Instagram_Annonsverktyg_1800x888
Nyheter

Mer insyn i influencer marketing

Allt fler profiler börjar använda Instagrams nya verktyg för annonsmärkning – en kvalitetshöjning av influencer marketing som också ger annonsörer mer insyn i branschen.

Även om influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring just nu så har uppföljningen av den varit lite av ett svart hål. Företag lägger många gånger ner stora pengar på ett sponsrat inlägg, men det har inte gått att se hur många som faktiskt nåtts av det. Man har fått förlita sig på trubbiga mått som antal följare eller hur många kommentarer inlägget genererat, skriver Breakit.

Enligt Instagrams nya – och första – reklampolicy ska profiler tagga upp betalt innehåll med en reklamtagg. Då ser besökaren texten ”Betalt samarbete med …” ovanför bilden eller Storyn som influencern lagt upp. Samtidigt kan företag se statistik för inlägget via en funktion i Facebooks statistikverktyg. (Facebook äger Instagram sedan 2012).

Företag kommer också att kunna styra över vilka som får märka upp betalda samarbeten med dem, genom att ange en lista över vilka som har rätt att göra detta i verktyget. Troligen kommer Instagrams nya stramare hantering av sponsrade inlägg att leda till att profiler med högt engagemang i förhållande till antalet följare gynnas, medan de med lågt engagemang får svårare att locka till sig annonsörer.

Reklammärkningen rullas ut globalt de närmaste månaderna, samtidigt som Instagram också börjar att jaga smygreklam mer aktivt, genom att kontakta profiler och be dem märka upp betalda samarbeten. Detta hänger sannolikt samman med att bildnätverket vill uppfattas som en seriös och attraktiv kanal för influencer marketing.

Läs mer om influencer marketing:

Ny annonsmärkning på Instagram
Influencern Emma Sundh har ordet
Kvinnorna dominerar Instagram
De tjänar bäst på Instagram
Bloggsponsring – det säger lagen

BEHÖVER DU HA HJÄLP MED ATT SKAPA INNEHÅLL FÖR INSTAGRAM eller vill du ha råd kring samarbete med influencers? CHIFFER HJÄLPER DIG gärna – KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI MER! 

Artikeln senast uppdaterad: 11 oktober, 2017
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer