I Granngårdens nya programserie “Väx upp för fan” får tittaren följa Oscar Zia i jakten på ett mer jordnära liv. Bakom idé och koncept står Granngårdens huvudbyrå Chiffer.
Under pandemin exploderade odlingsintresset bland unga. Med den nya serien vill Granngården fånga upp intresset och inspirera fler unga att börja odla. Serien är producerad av FLX och för regi står Maja Härngren. Väx upp för fan har premiär på YouTube den 28 april kl. 15:00.
Programserien består av sex avsnitt där tittaren får följa Oscars kontrast från glammiga Melodifestivalen till det jordnära livet på landet. I serien introduceras vi för flera personer som alla delar en stor passion för odling. Och genom besök hos både vänner och experter ute i landet hoppas Oscar kunna hitta inspiration och kunskap till att odla egna råvaror, som han i finalavsnittet tillagar när hans vänner kommer på middag. Dessutom blir han utmanad kring sina rädslor och kanske även en och annan fördom.
– Jag är både nyfiken på och lite rädd för livet på landet. Men med det intensiva storstadsliv jag lever idag skulle jag nog må bra av att vara mer i naturen. Så det här kändes som en rolig utmaning och om det kan inspirera andra som också lever ett hektiskt liv känns det extra meningsfullt, säger Oscar Zia.
Ökat odlingsintresse bland unga
Närmare var femte svensk (18 procent) har börjat intressera sig för trädgård och odling. Ännu tydligare är det bland unga vuxna mellan 18-29 år där hela 21 procent uppger trädgårdsarbete som en nyfunnen hobby. Hos Granngården hittar man produkter och inspiration för det jordnära livet, där deras vision är att skapa ett friskare Sverige genom en folkrörelse där fler väljer just det jordnära livet.
– Vi ser tydligt hur allt fler yngre kunder i 20-30-årsåldern hittar till oss. Det vill vi ta fasta på genom serien och hoppas att det ska leda till att fler i den här nya målgruppen ska bli inspirerade att börja odla, säger Lena Hillstedt, marknadschef på Granngården.
Chiffer har arbetat med Granngården i 13 år. Uppdraget har vuxit, utvecklats och förändrats under årens lopp.
– Väx upp för fan är ett exempel på hur vi arbetar strategiskt och taktiskt med att hela tiden nå och utveckla nya kundsegment. Pandemin har skapat ett förändrat konsumentbeteende, och under våren kommer många nya odlare bli kunder hos Granngården. Vi hoppas att vi kan inspirera dem med både kunskap och humor, säger Marit Thune, Account Director på Chiffer.
“Väx upp för fan” har premiär den 28 april kl. 15:00 via Granngårdens YouTube-kanal.
Arbetsgrupp Chiffer
PJ Lindqvist, Art Director
Jenny Åberg Hüttner, Copywriter
Emelie Otterbeck, Creative Producer
Michelle Vistam, Copywriter
Marit Thune, Account Director
Ylva Söderberg, Creative Director
Malin Hallberg, Production Manager
Maja Härngren, Director
Björn Owen Glad, Innovation Lead
Arbetsgrupp FLX
Sofie Fergusson, Producent
Helena Eidvall, Business Developer Branded Content
Eleanor Andersson, Executive Producer & Business developer
Arbetsgrupp Granngården
Lena Hillstedt, Marknadschef
Amanda Birch-Jensen, Communication & Content Manager