Vi befinner oss just nu i det största teknikskiftet sedan internet. Artificiell intelligens spås revolutionera hur vi lever, lär oss och arbetar. Vi på Chiffer utforskar dagligen vilka hot och möjligheter den nya tekniken innebär för marknadsförare och kommunikatörer. Vi tror på att testa och hela tiden lära oss nytt.
Hur vi på Chiffer arbetar med AI
Vi strävar alltid efter att förstå och utnyttja potentialen i nya tekniska lösningar, nya plattformar och verktyg. Därför har vi format ett team som dedikerat arbetar med att undersöka hur AI kommer påverka oss, våra uppdragsgivare och hela samhället.
Detta har resulterat i ett flertal pilotprojekt där vi med väldigt positivt resultat implementerat verktyg för generativ AI i våra arbetsprocesser. Vi betraktar AI som en ny kraftfull verktygslåda som, om den används på rätt sätt, både kan höja kvalitet och förkorta produktionsprocesser. Samtidigt ser vi att vi bara är i början av utvecklingen och att generativ AI kommer att utvecklas i rasande hastighet. Vi har bara sett en bråkdel av verktygslådan ännu.
Två exempel på hur vi arbetar med AI
I många filmproduktioner läggs mycket tid och energi på att ta fram ett storyboard som tydligt visar hur slutresultatet ska bli. Antingen kan man skissa dessa storyboards för hand (vilket är tidsödande och inte blir särskilt exakt). Eller så kan man använda sig av referensbilder (vilket blir spretigt och kan skapa felaktiga förväntningar på slutprodukten).
Eller så användar man sig av AI! Genom att använda ett generativt AI-verktyg kunde vi både spara tid och skapa ett storyboard som uppfyllde alla krav. Istället för att lägga tid på att teckna varje bildruta, lät vi AI göra jobbet.
Ett annat exempel där vi har använt AI för att effektivisera arbetsprocesser är vid textning av film. I normala fall görs detta manuellt genom att en copywriter skriver texten och anger när den ska visas. Men med hjälp av AI kan den här processen göras automatiskt. Texten du ser i bild har inte en människa skrivit.
Chiffer AI Lab
Vi tror på ständigt lärande och vikten av att dela med sig av kunskap och erfarenheter. Därför har vi samlat ett tjugotal företag i ett AI-labb där vi tillsammans har undersökt de hot och möjligheter som AI innebär för oss marknadsförare och kommunikatörer.
Bland deltagarna finns representanter från bland andra Best Western Hotels, Telia, ADL Automotive, Marimekko, Heartpace, Setra och Sveland Djurförsäkringar. Även om alla företag har sina egna utmaningar, mål, fördelar och begränsningar så har vi kunnat se hur AI på olika sätt kan bidra till såväl affärsutveckling som strategiskt och taktiskt marknadsföringsarbete.
Genom att samla olika företag i samma rum, med en gemensam frågeställning på bordet, har vi lyckats skapa ett forum för delad kunskap som hjälpt alla i sin egen AI-resa.