man shrugging shoulders who cares I don't know
Kundnytta

Misstro till varumärken

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt varumärke relevant igen.

Endast 7 procent säger sig lita på varumärken, 8 procent tycker att varumärken lever som de lär och 5 procent anser att varumärken tar fullständigt ansvar för sitt agerande. Det visar den globala undersökningen Authentic Brands som bland andra Dagens Media rapporterat om. Svenska konsumenters har en mer negativ syn på varumärken än konsumenter i andra länder. Till exempel anser 22 procent att varumärken är öppna och ärliga globalt.

Varumärken brister i autenticitet

Det som gör att vi inte känner förtroende för varumärken är att vi inte upplever dem som tillräckligt autentiska. I undersökningen uppgav 88 procent att autenticitet påverkar deras attityd till varumärket och 6 av 10 svarade att det påverkar deras köpintresse. De varumärken som rankas högst på autenticitet globalt är Amazon, Apple och Microsoft. Systembolaget, Apoteket och Apotek Hjärtat hamnar högst upp på samma lista i Sverige.

Värt att satsa på content marketing

En metod för att vinna konsumenters förtroende som visat sig fungera bra på lång sikt är content marketing. Här är förtroende a och o – du försöker aldrig ”sälja på” någon en produkt utan bidrar i stället med kunskap, tips och lustfyllt innehåll om dina produkter eller tjänster. Tanken är förstås att skapa en relation till din målgrupp så att de har ditt varumärke ”top of mind” när det är dags att köpa någon produkt eller tjänst.

De 10 mest autentiska varumärkena i Sverige:

  1. Systembolaget
  2. Apoteket AB
  3.  Apoteket Hjärtat
  4. Ikea
  5. Apple
  6. BMW
  7. ICA
  8. Lego
  9. Kronans Apotek
  10. Rolex

Källa: Cohn & Wolfe ”Authentic Brands”.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS.

Artikeln senast uppdaterad: 19 december, 2017
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer