SEO-515474822_1800x888
Kundnytta

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet genom att få spridning och nå ut till fler i din målgrupp. Men hur kan du nå både kvalitet och kvantitet? Vi reder ut!

Relationen mellan delningar på sociala nätverk och SEO är inte helt enkel. Innehåll som ofta delas tenderar att rankas högt av Google. Innehåll rankas, enligt Google själva, däremot inte högre för att det delas ofta på sociala medier. Vad som däremot är klart är att innehåll som är både kvalitativt och har en bra SEO ger en högre rankning på Google och kommer därmed synas av fler personer. I kombination med en bra strategi för sociala medier kommer det också att leda till fler delningar. Det handlar alltså inte om kvalitet eller kvantitet, utan snarare hur de kompletterar varandra.

Bra titel

För att kunna få spridning på ditt innehåll måste du kunna skapa ett intresse kring det redan i titeln. I våra flöden vill vi ha snabb information om vad någonting handlar om. Lockar inte titeln kommer få att tycka att det är värt att klicka sig vidare och läsa artikeln och än mindre dela den. Ett bra sätt att börja på är att göra research på populära nyckelord för ämnet. Hur konkurrenter eller andra som skriver om ämnet har formulerat sig? Försök att hitta möjliga sätt att formulera din titel med hjälp av ett bra nyckelord som också hjälper innehållet att ranka högre.

Använd bilder

Vi älskar bilder. Särskilt i våra flöden. Visuell information drar till sig blickar och en genomtänkt eller passande bild eller video kan locka till delningar och klick. Enligt SEO-Hacker får Facebookinlägg som innehåller bilder hela 104% fler kommentarer, 84% högre klickfrekvens och 54% fler gilla-markeringar.  Det kan alltså nästan ses som självklart att inkludera en bild, video, GIF eller någonting annat visuellt i både inlägg och artikel. Den bild du har i ditt blogginlägg eller i din artikel bör ha en bra alt-text och ett SEO-anpassat filnamn.

Använd delningsknappar

Det ska inte vara krångligt eller svårt att dela ditt innehåll. Genom att ha knappar för att dela på olika sociala medier i ditt blogginlägg eller din artikel bjuder du in till att läsaren ska tycka till eller dela med sig av innehållet. Eftersom vi generellt vill dela någonting efter att vi tagit del av innehållet är det vanligast att knapparna placeras längst ned. Men att ha knapparna högst upp kan också locka till sig läsare om artikeln eller inlägget har ett högt antal delningar.

Av: Felix Schenk

Källa:
SEO-Hacker
MOZ
SocialMediaToday

Vi på Chiffer har erfarenhet av såväl strategier för sociala medier som SEO. Kontakta oss så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 10 november, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Chiffer söker digital AD
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker digital AD

Chiffer växer och söker en digital AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer