just nu_lurade
Chiffer spanar

Var tredje känner sig lurad

Native advertising blir ett allt viktigare annonsformat för publicister och företag i takt med att ad-blockers blir vanligare, inte minst i den yngre målgruppen. Men en ny studie visar nu att en av tre känner sig lurad av annonsen. 

I en internationell studie, genomförd av University of Oxford Reuters Institute, tillfrågades 20 000 personer om sin inställning till ”sponsrat innehåll” eller native advertising.

Läsare upplever i allt större utsträckning konventionell reklam – bannerannonsering – som ”störande” och att de tenderar att välja bort sidor där reklam står i vägen för innehållet. Som resultat har vi sett att så kallade ad-blockers blir allt vanligare – en digital tjänst som stänger ute reklamen och som i synnerhet blivit populärt bland unga internetanvändare.

Både publicister och annonsörer ser att allt fler väljer att stänga ute bannerreklamen. I spåren av detta har native advertising blivit allt vanligare och viktigare.

Native advertising är en typ av sponsrat innehåll som utseendemässigt ska efterlikna det redaktionella innehållet på plattformen där den ska ligga. Tanken är att läsaren ska vilja ta del av reklamen som en redaktionell produkt och klicka för att läsa mer – vissa läsare är väl medvetna om att native advertising är reklam, andra märker det först när de klickar på den redaktionella annonsen och hamnar i en ”köpt” miljö.

Studien från University of Oxford Reuters Institute visar att en tredjedel av alla läsare känner sig ”lurade” av native-material. Ungefär hälften av alla tillfrågade i studien säger sig ogilla sponsrat innehåll och en fjärdedel menar att deras inställning till publicisten påverkas negativt av native advertising.

Chiffer välkomnar Hufvudstaden
Nyheter: 20 Okt 2017

Chiffer välkomnar Hufvudstaden

Vi på Chiffer kan stolt presentera en av våra senaste kunder: fastighetsbolaget Hufvudstaden. Läs mer
Vad gör du på en minut?
Chiffer spanar: 18 Okt 2017

Vad gör du på en minut?

På en minut hinner vi se 4,1 miljoner YouTube-videor, snappa 1,8 miljoner gånger och skicka 150 miljoner mejl. Läs mer
Fler prenumeranter på nyhetsbrevet
Kundnytta: 16 Okt 2017

Fler prenumeranter på

E-postadresserna till dina kunder och potentiella kunder är din viktigaste marknadsföringstillgång. Så får du fler adresser! Läs mer
Gulliga katter eller mat?
Nyheter: 15 Okt 2017

Gulliga katter eller mat?

100 miljoner Facebookvideor har analyserats - det här vill folket se! Läs mer
Stavar du som en krata?
Språkskolan: 11 Okt 2017

Stavar du som en krata?

Ryste du också till av den här rubriken? Få saker irriterar oss så mycket som felstavningar, dessa ord har vi svårast för. Läs mer
Fixa färgen
Felix Färgskola: 10 Okt 2017

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och har alltid använts flitigt i marknadsföring, det här bör du tänka på. Läs mer
Nyheter för Instagram Stories
Kundnytta: 06 Okt 2017

Nyheter för Instagram Stories

Instagram Stories nya funktioner gör att du enklare kan interagera med dina följare och göra det ännu snyggare. Läs mer
Återvinn ditt bästa content
Kundnytta: 04 Okt 2017

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Genom att återvinna kan du nå fler. Läs mer
Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!
Framgångsfaktorn: 02 Okt 2017

Sleepo bjöd in influencers och

Nu startar vår nya artikelserie "Framgångsfaktorn" där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Läs mer