SEO-515474822_1800x888
Kundnytta

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet genom att få spridning och nå ut till fler i din målgrupp. Men hur kan du nå både kvalitet och kvantitet? Vi reder ut!

Relationen mellan delningar på sociala nätverk och SEO är inte helt enkel. Innehåll som ofta delas tenderar att rankas högt av Google. Innehåll rankas, enligt Google själva, däremot inte högre för att det delas ofta på sociala medier. Vad som däremot är klart är att innehåll som är både kvalitativt och har en bra SEO ger en högre rankning på Google och kommer därmed synas av fler personer. I kombination med en bra strategi för sociala medier kommer det också att leda till fler delningar. Det handlar alltså inte om kvalitet eller kvantitet, utan snarare hur de kompletterar varandra.

Bra titel

För att kunna få spridning på ditt innehåll måste du kunna skapa ett intresse kring det redan i titeln. I våra flöden vill vi ha snabb information om vad någonting handlar om. Lockar inte titeln kommer få att tycka att det är värt att klicka sig vidare och läsa artikeln och än mindre dela den. Ett bra sätt att börja på är att göra research på populära nyckelord för ämnet. Hur konkurrenter eller andra som skriver om ämnet har formulerat sig? Försök att hitta möjliga sätt att formulera din titel med hjälp av ett bra nyckelord som också hjälper innehållet att ranka högre.

Använd bilder

Vi älskar bilder. Särskilt i våra flöden. Visuell information drar till sig blickar och en genomtänkt eller passande bild eller video kan locka till delningar och klick. Enligt SEO-Hacker får Facebookinlägg som innehåller bilder hela 104% fler kommentarer, 84% högre klickfrekvens och 54% fler gilla-markeringar.  Det kan alltså nästan ses som självklart att inkludera en bild, video, GIF eller någonting annat visuellt i både inlägg och artikel. Den bild du har i ditt blogginlägg eller i din artikel bör ha en bra alt-text och ett SEO-anpassat filnamn.

Använd delningsknappar

Det ska inte vara krångligt eller svårt att dela ditt innehåll. Genom att ha knappar för att dela på olika sociala medier i ditt blogginlägg eller din artikel bjuder du in till att läsaren ska tycka till eller dela med sig av innehållet. Eftersom vi generellt vill dela någonting efter att vi tagit del av innehållet är det vanligast att knapparna placeras längst ned. Men att ha knapparna högst upp kan också locka till sig läsare om artikeln eller inlägget har ett högt antal delningar.

Av: Felix Schenk

Källa:
SEO-Hacker
MOZ
SocialMediaToday

Vi på Chiffer har erfarenhet av såväl strategier för sociala medier som SEO. Kontakta oss så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 10 november, 2017
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer