just nu_lurade
Chiffer spanar

Var tredje känner sig lurad

Native advertising blir ett allt viktigare annonsformat för publicister och företag i takt med att ad-blockers blir vanligare, inte minst i den yngre målgruppen. Men en ny studie visar nu att en av tre känner sig lurad av annonsen. 

I en internationell studie, genomförd av University of Oxford Reuters Institute, tillfrågades 20 000 personer om sin inställning till ”sponsrat innehåll” eller native advertising.

Läsare upplever i allt större utsträckning konventionell reklam – bannerannonsering – som ”störande” och att de tenderar att välja bort sidor där reklam står i vägen för innehållet. Som resultat har vi sett att så kallade ad-blockers blir allt vanligare – en digital tjänst som stänger ute reklamen och som i synnerhet blivit populärt bland unga internetanvändare.

Både publicister och annonsörer ser att allt fler väljer att stänga ute bannerreklamen. I spåren av detta har native advertising blivit allt vanligare och viktigare.

Native advertising är en typ av sponsrat innehåll som utseendemässigt ska efterlikna det redaktionella innehållet på plattformen där den ska ligga. Tanken är att läsaren ska vilja ta del av reklamen som en redaktionell produkt och klicka för att läsa mer – vissa läsare är väl medvetna om att native advertising är reklam, andra märker det först när de klickar på den redaktionella annonsen och hamnar i en ”köpt” miljö.

Studien från University of Oxford Reuters Institute visar att en tredjedel av alla läsare känner sig ”lurade” av native-material. Ungefär hälften av alla tillfrågade i studien säger sig ogilla sponsrat innehåll och en fjärdedel menar att deras inställning till publicisten påverkas negativt av native advertising.

Artikeln senast uppdaterad: 3 november, 2015
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer