Köp_Facebook_1800x888
Kundnytta

Annonsera mera!

I tider när ett inlägg når allt färre fans på organisk väg både på Facebook och Instagram behöver spridningen få lite hjälp på traven. Lösningen stavas annonsköp och vi hjälper dig att komma igång med din annons!

Som marknadsförare är de sociala kanalerna en ovärderlig väg in till din målgrupp och ett enkelt sätt att nå ut med ditt budskap. Men i takt med att Facebook har förändrat sina algoritmer har det blivit allt svårare att nå ut och idag når ett inlägg bara ca 3-6% av dina potentiella fans på organisk väg. Därför blir det av allt större vikt att veta hur du ska genomföra annonsköp. För Facebook är AdsManager det mest optimala verktyget att arbeta med. Men att komma igång är inte alltid helt lätt.

Fyra saker att tänka på när du börjar med din Facebook-annons:

 

1. Att sätta upp ett mål med din annons innan du börjar att annonsera är fördelaktigt. Vad ska den åstadkomma? Det kan till exempel vara att öka räckvidden eller generera trafik till din hemsida. Ett på förhand definierat mål kommer att göra det lättare när du sedan skapar annonsen i AdsManager, där du måste välja ett av femton olika typer av mål. Dessa mål påverkar hur annonsen visas och vilken effekt den har.

2. Definiera en målgrupp för din annons. En redan tydlig bild om vem du ska nå ut till kommer att vara till hjälp när du sedan definierar målgrupperna i AdsManager. I AdsManager kan du vara specifik både specifik och bred när du skapar din målgrupp. Du kan göra helt egna målgrupper eller till exempel ladda upp ett kundregister som du utgår ifrån. Du kan också skapa så kallade ”Look-alike”-målgrupper som liknar de personer som exempelvis ingår i ditt kundregister och nå ut till nya potentiella kunder i samma målgrupp.

3. Välj budget för din annons innan du sätter igång. I AdsManager får du välja mellan en daglig budget där du definierar hur mycket pengar den ska spendera per dag eller en livstidsbudget som definierar hur mycket pengar du vill spendera under annonsens hela livstid. Facebook själva rekommenderar att välja livstidsbudget. Det är också viktigt att se till att kostnaderna inte skenar och därför kan du med fördel börja med en mindre budget.

4. Att utvärdera är nyckeln till att bli bättre på AdsManager. Både under och efter din annons livslängd går det att se statistik över hur det går eller har gått. Det är också möjligt att justera såväl målgrupp som budget under annonsens livstid. Kontinuerlig avstämning, utvärdering och justering hjälper dig alltså att få ut mer av annonsen, att nå dina mål och att bli bättre över tid.

Källa:
Buffer
Facebook Blueprint

VILL DU vässa DINA SOCIALA KANALER? CHIFFER HJÄlper dig! KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI MER.

Läs också:

Ny annonsmärkning på Instagram
B2B-innehåll bra på Facebook

 

Artikeln senast uppdaterad: 10 oktober, 2017
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer