marknadsforing_2018_1800x888
Nyheter

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för företag och marknadsförare att hålla sig uppdaterade och aktuella. Vi sammanfattar vad som gäller för marknadsföringsåret 2018!

Förståelse, långsiktighet, analys och innehåll har blivit allt mer centrala delar i marknadsföring när de traditionella kanalerna har fått sällskap av sociala medier. Det är en utveckling som förutspås, enligt Contently, fortsätta genom 2018.

Den stora frågan med innehåll har länge varit ”kvalitet eller kvantitet?”. Ska innehåll massproducerat för att få en så stor spridning som möjligt eller ska det vara läsvärt? 2018 förutspås vara till fördel för kvaliteten. Företag kommer att minska den mängd innehåll som produceras och istället använda sin budget för att producera innehåll av högre kvalitet. Många företag kommer också att få en förståelse för att content marketing är den röda tråd som knyter ihop kundupplevelsen. Vikten av att relatera till köpresan och ordentligt researchade personas när man planerar och genomför sin content strategi kommer också att finnas i många företagares medvetanden.

Bra innehåll bör vara läsvärt och beröra läsaren. För konsumenten blir det allt viktigare med transparens och öppenhet från företag. Det förutspås därför att företag som riktar sig gentemot konsumenter i högre grad tar ställning i sociala- och hållbarhetsfrågor. Något som också kommer att reflekteras i det innehåll som produceras.

Annonsering i sociala kanaler blir allt viktigare för att nå ut med sitt innehåll och 2018 är inget undantag. Rörligt kommer att få en ännu större roll för marknadsförare och även annonserna kommer att domineras av rörligt.

Analys och förståelse har länge varit viktigt för att förstå hur ditt innehåll presterar och fungerar. Men det har varit svårt för marknadsförare att kunna sätta ett värde på det innehåll som skapas. Men 2018 blir året då content marketing och vinst kommer att gå hand i hand. I takt med att marknadsföringssystem blir mer integrerade och förståelsen för kanalerna ökar kommer marknadsförare att kunna bevisa att deras content driver vinst. Det kommer också att bli allt viktigare för företag att förstå ROI relaterat till producerat innehåll.

Marknadsföringsåret 2018 kommer sammanfattningsvis att vara ett år då content marketing slår igenom på bred front och innehållet blir både kvalitativt, lättare att värdera monetärt och strategiskt viktigare.

Av: Felix Schenk

Källa:
Contently

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH EN CONTENTSTRATEGI. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 21 februari, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Chiffer söker digital AD
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker digital AD

Chiffer växer och söker en digital AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer