Att-lyckas-Instagram
Kundnytta

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa dig att lyckas på Instagram!

Instagram är en extremt kraftfull kanal med över en miljard användare och är fortfarande den plattform som ökar mest. 90 procent av användarna är under 35 år, så det gäller att rikta sina budskap på mest effektiva sätt för målgruppen. Många kämpar med att hitta framgångsreceptet för att nå ut till sina följare och hitta rätt tonalitet. Tänk till ordentligt när det gäller redigering, filter och hashtags – bara i sällsynta fall kan en produkt tala för sig själv. Här några av våra tips!

1. Har du rätt bild?

På Instagram är det fortfarande bilden som står i fokus. Variera innehållet för att hålla intresset vid liv men se till att flödet har ett enhetligt manér och ett tydligt bildspråk. Att använda ett och samma filter kan förstärka känslan av en röd tråd även om bilderna har olika uttryck. Passar bilden inte in i ert formspråk, välj en annan!

2. Jobba med profilbeskrivningen

Använd biografin på profilsidan att beskriva ert varumärke och vad följarna kan förvänta sig av ert konto. Skapa en skräddarsydd hashtag som dina följare kan använda. Profilbilden bör vara företagets logotype för att följarna snabbt ska kunna känna igen er.

3. Annonsera mera!

Att rikta annonser på Instagram är ett bra sätt att nå specifika målgrupper. Potentialen av att leda dem som exponeras av annonsen till profilen för att generera flera följare ökar ju tydligare målgruppsanpassning du gjort.

4. Använd Stories

Håll dig uppdaterad på nya funktioner. Fler och fler använder Stories eftersom det skapar ett engagemang och ni snabbt och lätt kan interagera med målgruppen. Fundera igenom ett upplägg för en story som håller en röd tråd i 24 timmar. Glöm inte att spara lyckade stories som höjdpunkter. Gärna med tydliga ikoner.

5. Hitta dina ”unicorns”

En unicorn är ett succéinlägg som skapar ett stort engagemang hos dina följare. När du hittat konceptet för din unicorn kan du återanvända detta, med några små justeringar – gång på gång.

Lösningar för B2B

Många kanske tror att Instagram bara är till för härliga lifestylekonton men även för B2B finns det poänger att hämta om det görs på rätt sätt. För att locka till sig nya medarbetare med employer brandning eller att bara bygga varumärkeskännedom till exempel. Några som lyckats med det är till exempel Hootsuite, Sandvik och Mail Chimp.

Artikeln senast uppdaterad: 17 oktober, 2018
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer