STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

 

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer