
Efter 30 dagar semester och minst lika många öl är det kanske dags att börja tänka i nya dryckesbanor? När vd:n på alkoholfria Athletic Brewing Companys slutade dricka skapade han ölet som nu dundrar in på amerikanernas fester och säkrar hans pension.
Athletic Brewing Company började i ett garage. Nu samarbetar de med Netflix. Hur har de lyckats få amerikanerna att dyrka en öl vars namn påminner om en sportdryck?
Från garage till 650 miljoner om året
När hedgefondmäklaren Bill Shufelt valde att spola kröken för att (stereotypiskt nog) prestera bättre, fick han (stereotypiskt nog) en idé till en ny business. Sifforna talade för sig själva: han var inte ensam om att banga det femprocentiga guldet.
”Över 30 procent av amerikanerna dricker inte alls och nära 60 procent dricker väldigt sällan. Det blir en hel del pengar kvar på bordet, så den ekonomiska möjligheten var uppenbar för mig”, säger Shufelt till QX.
Och pengar finns. Företaget har kammat hem en investering på 540 miljoner kronor från läskjätten Keurig Dr Pepper och landar 650 miljoner kronor om året. Senast i framgångssagan samarbetade de med Netflix för att lansera en ny tv-serie. Och inte nog med det så säljer Athletic näst bäst i sitt segment i USA. Bara Heineken 0.0 ligger före.
Konsten att få öl att kännas nyttig
Succén har nog timingen att tacka för en hel del (alkoholkonsumtionen går neråt bland unga och hälsotrenden växer i takt med gymmarnas muskler), men det är långt ifrån hela sanningen. En väl uttänkt varumärkesstrategi har gjort sitt. Det är inte en slump att namnet innehåller ett så käckt och hurtigt ord:
”Vi ville ha med ett ord som onekligen var positivt och som skulle vara lätt att säga i högljudda miljöer”, säger Shufelt till QX.
Även burkens design med berg och hav förmedlar sundhet och hjälper hela varumärket att förmedla en känsla av renlevnad, något som ingen öl med fler procent kan eller bör försöka sig på.
Så vad har vi lärt oss av det här? Att nästa sommar kanske får gå i lite mer atletiska tecken. Och att genomtänkta strategier ger pay-off.