Oka_engagemang_facebook_1800x888
Kundnytta

Öka engagemanget på Facebook

Alla företags önskan är att inläggen i sociala medier ska leda till ett stort engagemang, men långt ifrån alla lyckas. Hur har de som lyckats arbetat med sina inlägg? Här är tio knep du bör bocka av om du vill tillhöra den gruppen.

  1. Ställ frågor och be personer att svara i kommentarsfältet. Effektivt och får folk att känna sig delaktiga.
  2. Be om delningar och likes. Visst låter det enkelt och det är det också! Många behöver påminnas för att just klicka like, andra like:ar det mesta, oavsett om de har hunnit ta del av innehållet eller inte.
  3. Testa att ta fram en tävling. Be följarna att gilla eller dela inlägget för att ha en chans att vinna någonting eller få rabatt. Men se till att följa Facebooks regler för detta.
  4. Kom ihåg att alltid klicka ”gilla” när en person delar något av dina inlägg eller nämner dig i ett inlägg.
  5. Svara på alla kommentarer på era inlägg. Kom ihåg att gilla de positiva kommentarerna och snabbt svara på och lösa de negativa.
  6. Gör alla inlägg visuella med en bild eller video, få läser inlägg med bara text.
  7. Var konsekvent. Eftersom Facebooks algoritm favoriserar familj och vänner före företag måste du posta inlägg regelbundet för att ha en chans att synas i flödet. Förutom den aspekten, hinner dina följare glömma din existens om du postar för sällan. En tumregel är därför att posta ca 2-3 gånger i veckan beroende på vilken verksamhet du har, för att folk ska komma ihåg er.
  8. Gör det som har fungerat tidigare. Se över vilka inlägg som har genererat bäst engagemang och gör fler inlägg av samma typ.
  9. Ta reda på vilken tid som är bäst att posta inläggen. Testa olika tider för att se när du får störst engagemang. Du kan alltid analysera resultatet i din Facebook Page Insights.
  10. Testa Facebooks annonsverktyg för att öka räckvidden och engagemanget.

Källa: SocialMediaToday

Vill du ha hjälp att skapa starkt content för dina sociala kanaler som genererar ett stort engagemang? Kontakta gärna oss för att få veta mer. 

 

 

Artikeln senast uppdaterad: 16 april, 2018
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer