just nu_lurade
Chiffer spanar

Var tredje känner sig lurad

Native advertising blir ett allt viktigare annonsformat för publicister och företag i takt med att ad-blockers blir vanligare, inte minst i den yngre målgruppen. Men en ny studie visar nu att en av tre känner sig lurad av annonsen. 

I en internationell studie, genomförd av University of Oxford Reuters Institute, tillfrågades 20 000 personer om sin inställning till ”sponsrat innehåll” eller native advertising.

Läsare upplever i allt större utsträckning konventionell reklam – bannerannonsering – som ”störande” och att de tenderar att välja bort sidor där reklam står i vägen för innehållet. Som resultat har vi sett att så kallade ad-blockers blir allt vanligare – en digital tjänst som stänger ute reklamen och som i synnerhet blivit populärt bland unga internetanvändare.

Både publicister och annonsörer ser att allt fler väljer att stänga ute bannerreklamen. I spåren av detta har native advertising blivit allt vanligare och viktigare.

Native advertising är en typ av sponsrat innehåll som utseendemässigt ska efterlikna det redaktionella innehållet på plattformen där den ska ligga. Tanken är att läsaren ska vilja ta del av reklamen som en redaktionell produkt och klicka för att läsa mer – vissa läsare är väl medvetna om att native advertising är reklam, andra märker det först när de klickar på den redaktionella annonsen och hamnar i en ”köpt” miljö.

Studien från University of Oxford Reuters Institute visar att en tredjedel av alla läsare känner sig ”lurade” av native-material. Ungefär hälften av alla tillfrågade i studien säger sig ogilla sponsrat innehåll och en fjärdedel menar att deras inställning till publicisten påverkas negativt av native advertising.

Dokumentera innehållsstrategin
Kundnytta: 17 Aug 2017

Dokumentera innehållsstrategin

Dessa delar är viktigast att ha med i företagets innehållsstrategi. Vet du vilka? Läs mer
En färg säger mer än tusen ord
Chiffer spanar: 15 Aug 2017

En färg säger mer än tusen

Har du koll på färg? Som marknadsförare gäller det att kunna sina färger och färgpsykologi har blivit allt viktigare. Läs mer
Var ärlig i sociala kanaler
Kundnytta: 05 Jul 2017

Var ärlig i sociala kanaler

Konsumenter vill ha hjälp och ärliga svar från företag i sociala kanaler. Det ger också bäst försäljningsresultat. Läs mer
Få företagsbloggen att flyga
Kundnytta: 03 Jul 2017

Få företagsbloggen att flyga

En företagsblogg är ett fenomenalt marknadsföringsverktyg. Men det finns fallgropar. Vi listar 5 och hur du löser dem. Läs mer
Optimera video på Facebook
Chiffer spanar: 27 Jun 2017

Optimera video på Facebook

90 procent av alla Facebook-användare kommer till plattformen via mobilen. Därför ska du optimera dina videor för mobilen. Läs mer
Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer