Facebookpuff_Dec_Gorratt_1800x888
Kundnytta

Gör inte om andras misstag

Att inte se värdet i influencers, fortsätta pusha ut content och att inte använda alla sociala plattformar är vanliga misstag när 70 internationella varumärken har analyserats. Så här arbetar ni för att inte göra om samma misstag.

Ingen kan ha undgått att det blir svårare för företag att nå ut med ert content på Facebook. Fortfarande är det flera företag som kör på i samma gamla hjulspår och pushar ut mycket material som inte engagerar följarna och därför inte gynnas av Facebook. Oavsett om de är sponsrade eller inte. Företaget Lithium Thecnologies har skapat en ”State of Social Engagement Report” där de utvärderar 342 sociala kanaler från 70 internationella varumärken över åtta marknader. Rapporten fokuserar på årets siffror i sociala medier jämfört med förra årets, för att se om företagen gör framsteg.

Tre viktiga slutsatser från undersökningen

  1. 98 procent av företagen fortsätter att fokusera på att pusha ut mycket material istället för att ta sig tid att engagera och på så sätt vinna organisk räckvidd. Kvalitet istället för kvantitet. Även kundservicen digitalt har fått större vikt och 75 procent av dagens användare förväntar sig att få svar inom en timme.
    Summering: Äkta engagemang och snabba svar bygger starka kundrelationer.
  2. Det är bara 1 procent av företagen i undersökningen som arbetar med influencers. Influencers är värdefulla för företagets marknadsstrategi. Att bygga relationer med ett par väl valda personer kan vara nyckeln till framgång.
    Summering: Använd dina influencers för att nå ut, både B2B och B2C.
  3. 73 procent av varumärkena i undersökningen använder Facebook som plattform för att engagera kunder och siffran för Twitter är 63 procent. Medan de flesta glömmer bort Instagram, LinkedIn och Youtube. Sträva alltid efter att erbjuda en konsekvent upplevelse över alla kanaler för att gynna kundupplevelsen. Se också till att engagera på lämpligt sätt för den valda kanalen. Kunderna förväntar sig att du som företag ska ta dig tiden att engagera där de befinner sig.
    Summering: Var uppmärksam på samtliga digitala beröringspunkter för att inte missa en potentiell målgrupp.

Källa: SocialMediaToday

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG FACEBOOK-STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

 

Artikeln senast uppdaterad: 19 december, 2017
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 08 Dec 2017

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer
Framtiden är här
Krönika: 21 Dec 2017

Framtiden är här

Virtual reality, förkortat VR, är numera en del av vardagen. 2016 korades VR-glasögonen till årets julklapp och kan enkelt köpas... Läs mer
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Misstro till varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Misstro till varumärken

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer