man shrugging shoulders who cares I don't know
Kundnytta

Minskat förtroende för varumärken

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt varumärke relevant igen.

Endast 7 procent säger sig lita på varumärken, 8 procent tycker att varumärken lever som de lär och 5 procent anser att varumärken tar fullständigt ansvar för sitt agerande. Det visar den globala undersökningen Authentic Brands som bland andra Dagens Media rapporterat om. Svenska konsumenters har en mer negativ syn på varumärken än konsumenter i andra länder. Till exempel anser 22 procent att varumärken är öppna och ärliga globalt.

Varumärken brister i autenticitet

Det som gör att vi inte känner förtroende för varumärken är att vi inte upplever dem som tillräckligt autentiska. I undersökningen uppgav 88 procent att autenticitet påverkar deras attityd till varumärket och 6 av 10 svarade att det påverkar deras köpintresse. De varumärken som rankas högst på autenticitet globalt är Amazon, Apple och Microsoft. Systembolaget, Apoteket och Apotek Hjärtat hamnar högst upp på samma lista i Sverige.

Värt att satsa på content marketing

En metod för att vinna konsumenters förtroende som visat sig fungera bra på lång sikt är content marketing. Här är förtroende a och o – du försöker aldrig ”sälja på” någon en produkt utan bidrar i stället med kunskap, tips och lustfyllt innehåll om dina produkter eller tjänster. Tanken är förstås att skapa en relation till din målgrupp så att de har ditt varumärke ”top of mind” när det är dags att köpa någon produkt eller tjänst.

De 10 mest autentiska varumärkena i Sverige:

  1. Systembolaget
  2. Apoteket AB
  3.  Apoteket Hjärtat
  4. Ikea
  5. Apple
  6. BMW
  7. ICA
  8. Lego
  9. Kronans Apotek
  10. Rolex

Källa: Cohn & Wolfe ”Authentic Brands”.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG STRATEGI FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS.

Artikeln senast uppdaterad: 8 december, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer