Oka_engagemang_facebook_1800x888
Kundnytta

Öka engagemanget på Facebook

Alla företags önskan är att inläggen i sociala medier ska leda till ett stort engagemang, men långt ifrån alla lyckas. Hur har de som lyckats arbetat med sina inlägg? Här är tio knep du bör bocka av om du vill tillhöra den gruppen.

  1. Ställ frågor och be personer att svara i kommentarsfältet. Effektivt och får folk att känna sig delaktiga.
  2. Be om delningar och likes. Visst låter det enkelt och det är det också! Många behöver påminnas för att just klicka like, andra like:ar det mesta, oavsett om de har hunnit ta del av innehållet eller inte.
  3. Testa att ta fram en tävling. Be följarna att gilla eller dela inlägget för att ha en chans att vinna någonting eller få rabatt. Men se till att följa Facebooks regler för detta.
  4. Kom ihåg att alltid klicka ”gilla” när en person delar något av dina inlägg eller nämner dig i ett inlägg.
  5. Svara på alla kommentarer på era inlägg. Kom ihåg att gilla de positiva kommentarerna och snabbt svara på och lösa de negativa.
  6. Gör alla inlägg visuella med en bild eller video, få läser inlägg med bara text.
  7. Var konsekvent. Eftersom Facebooks algoritm favoriserar familj och vänner före företag måste du posta inlägg regelbundet för att ha en chans att synas i flödet. Förutom den aspekten, hinner dina följare glömma din existens om du postar för sällan. En tumregel är därför att posta ca 2-3 gånger i veckan beroende på vilken verksamhet du har, för att folk ska komma ihåg er.
  8. Gör det som har fungerat tidigare. Se över vilka inlägg som har genererat bäst engagemang och gör fler inlägg av samma typ.
  9. Ta reda på vilken tid som är bäst att posta inläggen. Testa olika tider för att se när du får störst engagemang. Du kan alltid analysera resultatet i din Facebook Page Insights.
  10. Testa Facebooks annonsverktyg för att öka räckvidden och engagemanget.

Källa: SocialMediaToday

Vill du ha hjälp att skapa starkt content för dina sociala kanaler som genererar ett stort engagemang? Kontakta gärna oss för att få veta mer. 

 

 

Artikeln senast uppdaterad: 16 april, 2018
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer
Marknadsföringsåret 2018
Nyheter: 20 Feb 2018

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer