just nu_lurade
Chiffer spanar

Var tredje känner sig lurad

Native advertising blir ett allt viktigare annonsformat för publicister och företag i takt med att ad-blockers blir vanligare, inte minst i den yngre målgruppen. Men en ny studie visar nu att en av tre känner sig lurad av annonsen. 

I en internationell studie, genomförd av University of Oxford Reuters Institute, tillfrågades 20 000 personer om sin inställning till ”sponsrat innehåll” eller native advertising.

Läsare upplever i allt större utsträckning konventionell reklam – bannerannonsering – som ”störande” och att de tenderar att välja bort sidor där reklam står i vägen för innehållet. Som resultat har vi sett att så kallade ad-blockers blir allt vanligare – en digital tjänst som stänger ute reklamen och som i synnerhet blivit populärt bland unga internetanvändare.

Både publicister och annonsörer ser att allt fler väljer att stänga ute bannerreklamen. I spåren av detta har native advertising blivit allt vanligare och viktigare.

Native advertising är en typ av sponsrat innehåll som utseendemässigt ska efterlikna det redaktionella innehållet på plattformen där den ska ligga. Tanken är att läsaren ska vilja ta del av reklamen som en redaktionell produkt och klicka för att läsa mer – vissa läsare är väl medvetna om att native advertising är reklam, andra märker det först när de klickar på den redaktionella annonsen och hamnar i en ”köpt” miljö.

Studien från University of Oxford Reuters Institute visar att en tredjedel av alla läsare känner sig ”lurade” av native-material. Ungefär hälften av alla tillfrågade i studien säger sig ogilla sponsrat innehåll och en fjärdedel menar att deras inställning till publicisten påverkas negativt av native advertising.

Artikeln senast uppdaterad: 3 november, 2015
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer