SEO-515474822_1800x888
Kundnytta

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet genom att få spridning och nå ut till fler i din målgrupp. Men hur kan du nå både kvalitet och kvantitet? Vi reder ut!

Relationen mellan delningar på sociala nätverk och SEO är inte helt enkel. Innehåll som ofta delas tenderar att rankas högt av Google. Innehåll rankas, enligt Google själva, däremot inte högre för att det delas ofta på sociala medier. Vad som däremot är klart är att innehåll som är både kvalitativt och har en bra SEO ger en högre rankning på Google och kommer därmed synas av fler personer. I kombination med en bra strategi för sociala medier kommer det också att leda till fler delningar. Det handlar alltså inte om kvalitet eller kvantitet, utan snarare hur de kompletterar varandra.

Bra titel

För att kunna få spridning på ditt innehåll måste du kunna skapa ett intresse kring det redan i titeln. I våra flöden vill vi ha snabb information om vad någonting handlar om. Lockar inte titeln kommer få att tycka att det är värt att klicka sig vidare och läsa artikeln och än mindre dela den. Ett bra sätt att börja på är att göra research på populära nyckelord för ämnet. Hur konkurrenter eller andra som skriver om ämnet har formulerat sig? Försök att hitta möjliga sätt att formulera din titel med hjälp av ett bra nyckelord som också hjälper innehållet att ranka högre.

Använd bilder

Vi älskar bilder. Särskilt i våra flöden. Visuell information drar till sig blickar och en genomtänkt eller passande bild eller video kan locka till delningar och klick. Enligt SEO-Hacker får Facebookinlägg som innehåller bilder hela 104% fler kommentarer, 84% högre klickfrekvens och 54% fler gilla-markeringar.  Det kan alltså nästan ses som självklart att inkludera en bild, video, GIF eller någonting annat visuellt i både inlägg och artikel. Den bild du har i ditt blogginlägg eller i din artikel bör ha en bra alt-text och ett SEO-anpassat filnamn.

Använd delningsknappar

Det ska inte vara krångligt eller svårt att dela ditt innehåll. Genom att ha knappar för att dela på olika sociala medier i ditt blogginlägg eller din artikel bjuder du in till att läsaren ska tycka till eller dela med sig av innehållet. Eftersom vi generellt vill dela någonting efter att vi tagit del av innehållet är det vanligast att knapparna placeras längst ned. Men att ha knapparna högst upp kan också locka till sig läsare om artikeln eller inlägget har ett högt antal delningar.

Av: Felix Schenk

Källa:
SEO-Hacker
MOZ
SocialMediaToday

Vi på Chiffer har erfarenhet av såväl strategier för sociala medier som SEO. Kontakta oss så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 10 november, 2017
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer
Så skapar du en tydlig sidtitel
Kundnytta: 17 Nov 2017

Så skapar du en tydlig sidtitel

Ska du satsa på ett sätt att optimera din sida är sidtiteln väldigt effektivt för att hamna bra i rankningen på Google.  Läs mer
Storytelling lyfter ditt content
Kundnytta: 15 Nov 2017

Storytelling lyfter ditt content

Innerst inne är vi fortfarande grottmänniskor som älskar att sitta runt lägerelden och lyssna på en bra historia. Så här använder... Läs mer
”WeChat gör livet enkelt”
Krönika: 13 Nov 2017

”WeChat gör livet enkelt”

Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Jag tror att det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Kundnytta: 10 Nov 2017

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet... Läs mer
”Välj en person som känns äkta”
Framgångsfaktorn: 08 Nov 2017

”Välj en person som känns

Den andra delen i artikelserien ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete.... Läs mer
Chiffers nya krönikörer
Nyheter: 06 Nov 2017

Chiffers nya krönikörer

Chiffer vässar pennorna och låter våra skribenter ta mer plats. Förvänta dig upplysande och personliga krönikor från oss. Läs mer
Hitta rätt i annonsdjungeln
Kundnytta: 01 Nov 2017

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en... Läs mer