influencer_1800x888
Krönika

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete blir en guldgruva för företag som satsar. Men det gäller att inte falla dit för de vanligaste misstagen som till exempel att följarna avföljer. Här presenterar vi vägen till ett lyckat samarbete.

För en tid sedan lyssnade jag på ett panelsamtal mellan en influencer och en beställare som diskuterade svårigheterna kring deras respektive roll. Influencern tyckte att det var för många kockar inblandade i alla samarbeten då både en beställare, en mediebyrå och en pr-byrå skulle säga sitt först. Resultatet var att alla parter blev missnöjda. Influencern misstänkte att så kunde vara fallet för flera andra influencers också eftersom det har talats om att influencer marketing är något som håller på att dö. Vilket det långt ifrån är.

Dela värderingar

Det ÄR mycket som ska klaffa för att ett influencersamarbete ska bli bra. Influencern ska känna att det är ett samarbete hen kan stå för och som går hand i hand med det egna varumärket. Innehållet ska inspirera och vara genuint. Influencern ska få en tydlig brief, men själv få friheten att skapa innehållet för att det ska bli så bra som möjligt och inte kännas köpt. Många konsumenter litar mer på andra konsumenter, än på företag. Som influencer bör man därför dela de värderingar företaget har som man valt att samarbeta med. Det ska tydligt framgå att det är ett samarbete så att följarna inte blir sura och börjar avfölja profilen. Och det kan bli dyrt om man inte följer lagarna när det handlar om reklam.

Influencerns roll kan på sikt också utökas från att endast inspirera till att bli någon man frågar om råd. En form av kundtjänst som man litar på mer än den riktiga kundtjänsten. För här har man ett ansikte, en faktisk person som man har följt under en lång tid, klart att man litar på dennes tips och råd gällande funktioner för en viss produkt. Dessutom är det enklare att ställa en fråga direkt i Instagramflödet än att gå via företagets sida och klicka på kontakta oss.

Gör ordentlig research

Att som företag välja rätt influencer är också en svårighet. Här handlar det om att göra ordentlig research för att hitta en personer som har en liknande målgrupp och som delar företagets värderingar i grunden. Flera som sitter i den positionen har bara 2-3 namn de tror skulle passa deras varumärke. Istället för att lägga tid på research och undersöka marknaden på djupet satsar de på säkra kort. Vilket inte behöver vara den bästa influencern för att nå ut till just deras målgrupp. Influencern i panelsamtalet jämförde det med att bara göra reklam i DN och Aftonbladet och vara nöjd så. Stor bred målgrupp = säkert.

Det är i flera fall smartare att leta bland mellanskiktet, en bloggare som är relevant för målgruppen och som har ungefär samma antal följare som utgåvan av ett magasin. Flera företag har även förstått värdet av att ha samarbeten med micro-influencers. Siffror från en studie av HelloSociety visar att en bloggare med färre följare än 30 000 genererar 60 procent högre engagemang och i slutändan fler leads än en välkänd profil. Istället för att stirra sig blind på siffrorna är det viktigt att se vilken påverkan profilen kan göra för företaget.

Sätt upp tydliga mål

Hur ska resultatet då mätas? Det beror på vilka mål som sattes upp inför samarbetet. Det kan till exempel vara att ta del av ett visst erbjudande, bygga varumärke eller öka engagemanget i sociala medier. Det är ingen bra idé att stirra sig blind på antalet klick och försäljning. Det handlar om att se ett influencersamarbete som en långsiktig investering där du bygger ett förtroende tack vare influencerns renommé. På sikt kommer det att ge konverteringar som går att mäta, men inte alltid direkt efter avslutat uppdrag. Ha lite is i magen och tänk långsiktigt – då kan ert influencersamarbete bli rena guldgruvan. Lycka till!

Fem tips för att lyckas

Gör ordentlig research när du väljer influencer
Ge en tydlig brief, men låt influencern skapa innehållet
Innehållet ska inspirera och kännas genuint
Företag och influencer bör dela värderingar
Sist men inte minst, var tydlig med att det är ett samarbete

BEHÖVER ERT FÖRETAG HJÄLP MED ATT SKAPA relevant CONTENT OCH VÄLJA RÄTT INFLUENCER? KONTAKTA GÄRNA OSS SÅ FÅR DU VETA MER VAD VI KAN GÖRA FÖR JUST ER.

Lisa Bergman

Artikeln senast uppdaterad: 27 april, 2018
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 Okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer