Facebookpuff_Dec_Gorratt_1800x888
Kundnytta

Gör inte om andras misstag

Att inte se värdet i influencers, fortsätta pusha ut content och att inte använda alla sociala plattformar är vanliga misstag när 70 internationella varumärken har analyserats. Så här arbetar ni för att inte göra om samma misstag.

Ingen kan ha undgått att det blir svårare för företag att nå ut med ert content på Facebook. Fortfarande är det flera företag som kör på i samma gamla hjulspår och pushar ut mycket material som inte engagerar följarna och därför inte gynnas av Facebook. Oavsett om de är sponsrade eller inte. Företaget Lithium Thecnologies har skapat en ”State of Social Engagement Report” där de utvärderar 342 sociala kanaler från 70 internationella varumärken över åtta marknader. Rapporten fokuserar på årets siffror i sociala medier jämfört med förra årets, för att se om företagen gör framsteg.

Tre viktiga slutsatser från undersökningen

  1. 98 procent av företagen fortsätter att fokusera på att pusha ut mycket material istället för att ta sig tid att engagera och på så sätt vinna organisk räckvidd. Kvalitet istället för kvantitet. Även kundservicen digitalt har fått större vikt och 75 procent av dagens användare förväntar sig att få svar inom en timme.
    Summering: Äkta engagemang och snabba svar bygger starka kundrelationer.
  2. Det är bara 1 procent av företagen i undersökningen som arbetar med influencers. Influencers är värdefulla för företagets marknadsstrategi. Att bygga relationer med ett par väl valda personer kan vara nyckeln till framgång.
    Summering: Använd dina influencers för att nå ut, både B2B och B2C.
  3. 73 procent av varumärkena i undersökningen använder Facebook som plattform för att engagera kunder och siffran för Twitter är 63 procent. Medan de flesta glömmer bort Instagram, LinkedIn och Youtube. Sträva alltid efter att erbjuda en konsekvent upplevelse över alla kanaler för att gynna kundupplevelsen. Se också till att engagera på lämpligt sätt för den valda kanalen. Kunderna förväntar sig att du som företag ska ta dig tiden att engagera där de befinner sig.
    Summering: Var uppmärksam på samtliga digitala beröringspunkter för att inte missa en potentiell målgrupp.

Källa: SocialMediaToday

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG FACEBOOK-STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

 

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer