Att-lyckas-Instagram
Kundnytta

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa dig att lyckas på Instagram!

Instagram är en extremt kraftfull kanal med över en miljard användare och är fortfarande den plattform som ökar mest. 90 procent av användarna är under 35 år, så det gäller att rikta sina budskap på mest effektiva sätt för målgruppen. Många kämpar med att hitta framgångsreceptet för att nå ut till sina följare och hitta rätt tonalitet. Tänk till ordentligt när det gäller redigering, filter och hashtags – bara i sällsynta fall kan en produkt tala för sig själv. Här några av våra tips!

1. Har du rätt bild?

På Instagram är det fortfarande bilden som står i fokus. Variera innehållet för att hålla intresset vid liv men se till att flödet har ett enhetligt manér och ett tydligt bildspråk. Att använda ett och samma filter kan förstärka känslan av en röd tråd även om bilderna har olika uttryck. Passar bilden inte in i ert formspråk, välj en annan!

2. Jobba med profilbeskrivningen

Använd biografin på profilsidan att beskriva ert varumärke och vad följarna kan förvänta sig av ert konto. Skapa en skräddarsydd hashtag som dina följare kan använda. Profilbilden bör vara företagets logotype för att följarna snabbt ska kunna känna igen er.

3. Annonsera mera!

Att rikta annonser på Instagram är ett bra sätt att nå specifika målgrupper. Potentialen av att leda dem som exponeras av annonsen till profilen för att generera flera följare ökar ju tydligare målgruppsanpassning du gjort.

4. Använd Stories

Håll dig uppdaterad på nya funktioner. Fler och fler använder Stories eftersom det skapar ett engagemang och ni snabbt och lätt kan interagera med målgruppen. Fundera igenom ett upplägg för en story som håller en röd tråd i 24 timmar. Glöm inte att spara lyckade stories som höjdpunkter. Gärna med tydliga ikoner.

5. Hitta dina ”unicorns”

En unicorn är ett succéinlägg som skapar ett stort engagemang hos dina följare. När du hittat konceptet för din unicorn kan du återanvända detta, med några små justeringar – gång på gång.

Lösningar för B2B

Många kanske tror att Instagram bara är till för härliga lifestylekonton men även för B2B finns det poänger att hämta om det görs på rätt sätt. För att locka till sig nya medarbetare med employer brandning eller att bara bygga varumärkeskännedom till exempel. Några som lyckats med det är till exempel Hootsuite, Sandvik och Mail Chimp.

Artikeln senast uppdaterad: 17 oktober, 2018
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer