perfekt-rubriklängd
Chiffer spanar

Perfekt rubriklängd

Finns det någon optimal längd för en rubrik, tweet, ett Facebookinlägg eller ett podcastavsnitt? Så här säger experterna.

SumAll och Buffer, två verktyg för sociala medier, undersökte hur långt allt innehåll på nätet bör vara för att bli läst/sett/hört och kom fram till följande. Bland annat längden på en perfekt rubrik.

  • En tweet bör vara mellan 71-100 tecken lång. Tweets som är under 100 tecken får nämligen 17 procent mer interaktion (kommentarer, delningar etc) än de som är längre.
  • Facebookinlägg på maximalt 40 tecken får 86 procent mer engagemang än de som är längre.
  • På Google+ bör man hålla sig till en rubrik på 60 tecken, för att inte riskera att den klipps av i sökresultat.
  • Webbadresser fungerar bäst om de består av 8 bokstäver. Helst inga siffror eller bindestreck.
  • Idealiska hashtaggar, oavsett kanal, innehåller 6 tecken. Undvik slang eller siffror i början av taggen.
  • Ska mejlet bli läst, bör ämnesraden vara 28-39 tecken lång.
  • Bloggrubriker, 6 ord. Men viktigast är såklart att rubriken är intressant och klickvänlig.
  • Lyssnare håller fokus i snitt i 22 minuter. Värt att tänka på vid planeringen av ditt nästa podcastavsnitt kanske?

Läs mer om undersökningen och resultaten här.

Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer
Så mäts content marketing
Kundnytta: 07 Jun 2017

Så mäts content marketing

Hur mäts egentligen content marketing? Det finns många kanaler – vi reder ut de viktigaste mätpunkterna! Läs mer
Snapchat eller Instagram?
Nyheter: 05 Jun 2017

Snapchat eller Instagram?

Det finns både likheter och skillnader mellan Snapchat stories och Instagram stories. Så påverkar det ditt varumärke. Läs mer
B2B-innehåll bra på Facebook
Nyheter: 02 Jun 2017

B2B-innehåll bra på Facebook

Använd LinkedIn som plattform för att sprida ditt innehåll. Men också Facebook. Lägg inte alla ägg i samma korg. Läs mer
Kvinnor dominerar Instagram
Chiffer spanar: 31 Maj 2017

Kvinnor dominerar Instagram

Det är ingen större hemlighet att kvinnor dominerar Instagram, men hur stor är egentligen skillnaden mellan män och kvinnor? Läs mer
Så handskas du med nättrollen
Nyheter: 29 Maj 2017

Så handskas du med nättrollen

Sociala kanaler är bra plattformar att prata med dina kunder i. Här är tips på hur du ska svara på olika kommentarer. Läs mer