Instagram_Annonsverktyg_1800x888
Nyheter

Mer insyn i influencer marketing

Allt fler profiler börjar använda Instagrams nya verktyg för annonsmärkning – en kvalitetshöjning av influencer marketing som också ger annonsörer mer insyn i branschen.

Även om influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring just nu så har uppföljningen av den varit lite av ett svart hål. Företag lägger många gånger ner stora pengar på ett sponsrat inlägg, men det har inte gått att se hur många som faktiskt nåtts av det. Man har fått förlita sig på trubbiga mått som antal följare eller hur många kommentarer inlägget genererat, skriver Breakit.

Enligt Instagrams nya – och första – reklampolicy ska profiler tagga upp betalt innehåll med en reklamtagg. Då ser besökaren texten ”Betalt samarbete med …” ovanför bilden eller Storyn som influencern lagt upp. Samtidigt kan företag se statistik för inlägget via en funktion i Facebooks statistikverktyg. (Facebook äger Instagram sedan 2012).

Företag kommer också att kunna styra över vilka som får märka upp betalda samarbeten med dem, genom att ange en lista över vilka som har rätt att göra detta i verktyget. Troligen kommer Instagrams nya stramare hantering av sponsrade inlägg att leda till att profiler med högt engagemang i förhållande till antalet följare gynnas, medan de med lågt engagemang får svårare att locka till sig annonsörer.

Reklammärkningen rullas ut globalt de närmaste månaderna, samtidigt som Instagram också börjar att jaga smygreklam mer aktivt, genom att kontakta profiler och be dem märka upp betalda samarbeten. Detta hänger sannolikt samman med att bildnätverket vill uppfattas som en seriös och attraktiv kanal för influencer marketing.

Läs mer om influencer marketing:

Ny annonsmärkning på Instagram
Influencern Emma Sundh har ordet
Kvinnorna dominerar Instagram
De tjänar bäst på Instagram
Bloggsponsring – det säger lagen

BEHÖVER DU HA HJÄLP MED ATT SKAPA INNEHÅLL FÖR INSTAGRAM eller vill du ha råd kring samarbete med influencers? CHIFFER HJÄLPER DIG gärna – KONTAKTA OSS SÅ BERÄTTAR VI MER! 

Artikeln senast uppdaterad: 11 oktober, 2017
Typsnitt – mer än bara smaksak
Framgångsfaktorn: 24 jan 2020

Typsnitt – mer än bara

Rätt typsnitt är viktigt. Ett lättläst typsnitt ökar läsvilligheten och påverkar hur vi uppfattar ett varumärke. Läs mer
Nytt decennium – nya trender!
Chiffer spanar: 20 dec 2019

Nytt decennium – nya trender!

Läs våra fem viktigaste trendspaningar som ger dig en kunskapskick inför nästa decennium. Läs mer
Livsviktigt arbete firar 10 år
Nyheter: 17 dec 2019

Livsviktigt arbete firar 10 år

Nationella cancerstrategin fyller 10 år och Chiffer bidrar med en jubileumstidsskrift och övrig content inför firandet. Regionala... Läs mer
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer