Fördelarna med nyhetsbrev är många. Det går bra att segmentera, är kostnadseffektivt och dessutom ger det en sällan skådad hög return-of-investment. För varje investerad krona ger nyhetsbrevet tillbaka ungefär 43 kronor.
Möjligheterna med nyhetsbrev är enorma och genom att vässa ämnesrader, rubriker och strategier kan vinsterna bli ännu större. Men hur ska man då göra för att stå ut från mängden i inkorgen så att mottagaren både öppnar och klickar på innehållet?
Personliga nyhetsbrev
Personliga ämnesrader ger högre öppningsfrekvens och CTR (click through rate). Så här gör du dina nyhetsbrev mer personliga.
- Använd mottagarens förnamn.
- Ta med skräddarsydda uppgifter om var mottagaren befinner sig och tidigare köp.
- Använd direkt tilltal och skriv som du pratar – det ger ett personligt intryck.
Sätt upp mål
Varje mejl ska ha ett tydligt mål. Varför ska mottagaren öppna och klicka på ditt nyhetsbrev? Börja från början.
Ämnesrad
Håll dig till ungefär 9 ord och 60 bokstäver.
Använd inte ordet ”nyhetsbrev”, lyft i stället något spännande från brevet.
A/B-testa. Längd, ton, siffror och så vidare.
Emojis kan vara en bra idé – testa dina läsare!
Skräm läsaren! Gör den rädd för att missa ditt innehåll. Ge klassisk FOMO alltså.
Avsändare
Göm dig inte bakom ett företagsnamn. Säkerställ att avsändaren innehåller ditt eget namn och en riktig mejladress.
Inledning
Den första meningen i brevet är viktig! Se till att komma nära läsaren genom att använda ord som ”du” tidigt. Kom ihåg – tänk utifrån och in i stället för tvärtom.
Vad vinner jag på det här nyhetsbrevet?
Det absolut viktigaste är att få mottagaren att vilja ha det du erbjuder. Att skapa ett begär eller en önskan. Se nyhetsbrevet som ett sätt att hjälpa mottagaren med ett problem eller komma med en lösning snarare än att kränga produkter.
Optimera nyhetsbrevet för mobilen
Kom – för guds skull – ihåg att brevet kommer att öppnas i läsarnas mobiler. Så se till att det är optimerat för telefonernas format.
Det ger dig 12 spaningar inom tech, populärkultur, kreativitet och innovation en gång i månaden. Signa upp om du jobbar med marknadsföring och vill hänga med kring det senaste.