Att-lyckas-Instagram
Kundnytta

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa dig att lyckas på Instagram!

Instagram är en extremt kraftfull kanal med över en miljard användare och är fortfarande den plattform som ökar mest. 90 procent av användarna är under 35 år, så det gäller att rikta sina budskap på mest effektiva sätt för målgruppen. Många kämpar med att hitta framgångsreceptet för att nå ut till sina följare och hitta rätt tonalitet. Tänk till ordentligt när det gäller redigering, filter och hashtags – bara i sällsynta fall kan en produkt tala för sig själv. Här några av våra tips!

1. Har du rätt bild?

På Instagram är det fortfarande bilden som står i fokus. Variera innehållet för att hålla intresset vid liv men se till att flödet har ett enhetligt manér och ett tydligt bildspråk. Att använda ett och samma filter kan förstärka känslan av en röd tråd även om bilderna har olika uttryck. Passar bilden inte in i ert formspråk, välj en annan!

2. Jobba med profilbeskrivningen

Använd biografin på profilsidan att beskriva ert varumärke och vad följarna kan förvänta sig av ert konto. Skapa en skräddarsydd hashtag som dina följare kan använda. Profilbilden bör vara företagets logotype för att följarna snabbt ska kunna känna igen er.

3. Annonsera mera!

Att rikta annonser på Instagram är ett bra sätt att nå specifika målgrupper. Potentialen av att leda dem som exponeras av annonsen till profilen för att generera flera följare ökar ju tydligare målgruppsanpassning du gjort.

4. Använd Stories

Håll dig uppdaterad på nya funktioner. Fler och fler använder Stories eftersom det skapar ett engagemang och ni snabbt och lätt kan interagera med målgruppen. Fundera igenom ett upplägg för en story som håller en röd tråd i 24 timmar. Glöm inte att spara lyckade stories som höjdpunkter. Gärna med tydliga ikoner.

5. Hitta dina ”unicorns”

En unicorn är ett succéinlägg som skapar ett stort engagemang hos dina följare. När du hittat konceptet för din unicorn kan du återanvända detta, med några små justeringar – gång på gång.

Lösningar för B2B

Många kanske tror att Instagram bara är till för härliga lifestylekonton men även för B2B finns det poänger att hämta om det görs på rätt sätt. För att locka till sig nya medarbetare med employer brandning eller att bara bygga varumärkeskännedom till exempel. Några som lyckats med det är till exempel Hootsuite, Sandvik och Mail Chimp.

Artikeln senast uppdaterad: 17 oktober, 2018
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer