Instagram_Annonsverktyg_1800x888
Nyheter

Mer insyn i influencer marketing

Allt fler profiler börjar använda Instagrams nya verktyg för annonsmärkning – en kvalitetshöjning av influencer marketing som också ger annonsörer mer insyn i branschen.

Även om influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring just nu så har uppföljningen av den varit lite av ett svart hål. Företag lägger många gånger ner stora pengar på ett sponsrat inlägg, men det har inte gått att se hur många som faktiskt nåtts av det. Man har fått förlita sig på trubbiga mått som antal följare eller hur många kommentarer inlägget genererat, skriver Breakit.

Enligt Instagrams nya – och första – reklampolicy ska profiler tagga upp betalt innehåll med en reklamtagg. Då ser besökaren texten ”Betalt samarbete med …” ovanför bilden eller Storyn som influencern lagt upp. Samtidigt kan företag se statistik för inlägget via en funktion i Facebooks statistikverktyg. (Facebook äger Instagram sedan 2012).

Företag kommer också att kunna styra över vilka som får märka upp betalda samarbeten med dem, genom att ange en lista över vilka som har rätt att göra detta i verktyget. Troligen kommer Instagrams nya stramare hantering av sponsrade inlägg att leda till att profiler med högt engagemang i förhållande till antalet följare gynnas, medan de med lågt engagemang får svårare att locka till sig annonsörer.

Reklammärkningen rullas ut globalt de närmaste månaderna, samtidigt som Instagram också börjar att jaga smygreklam mer aktivt, genom att kontakta profiler och be dem märka upp betalda samarbeten. Detta hänger sannolikt samman med att bildnätverket vill uppfattas som en seriös och attraktiv kanal för influencer marketing.

Läs mer om influencer marketing:

Ny annonsmärkning på Instagram
Influencern Emma Sundh har ordet
Kvinnorna dominerar Instagram
De tjänar bäst på Instagram
Bloggsponsring – det säger lagen

BEHÖVER DU HA HJÄLP MED ATT SKAPA INNEHÅLL FÖR INSTAGRAM eller vill du ha råd kring samarbete med influencers? CHIFFER HJÄLPER DIG gärna – KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI MER! 

Artikeln senast uppdaterad: 11 oktober, 2017
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer