Instagram_Annonsverktyg_1800x888
Nyheter

Mer insyn i influencer marketing

Allt fler profiler börjar använda Instagrams nya verktyg för annonsmärkning – en kvalitetshöjning av influencer marketing som också ger annonsörer mer insyn i branschen.

Även om influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring just nu så har uppföljningen av den varit lite av ett svart hål. Företag lägger många gånger ner stora pengar på ett sponsrat inlägg, men det har inte gått att se hur många som faktiskt nåtts av det. Man har fått förlita sig på trubbiga mått som antal följare eller hur många kommentarer inlägget genererat, skriver Breakit.

Enligt Instagrams nya – och första – reklampolicy ska profiler tagga upp betalt innehåll med en reklamtagg. Då ser besökaren texten ”Betalt samarbete med …” ovanför bilden eller Storyn som influencern lagt upp. Samtidigt kan företag se statistik för inlägget via en funktion i Facebooks statistikverktyg. (Facebook äger Instagram sedan 2012).

Företag kommer också att kunna styra över vilka som får märka upp betalda samarbeten med dem, genom att ange en lista över vilka som har rätt att göra detta i verktyget. Troligen kommer Instagrams nya stramare hantering av sponsrade inlägg att leda till att profiler med högt engagemang i förhållande till antalet följare gynnas, medan de med lågt engagemang får svårare att locka till sig annonsörer.

Reklammärkningen rullas ut globalt de närmaste månaderna, samtidigt som Instagram också börjar att jaga smygreklam mer aktivt, genom att kontakta profiler och be dem märka upp betalda samarbeten. Detta hänger sannolikt samman med att bildnätverket vill uppfattas som en seriös och attraktiv kanal för influencer marketing.

Läs mer om influencer marketing:

Ny annonsmärkning på Instagram
Influencern Emma Sundh har ordet
Kvinnorna dominerar Instagram
De tjänar bäst på Instagram
Bloggsponsring – det säger lagen

BEHÖVER DU HA HJÄLP MED ATT SKAPA INNEHÅLL FÖR INSTAGRAM eller vill du ha råd kring samarbete med influencers? CHIFFER HJÄLPER DIG gärna – KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI MER! 

Artikeln senast uppdaterad: 11 oktober, 2017
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer