Oka_engagemang_facebook_1800x888
Kundnytta

Öka engagemanget på Facebook

Alla företags önskan är att inläggen i sociala medier ska leda till ett stort engagemang, men långt ifrån alla lyckas. Hur har de som lyckats arbetat med sina inlägg? Här är tio knep du bör bocka av om du vill tillhöra den gruppen.

  1. Ställ frågor och be personer att svara i kommentarsfältet. Effektivt och får folk att känna sig delaktiga.
  2. Be om delningar och likes. Visst låter det enkelt och det är det också! Många behöver påminnas för att just klicka like, andra like:ar det mesta, oavsett om de har hunnit ta del av innehållet eller inte.
  3. Testa att ta fram en tävling. Be följarna att gilla eller dela inlägget för att ha en chans att vinna någonting eller få rabatt. Men se till att följa Facebooks regler för detta.
  4. Kom ihåg att alltid klicka ”gilla” när en person delar något av dina inlägg eller nämner dig i ett inlägg.
  5. Svara på alla kommentarer på era inlägg. Kom ihåg att gilla de positiva kommentarerna och snabbt svara på och lösa de negativa.
  6. Gör alla inlägg visuella med en bild eller video, få läser inlägg med bara text.
  7. Var konsekvent. Eftersom Facebooks algoritm favoriserar familj och vänner före företag måste du posta inlägg regelbundet för att ha en chans att synas i flödet. Förutom den aspekten, hinner dina följare glömma din existens om du postar för sällan. En tumregel är därför att posta ca 2-3 gånger i veckan beroende på vilken verksamhet du har, för att folk ska komma ihåg er.
  8. Gör det som har fungerat tidigare. Se över vilka inlägg som har genererat bäst engagemang och gör fler inlägg av samma typ.
  9. Ta reda på vilken tid som är bäst att posta inläggen. Testa olika tider för att se när du får störst engagemang. Du kan alltid analysera resultatet i din Facebook Page Insights.
  10. Testa Facebooks annonsverktyg för att öka räckvidden och engagemanget.

Källa: SocialMediaToday

Vill du ha hjälp att skapa starkt content för dina sociala kanaler som genererar ett stort engagemang? Kontakta gärna oss för att få veta mer. 

 

 

Artikeln senast uppdaterad: 16 april, 2018
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer