SEO-515474822_1800x888
Kundnytta

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet genom att få spridning och nå ut till fler i din målgrupp. Men hur kan du nå både kvalitet och kvantitet? Vi reder ut!

Relationen mellan delningar på sociala nätverk och SEO är inte helt enkel. Innehåll som ofta delas tenderar att rankas högt av Google. Innehåll rankas, enligt Google själva, däremot inte högre för att det delas ofta på sociala medier. Vad som däremot är klart är att innehåll som är både kvalitativt och har en bra SEO ger en högre rankning på Google och kommer därmed synas av fler personer. I kombination med en bra strategi för sociala medier kommer det också att leda till fler delningar. Det handlar alltså inte om kvalitet eller kvantitet, utan snarare hur de kompletterar varandra.

Bra titel

För att kunna få spridning på ditt innehåll måste du kunna skapa ett intresse kring det redan i titeln. I våra flöden vill vi ha snabb information om vad någonting handlar om. Lockar inte titeln kommer få att tycka att det är värt att klicka sig vidare och läsa artikeln och än mindre dela den. Ett bra sätt att börja på är att göra research på populära nyckelord för ämnet. Hur konkurrenter eller andra som skriver om ämnet har formulerat sig? Försök att hitta möjliga sätt att formulera din titel med hjälp av ett bra nyckelord som också hjälper innehållet att ranka högre.

Använd bilder

Vi älskar bilder. Särskilt i våra flöden. Visuell information drar till sig blickar och en genomtänkt eller passande bild eller video kan locka till delningar och klick. Enligt SEO-Hacker får Facebookinlägg som innehåller bilder hela 104% fler kommentarer, 84% högre klickfrekvens och 54% fler gilla-markeringar.  Det kan alltså nästan ses som självklart att inkludera en bild, video, GIF eller någonting annat visuellt i både inlägg och artikel. Den bild du har i ditt blogginlägg eller i din artikel bör ha en bra alt-text och ett SEO-anpassat filnamn.

Använd delningsknappar

Det ska inte vara krångligt eller svårt att dela ditt innehåll. Genom att ha knappar för att dela på olika sociala medier i ditt blogginlägg eller din artikel bjuder du in till att läsaren ska tycka till eller dela med sig av innehållet. Eftersom vi generellt vill dela någonting efter att vi tagit del av innehållet är det vanligast att knapparna placeras längst ned. Men att ha knapparna högst upp kan också locka till sig läsare om artikeln eller inlägget har ett högt antal delningar.

Av: Felix Schenk

Källa:
SEO-Hacker
MOZ
SocialMediaToday

Vi på Chiffer har erfarenhet av såväl strategier för sociala medier som SEO. Kontakta oss så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 10 november, 2017
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer