marknadsforing_2018_1800x888
Nyheter

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för företag och marknadsförare att hålla sig uppdaterade och aktuella. Vi sammanfattar vad som gäller för marknadsföringsåret 2018!

Förståelse, långsiktighet, analys och innehåll har blivit allt mer centrala delar i marknadsföring när de traditionella kanalerna har fått sällskap av sociala medier. Det är en utveckling som förutspås, enligt Contently, fortsätta genom 2018.

Den stora frågan med innehåll har länge varit ”kvalitet eller kvantitet?”. Ska innehåll massproducerat för att få en så stor spridning som möjligt eller ska det vara läsvärt? 2018 förutspås vara till fördel för kvaliteten. Företag kommer att minska den mängd innehåll som produceras och istället använda sin budget för att producera innehåll av högre kvalitet. Många företag kommer också att få en förståelse för att content marketing är den röda tråd som knyter ihop kundupplevelsen. Vikten av att relatera till köpresan och ordentligt researchade personas när man planerar och genomför sin content strategi kommer också att finnas i många företagares medvetanden.

Bra innehåll bör vara läsvärt och beröra läsaren. För konsumenten blir det allt viktigare med transparens och öppenhet från företag. Det förutspås därför att företag som riktar sig gentemot konsumenter i högre grad tar ställning i sociala- och hållbarhetsfrågor. Något som också kommer att reflekteras i det innehåll som produceras.

Annonsering i sociala kanaler blir allt viktigare för att nå ut med sitt innehåll och 2018 är inget undantag. Rörligt kommer att få en ännu större roll för marknadsförare och även annonserna kommer att domineras av rörligt.

Analys och förståelse har länge varit viktigt för att förstå hur ditt innehåll presterar och fungerar. Men det har varit svårt för marknadsförare att kunna sätta ett värde på det innehåll som skapas. Men 2018 blir året då content marketing och vinst kommer att gå hand i hand. I takt med att marknadsföringssystem blir mer integrerade och förståelsen för kanalerna ökar kommer marknadsförare att kunna bevisa att deras content driver vinst. Det kommer också att bli allt viktigare för företag att förstå ROI relaterat till producerat innehåll.

Marknadsföringsåret 2018 kommer sammanfattningsvis att vara ett år då content marketing slår igenom på bred front och innehållet blir både kvalitativt, lättare att värdera monetärt och strategiskt viktigare.

Av: Felix Schenk

Källa:
Contently

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH EN CONTENTSTRATEGI. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 21 februari, 2018
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Vi släpper nu tre reklamfilmer under det nya kommunikationskonceptet Stöttar drömmar.Här får vi träffa några av Granngårdens egna... Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer