perfekt-rubriklängd
Chiffer spanar

Perfekt rubriklängd

Finns det någon optimal längd för en rubrik, tweet, ett Facebookinlägg eller ett podcastavsnitt? Så här säger experterna.

SumAll och Buffer, två verktyg för sociala medier, undersökte hur långt allt innehåll på nätet bör vara för att bli läst/sett/hört och kom fram till följande. Bland annat längden på en perfekt rubrik.

  • En tweet bör vara mellan 71-100 tecken lång. Tweets som är under 100 tecken får nämligen 17 procent mer interaktion (kommentarer, delningar etc) än de som är längre.
  • Facebookinlägg på maximalt 40 tecken får 86 procent mer engagemang än de som är längre.
  • På Google+ bör man hålla sig till en rubrik på 60 tecken, för att inte riskera att den klipps av i sökresultat.
  • Webbadresser fungerar bäst om de består av 8 bokstäver. Helst inga siffror eller bindestreck.
  • Idealiska hashtaggar, oavsett kanal, innehåller 6 tecken. Undvik slang eller siffror i början av taggen.
  • Ska mejlet bli läst, bör ämnesraden vara 28-39 tecken lång.
  • Bloggrubriker, 6 ord. Men viktigast är såklart att rubriken är intressant och klickvänlig.
  • Lyssnare håller fokus i snitt i 22 minuter. Värt att tänka på vid planeringen av ditt nästa podcastavsnitt kanske?

Läs mer om undersökningen och resultaten här.

Artikeln senast uppdaterad: 23 mars, 2016
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer
Så skapar du en tydlig sidtitel
Kundnytta: 17 Nov 2017

Så skapar du en tydlig sidtitel

Ska du satsa på ett sätt att optimera din sida är sidtiteln väldigt effektivt för att hamna bra i rankningen på Google.  Läs mer
Storytelling lyfter ditt content
Kundnytta: 15 Nov 2017

Storytelling lyfter ditt content

Innerst inne är vi fortfarande grottmänniskor som älskar att sitta runt lägerelden och lyssna på en bra historia. Så här använder... Läs mer
”WeChat gör livet enkelt”
Krönika: 13 Nov 2017

”WeChat gör livet enkelt”

Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Jag tror att det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Kundnytta: 10 Nov 2017

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet... Läs mer
”Välj en person som känns äkta”
Framgångsfaktorn: 08 Nov 2017

”Välj en person som känns

Den andra delen i artikelserien ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete.... Läs mer
Chiffers nya krönikörer
Nyheter: 06 Nov 2017

Chiffers nya krönikörer

Chiffer vässar pennorna och låter våra skribenter ta mer plats. Förvänta dig upplysande och personliga krönikor från oss. Läs mer
Hitta rätt i annonsdjungeln
Kundnytta: 01 Nov 2017

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en... Läs mer