man shrugging shoulders who cares I don't know
Kundnytta

Misstro till varumärken

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt varumärke relevant igen.

Endast 7 procent säger sig lita på varumärken, 8 procent tycker att varumärken lever som de lär och 5 procent anser att varumärken tar fullständigt ansvar för sitt agerande. Det visar den globala undersökningen Authentic Brands som bland andra Dagens Media rapporterat om. Svenska konsumenters har en mer negativ syn på varumärken än konsumenter i andra länder. Till exempel anser 22 procent att varumärken är öppna och ärliga globalt.

Varumärken brister i autenticitet

Det som gör att vi inte känner förtroende för varumärken är att vi inte upplever dem som tillräckligt autentiska. I undersökningen uppgav 88 procent att autenticitet påverkar deras attityd till varumärket och 6 av 10 svarade att det påverkar deras köpintresse. De varumärken som rankas högst på autenticitet globalt är Amazon, Apple och Microsoft. Systembolaget, Apoteket och Apotek Hjärtat hamnar högst upp på samma lista i Sverige.

Värt att satsa på content marketing

En metod för att vinna konsumenters förtroende som visat sig fungera bra på lång sikt är content marketing. Här är förtroende a och o – du försöker aldrig ”sälja på” någon en produkt utan bidrar i stället med kunskap, tips och lustfyllt innehåll om dina produkter eller tjänster. Tanken är förstås att skapa en relation till din målgrupp så att de har ditt varumärke ”top of mind” när det är dags att köpa någon produkt eller tjänst.

De 10 mest autentiska varumärkena i Sverige:

  1. Systembolaget
  2. Apoteket AB
  3.  Apoteket Hjärtat
  4. Ikea
  5. Apple
  6. BMW
  7. ICA
  8. Lego
  9. Kronans Apotek
  10. Rolex

Källa: Cohn & Wolfe ”Authentic Brands”.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS.

Artikeln senast uppdaterad: 19 december, 2017
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer