Köp_Facebook_1800x888
Kundnytta

Annonsera mera!

I tider när ett inlägg når allt färre fans på organisk väg både på Facebook och Instagram behöver spridningen få lite hjälp på traven. Lösningen stavas annonsköp och vi hjälper dig att komma igång med din annons!

Som marknadsförare är de sociala kanalerna en ovärderlig väg in till din målgrupp och ett enkelt sätt att nå ut med ditt budskap. Men i takt med att Facebook har förändrat sina algoritmer har det blivit allt svårare att nå ut och idag når ett inlägg bara ca 3-6% av dina potentiella fans på organisk väg. Därför blir det av allt större vikt att veta hur du ska genomföra annonsköp. För Facebook är AdsManager det mest optimala verktyget att arbeta med. Men att komma igång är inte alltid helt lätt.

Fyra saker att tänka på när du börjar med din Facebook-annons:

 

1. Att sätta upp ett mål med din annons innan du börjar att annonsera är fördelaktigt. Vad ska den åstadkomma? Det kan till exempel vara att öka räckvidden eller generera trafik till din hemsida. Ett på förhand definierat mål kommer att göra det lättare när du sedan skapar annonsen i AdsManager, där du måste välja ett av femton olika typer av mål. Dessa mål påverkar hur annonsen visas och vilken effekt den har.

2. Definiera en målgrupp för din annons. En redan tydlig bild om vem du ska nå ut till kommer att vara till hjälp när du sedan definierar målgrupperna i AdsManager. I AdsManager kan du vara specifik både specifik och bred när du skapar din målgrupp. Du kan göra helt egna målgrupper eller till exempel ladda upp ett kundregister som du utgår ifrån. Du kan också skapa så kallade ”Look-alike”-målgrupper som liknar de personer som exempelvis ingår i ditt kundregister och nå ut till nya potentiella kunder i samma målgrupp.

3. Välj budget för din annons innan du sätter igång. I AdsManager får du välja mellan en daglig budget där du definierar hur mycket pengar den ska spendera per dag eller en livstidsbudget som definierar hur mycket pengar du vill spendera under annonsens hela livstid. Facebook själva rekommenderar att välja livstidsbudget. Det är också viktigt att se till att kostnaderna inte skenar och därför kan du med fördel börja med en mindre budget.

4. Att utvärdera är nyckeln till att bli bättre på AdsManager. Både under och efter din annons livslängd går det att se statistik över hur det går eller har gått. Det är också möjligt att justera såväl målgrupp som budget under annonsens livstid. Kontinuerlig avstämning, utvärdering och justering hjälper dig alltså att få ut mer av annonsen, att nå dina mål och att bli bättre över tid.

Källa:
Buffer
Facebook Blueprint

VILL DU vässa DINA SOCIALA KANALER? CHIFFER HJÄlper dig! KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI MER.

Läs också:

Ny annonsmärkning på Instagram
B2B-innehåll bra på Facebook

 

Artikeln senast uppdaterad: 10 oktober, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Chiffer söker digital AD
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker digital AD

Chiffer växer och söker en digital AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer