marknadsforing_2018_1800x888
Nyheter

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för företag och marknadsförare att hålla sig uppdaterade och aktuella. Vi sammanfattar vad som gäller för marknadsföringsåret 2018!

Förståelse, långsiktighet, analys och innehåll har blivit allt mer centrala delar i marknadsföring när de traditionella kanalerna har fått sällskap av sociala medier. Det är en utveckling som förutspås, enligt Contently, fortsätta genom 2018.

Den stora frågan med innehåll har länge varit ”kvalitet eller kvantitet?”. Ska innehåll massproducerat för att få en så stor spridning som möjligt eller ska det vara läsvärt? 2018 förutspås vara till fördel för kvaliteten. Företag kommer att minska den mängd innehåll som produceras och istället använda sin budget för att producera innehåll av högre kvalitet. Många företag kommer också att få en förståelse för att content marketing är den röda tråd som knyter ihop kundupplevelsen. Vikten av att relatera till köpresan och ordentligt researchade personas när man planerar och genomför sin content strategi kommer också att finnas i många företagares medvetanden.

Bra innehåll bör vara läsvärt och beröra läsaren. För konsumenten blir det allt viktigare med transparens och öppenhet från företag. Det förutspås därför att företag som riktar sig gentemot konsumenter i högre grad tar ställning i sociala- och hållbarhetsfrågor. Något som också kommer att reflekteras i det innehåll som produceras.

Annonsering i sociala kanaler blir allt viktigare för att nå ut med sitt innehåll och 2018 är inget undantag. Rörligt kommer att få en ännu större roll för marknadsförare och även annonserna kommer att domineras av rörligt.

Analys och förståelse har länge varit viktigt för att förstå hur ditt innehåll presterar och fungerar. Men det har varit svårt för marknadsförare att kunna sätta ett värde på det innehåll som skapas. Men 2018 blir året då content marketing och vinst kommer att gå hand i hand. I takt med att marknadsföringssystem blir mer integrerade och förståelsen för kanalerna ökar kommer marknadsförare att kunna bevisa att deras content driver vinst. Det kommer också att bli allt viktigare för företag att förstå ROI relaterat till producerat innehåll.

Marknadsföringsåret 2018 kommer sammanfattningsvis att vara ett år då content marketing slår igenom på bred front och innehållet blir både kvalitativt, lättare att värdera monetärt och strategiskt viktigare.

Av: Felix Schenk

Källa:
Contently

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH EN CONTENTSTRATEGI. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 21 februari, 2018
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer