man shrugging shoulders who cares I don't know
Kundnytta

Misstro till varumärken

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt varumärke relevant igen.

Endast 7 procent säger sig lita på varumärken, 8 procent tycker att varumärken lever som de lär och 5 procent anser att varumärken tar fullständigt ansvar för sitt agerande. Det visar den globala undersökningen Authentic Brands som bland andra Dagens Media rapporterat om. Svenska konsumenters har en mer negativ syn på varumärken än konsumenter i andra länder. Till exempel anser 22 procent att varumärken är öppna och ärliga globalt.

Varumärken brister i autenticitet

Det som gör att vi inte känner förtroende för varumärken är att vi inte upplever dem som tillräckligt autentiska. I undersökningen uppgav 88 procent att autenticitet påverkar deras attityd till varumärket och 6 av 10 svarade att det påverkar deras köpintresse. De varumärken som rankas högst på autenticitet globalt är Amazon, Apple och Microsoft. Systembolaget, Apoteket och Apotek Hjärtat hamnar högst upp på samma lista i Sverige.

Värt att satsa på content marketing

En metod för att vinna konsumenters förtroende som visat sig fungera bra på lång sikt är content marketing. Här är förtroende a och o – du försöker aldrig ”sälja på” någon en produkt utan bidrar i stället med kunskap, tips och lustfyllt innehåll om dina produkter eller tjänster. Tanken är förstås att skapa en relation till din målgrupp så att de har ditt varumärke ”top of mind” när det är dags att köpa någon produkt eller tjänst.

De 10 mest autentiska varumärkena i Sverige:

  1. Systembolaget
  2. Apoteket AB
  3.  Apoteket Hjärtat
  4. Ikea
  5. Apple
  6. BMW
  7. ICA
  8. Lego
  9. Kronans Apotek
  10. Rolex

Källa: Cohn & Wolfe ”Authentic Brands”.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS.

Artikeln senast uppdaterad: 19 december, 2017
Ditt varumärke är spännande
Personligt: 14 feb 2020

Ditt varumärke är spännande

Skicklig storytelling tar tag i en och skapar ett personligare band som gör det lättare att identifiera sig med ett varumärke. Läs mer
Typsnitt – mer än bara smaksak
Framgångsfaktorn: 24 jan 2020

Typsnitt – mer än bara

Rätt typsnitt är viktigt. Ett lättläst typsnitt ökar läsvilligheten och påverkar hur vi uppfattar ett varumärke. Läs mer
Nytt decennium – nya trender!
Chiffer spanar: 20 dec 2019

Nytt decennium – nya trender!

Läs våra fem viktigaste trendspaningar som ger dig en kunskapskick inför nästa decennium. Läs mer
Livsviktigt arbete firar 10 år
Nyheter: 17 dec 2019

Livsviktigt arbete firar 10 år

Nationella cancerstrategin fyller 10 år och Chiffer bidrar med en jubileumstidsskrift och övrig content inför firandet. Regionala... Läs mer
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer