just nu_lurade
Chiffer spanar

Var tredje känner sig lurad

Native advertising blir ett allt viktigare annonsformat för publicister och företag i takt med att ad-blockers blir vanligare, inte minst i den yngre målgruppen. Men en ny studie visar nu att en av tre känner sig lurad av annonsen. 

I en internationell studie, genomförd av University of Oxford Reuters Institute, tillfrågades 20 000 personer om sin inställning till ”sponsrat innehåll” eller native advertising.

Läsare upplever i allt större utsträckning konventionell reklam – bannerannonsering – som ”störande” och att de tenderar att välja bort sidor där reklam står i vägen för innehållet. Som resultat har vi sett att så kallade ad-blockers blir allt vanligare – en digital tjänst som stänger ute reklamen och som i synnerhet blivit populärt bland unga internetanvändare.

Både publicister och annonsörer ser att allt fler väljer att stänga ute bannerreklamen. I spåren av detta har native advertising blivit allt vanligare och viktigare.

Native advertising är en typ av sponsrat innehåll som utseendemässigt ska efterlikna det redaktionella innehållet på plattformen där den ska ligga. Tanken är att läsaren ska vilja ta del av reklamen som en redaktionell produkt och klicka för att läsa mer – vissa läsare är väl medvetna om att native advertising är reklam, andra märker det först när de klickar på den redaktionella annonsen och hamnar i en ”köpt” miljö.

Studien från University of Oxford Reuters Institute visar att en tredjedel av alla läsare känner sig ”lurade” av native-material. Ungefär hälften av alla tillfrågade i studien säger sig ogilla sponsrat innehåll och en fjärdedel menar att deras inställning till publicisten påverkas negativt av native advertising.

Artikeln senast uppdaterad: 3 november, 2015
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer