Sociala medier är viktiga kanaler för företag som vill nå ut och engagera sina målgrupper, både genom organisk närvaro och betald annonsering. Men hur använder svenskarna sociala medier 2023? Vi har djupdykt i Svenskarna och Internet och hittat 3 saker som marknadschefen bör ha koll på.
Svenskarna och Internet publiceras årligen av Internetstiftelsen och är en guldgruva av kunskap för den som vill förstå sig på svenskarnas förhållande till, och användande av, internet. I den här artikeln har vi tittat närmare på den del av undersökningen som handlar om sociala medier.
Den stora generationsklyftan
I årets undersökning kan man se att det finns en tydlig klyfta mellan olika generationer i vilka sociala medier man använder. De tre sociala medier som används mest i hela befolkningen är Youtube, Facebook och Instagram. Bland de som är födda efter år 2000 ligger dock inte längre Facebook och Instagram i topp. Istället använder man Snapchat, TikTok och Roblox.
Det är alltså viktigt att välja rätt kanal(er) beroende på vilken målgrupp man har. Föreställningen om att Facebook och Instagram ”når alla” kan vi en gång för alla avfärda.
TikTok är litet och jättestort
”Vi måste göra något på TikTok” har både tänkts och sagts på många marknadsavdelningar de senaste åren. Hajpen kring plattformen har gjort att många känt sig stressade och upplevt att man glömt att kliva på ett tåg som redan har gått. Men så behöver det inte vara.
Om man ser till hela befolkningens sociala medier-användning så är TikTok en liten spelare på sjätte plats, långt efter Youtube, Facebook och Instagram.
Samtidigt är TikTok den plattform som växer snabbast, och den gör det väldigt tydligt bland 00-talister och 10-talister.
Beroende på vilken målgrupp du vill nå så kan påståendet ”vi måste göra något på TikTok” vara fullkomligt fel, eller helt rätt.
Varför använder vi sociala medier?
Även när det gäller hur och varför vi använder sociala medier så finns det stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Den största drivkraften att använda sociala medier är att bli road och underhållen. Vi tittar på roliga och intressanta inlägg och får tiden att gå. Det stämmer dock inte så väl in på människor födda efter år 2000.
Var femte svensk motiveras att använda sociala medier för att umgås med vänner. Men det är framförallt personer födda efter år 2000 som drivs av denna motivation. 00-talister umgås med vänner på Snapchat och 10-talisterna umgås på Roblox. Om man passivt vill bli underhållen använder man sig av TikTok.
Endast var tionde sociala medier-användare född på 1900-talet använder sociala medier för att umgås, och när man gör det använder man Facebook och Instagram.
Om de ungas beteende i sociala medier inte förändras i takt med att de blir äldre kan vi nog påstå att vi befinner oss i ett paradigmskifte där vi rör oss bort från det passiva mottagandet av underhållning på Facebook och Instagram till en mer aktiv konsumtion med fokus på umgänge i plattformar som Snapchat och Roblox.
Sammanfattning
Svenskarna och Internet är en fantastisk resurs för den marknadschef som vill förstå och agera på svenskarnas användning av sociala medier. Här har vi dykt ner i några viktiga trender och kan konstatera några saker.
- Användandet av sociala medier ser mycket olika ut för olika generationer. Ta hänsyn till det när du gör en strategisk plan för ditt företags närvaro i sociala medier.
- I dag finns det inte något socialt medium som ”når alla”. Alla har olika typer av användare och kräver olika tonalitet och beteende.
- Att umgås med vänner i sociala medier blir allt viktigare. På bekostnad av att passivt konsumera underhållning. Samtidigt växer TikTok mest av alla plattformar, så framtiden får utvisa vart vi är på väg!