Analysera din content marketing
Kundnytta

Så mäts content marketing

Hur mäts egentligen content marketing? Det finns många kanaler att marknadsföra sitt varumärke i och lika många mätningsmöjligheter att ta hänsyn till. Vi reder ut de viktigaste mätpunkterna!

Kan varumärkesbyggande insatser mätas i pengar? Går det egentligen att sätta ett pris på en följare, läsare eller prenumerant? Det finns inget mätverktyg som omfattar alla dina insatser i alla dina kanaler, men det är lika fullt viktigt att du följer upp och analyserar dina insatser för att se att pengarna du satsar på content marketing ger effekt.

Hur ska man då gå till väga? Det finns många sätt att mäta ökning av antalet följare i sociala kanaler, trafik på din hemsida eller blogg och nyhetsbrevsprenumeranter. Social Media Today har satt samman en lista med tio effektiva mätverktyg och metoder.

1. Google Analytics

Ett vanligt mål för en företagsblogg eller hemsida är att få fler läsare som konsumerar ditt innehåll och blir kunder. Med Google Analytics kan du hålla koll på trafiken som kommer till dig och följa upp om dina insatser i andra kanaler ger den trafik till hemsidan som du önskar. Ha gärna som rutin att kolla Google Analytics minst en gång i veckan. Och jämfört senaste månadens trafik med samma månad för ett år sedan. På så sätt undviker du säsongsvariationerna.

Google Analytics ger dig betydligt större möjligheter att analysera dina läsare än att räkna antalet besökare. Ge dig själv tid att se vilka möjligheter verktyget kan ge just dig och sätt gärna upp tydliga målsidor på Google Analytics.

2. Fler prenumeranter

Jobbar du med content marketing jobbar du med största sannolikhet med nyhetsbrev. Nyhetsbrev har länge varit och är fortfarande en kostnadseffektiv kanal som ger dig möjlighet att kommunicera med dina konsumenter helt på dina villkor. Nyhetsbrev ger också trafik till din hemsida.

En viktig mätpunkt är givetvis antalet prenumeranter och att den listan växer. Ett annat sätt att mäta hur väl du kommunicerar med dina prenumeranter är öppningsfrekvens och klickfrekvens. Tydliga kvitton på om du lyckats med din ämnesrad och om ditt innehåll väcker nyfikenhet.

3. Sökordsoptimering

Sökordsoptimeringen har sällan varit så viktig som nu. Konkurrensen växer i så gott som alla branscher och med tanke på hur många sökningar som görs på Google och andra sökmotorer varje sekund måste du förbättra din ranking för att bli en spelare att räkna med. Hamnar du inte på Google förstasida så finns du inte. Det är den krassa verkligheten.

Genom Google Analytics kan du enkelt se hur stor del av din trafik som är organisk och genom Search Console kan du se vilka sökord som genererar trafik till din hemsida eller blogg.

Men det finns också verktyg som Moz och SEMRush som hjälper dig att ha koll på din ranking på olika strategiskt viktiga sökord.

4. Tid

Tillsammans med antalet besökare och antalet klick på din hemsida finns det en annan mätpunkt som är väldigt viktig: tid!

Vi på Chiffer brukar kalla det ”gnuggningstid”, alltså tiden du gnuggar ditt varumärke mot en potentiell kund. Ju längre en läsare stannar på din hemsida desto större chans är det att läsaren uppskattar ditt innehåll och ditt varumärke.

Med Google Analytics kan du jämföra tiden som läsarna konsumerar varje artikel. Det kan ge dig ett hum om vilken typ av innehåll som fungerar och vilket innehåll som tappar kundens uppmärksamhet direkt.

5. Följare i sociala kanaler

Vissa hävdar att antalet följare i dina sociala kanaler spelar en väldigt perifer roll för ditt varumärke. Det håller vi inte med om. Om dina konton växer organiskt – utan köpinsatser – är en växande följarskara att tydligt tecken på att ditt innehåll väcker intresse.

Ju fler som följer dina konton desto fler kommentarer, likes och delningar kommer du att få. Då växer ditt konto ytterligare. Du vill att så många som möjligt ska komma i kontakt med ditt varumärke.

6. Delningar i sociala kanaler

Det finns rapporter som hävdar att sociala kanaler i snitt driver 30 procent av trafiken till din hemsida eller blogg.

Genom att analysera delningar, spridning och räckvidd av ditt innehåll kan du få en bättre uppfattning om vilken typ av innehåll som passar din målgrupp och vilka av dina sociala kanaler som är värda besväret.

Socialbakers undersökning visar att antalet intereaktioner i dina sociala kanaler står i direkt relation med trafiken på din hemsida. Ju mer interaktioner i dina sociala kanaler desto större trafik på din hemsida. Kommenterar, delar eller likar följarna ditt innehåll i sociala kanaler finns en stor chans att de även besöker din hemsida eller blogg.

8. CTR, clickthrough rate

Ska du välja en mätpunkt att hålla koll på så är det CTR, oavsett vilken marknadsföringskanal du kommer med.

  1. Ditt SEO-arbete kan mätas med CTR. Har du en hög CTR på Google vet du att lyckats bra med SEO-titel, metbeskrivning och ditt SEO-arbete i stort.
  2. Dina inlägg i sociala kanaler kan också mätas med CTR. Många klick innebär att ditt innehåll väcker intresse och nyfikenhet.
  3. Samma sak gäller dina nyhetsrev. Har du en bra klickfrekvens innebär det att prenumeranterna verkligen vill ta del av ditt innehåll.

9. Leads

I slutendan handlar nästan all din marknadsföring om att stärka ditt varumärke och få fler kunder. Genom att sätta upp tydliga mål med din content marketing kan du följa upp och se om dina insatser genererat fler leads.

Ett lead kan vara att någon börjat prenumerera på ditt nyhetsbrev, laddar ner innehåll från din hemsida eller tar kontakt med ditt företag. Du kan snabbt komma igång genom att sätta upp enkla mål på Google Analytics och följa hur många av besökarna på hemsidan som kommer till dina målsidor.

10. Be om feedback

Genom att be dina besökare att kommentera dina inlägg eller artiklar får du direkt feedback på ditt arbete. Det ger både en bra uppfattning om vilken typ av innehåll besökarna vill ha och gynnar sökordsoptimeringen.

Vi på Chiffer analyserar vårt content marketing-arbete varje dag för att säkerställa att insatserna ger den effekt vi kräver. Vill du veta mer om hur vi mäter i kanalerna? Kontakta oss! 

Artikeln senast uppdaterad: 15 juni, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer