Köp_Facebook_1800x888
Kundnytta

Annonsera mera!

I tider när ett inlägg når allt färre fans på organisk väg både på Facebook och Instagram behöver spridningen få lite hjälp på traven. Lösningen stavas annonsköp och vi hjälper dig att komma igång med din annons!

Som marknadsförare är de sociala kanalerna en ovärderlig väg in till din målgrupp och ett enkelt sätt att nå ut med ditt budskap. Men i takt med att Facebook har förändrat sina algoritmer har det blivit allt svårare att nå ut och idag når ett inlägg bara ca 3-6% av dina potentiella fans på organisk väg. Därför blir det av allt större vikt att veta hur du ska genomföra annonsköp. För Facebook är AdsManager det mest optimala verktyget att arbeta med. Men att komma igång är inte alltid helt lätt.

Fyra saker att tänka på när du börjar med din Facebook-annons:

 

1. Att sätta upp ett mål med din annons innan du börjar att annonsera är fördelaktigt. Vad ska den åstadkomma? Det kan till exempel vara att öka räckvidden eller generera trafik till din hemsida. Ett på förhand definierat mål kommer att göra det lättare när du sedan skapar annonsen i AdsManager, där du måste välja ett av femton olika typer av mål. Dessa mål påverkar hur annonsen visas och vilken effekt den har.

2. Definiera en målgrupp för din annons. En redan tydlig bild om vem du ska nå ut till kommer att vara till hjälp när du sedan definierar målgrupperna i AdsManager. I AdsManager kan du vara specifik både specifik och bred när du skapar din målgrupp. Du kan göra helt egna målgrupper eller till exempel ladda upp ett kundregister som du utgår ifrån. Du kan också skapa så kallade ”Look-alike”-målgrupper som liknar de personer som exempelvis ingår i ditt kundregister och nå ut till nya potentiella kunder i samma målgrupp.

3. Välj budget för din annons innan du sätter igång. I AdsManager får du välja mellan en daglig budget där du definierar hur mycket pengar den ska spendera per dag eller en livstidsbudget som definierar hur mycket pengar du vill spendera under annonsens hela livstid. Facebook själva rekommenderar att välja livstidsbudget. Det är också viktigt att se till att kostnaderna inte skenar och därför kan du med fördel börja med en mindre budget.

4. Att utvärdera är nyckeln till att bli bättre på AdsManager. Både under och efter din annons livslängd går det att se statistik över hur det går eller har gått. Det är också möjligt att justera såväl målgrupp som budget under annonsens livstid. Kontinuerlig avstämning, utvärdering och justering hjälper dig alltså att få ut mer av annonsen, att nå dina mål och att bli bättre över tid.

Källa:
Buffer
Facebook Blueprint

VILL DU vässa DINA SOCIALA KANALER? CHIFFER HJÄlper dig! KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI MER.

Läs också:

Ny annonsmärkning på Instagram
B2B-innehåll bra på Facebook

 

Artikeln senast uppdaterad: 10 oktober, 2017
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer
Så skapar du en tydlig sidtitel
Kundnytta: 17 Nov 2017

Så skapar du en tydlig sidtitel

Ska du satsa på ett sätt att optimera din sida är sidtiteln väldigt effektivt för att hamna bra i rankningen på Google.  Läs mer
Storytelling lyfter ditt content
Kundnytta: 15 Nov 2017

Storytelling lyfter ditt content

Innerst inne är vi fortfarande grottmänniskor som älskar att sitta runt lägerelden och lyssna på en bra historia. Så här använder... Läs mer
”WeChat gör livet enkelt”
Krönika: 13 Nov 2017

”WeChat gör livet enkelt”

Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Jag tror att det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Kundnytta: 10 Nov 2017

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet... Läs mer
”Välj en person som känns äkta”
Framgångsfaktorn: 08 Nov 2017

”Välj en person som känns

Den andra delen i artikelserien ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete.... Läs mer
Chiffers nya krönikörer
Nyheter: 06 Nov 2017

Chiffers nya krönikörer

Chiffer vässar pennorna och låter våra skribenter ta mer plats. Förvänta dig upplysande och personliga krönikor från oss. Läs mer
Hitta rätt i annonsdjungeln
Kundnytta: 01 Nov 2017

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en... Läs mer