Använda hashtags
Kundnytta

Så ska du använda hashtags

Hashtags är A och O om du vill lyckas med marknadsföringen via sociala kanaler. Men det finns en hel del fallgropar. Här listar vi de vanligaste misstagen.

Att använda sig av hashtags i sin marknadsföring i sociala kanaler är grundläggande för att få spridning. Vi har i ett tidigare inlägg förklarat att hashtags på Facebook snarare kan stjälpa spridningen, men på Twitter och Instagram är de väl valda nyckelorden en förutsättning för att du ska kunna växa i den takt du vill.

Men att bara använda hashtags utan tydlig strategi och plan kan vara fruktlöst. Här listar vi sju misstag baserat på en lista som Social Media Today satt samman.

Misstag nummer 1 – att bara använda populära hashtags

Många företag väljer att använda hashtags till sina inlägg och bilder som är populära. Ord som #love och #beautiful når visserligen hundratusentals följare och kan absolut generera likes och få din följarskara att växa. Men det kommer sannolikt inte att vara följare som är intresserade av ditt varumärke eller företag. Välj istället hashtags som rör din bransch, inläggets innehåll eller som riktar sig till den målgrupp som du vill nå.

Misstag nummer 2 – att göra dålig research

Innan du använder dig av en hashtag är det viktigt att du söker på just den hashtagen på Instagram eller Twitter för att se vilken typ av inlägg och bilder som dyker upp.

Misstag nummer 3 – att ignorera lokala hashtags

Om du jobbar med ett företag eller varumärke som har en geografisk anknytning är det väldigt viktigt att du börjar relationsbyggandes redan i sociala kanaler. Testa att använda hashtags som relaterar till #Stockholm #Göteborg #Malmö osv.

Misstag nummer 4 – att inte testa nya hashtags

Att blir för bekväm med de hashtags som du vet fungerar är ett annat misstag. Att strunta i att testa nytt kan vara farligt med tanke på hur snabbt saker och ting förändras på våra sociala kanaler. Om du använder flera hashtags – se till att alltid testa en ny!

Misstag nummer 5 – att använda för många hashtags

Att använda för många hashtags kan snarare få bilden eller inlägget att se ut som spam och göra den svårläst. Vad är då för många hashtags? Vissa säger att 3–4 hashtags per bild eller inlägg är lagom. Andra säger 7–10. Vi på Chiffer rekommenderar att använda 4–7 hashtags för att få spridning men inte uppfattas som desperat. På Twitter kan något färre hashtags vara lämpligt med tanke på att du är begränsad till 140 tecken.

Misstag nummer 6 – att inte analysera de hashtags du använder

Många företag använder sig av kampanjrelaterade hashtags för att kunna följa upp resultatet av exempelvis en tävling. Detta analysarbete bör göras oavsett sammanhang och oavsett vilka hashtags du använder. Det finns bra verktyg som hjälper dig att mäta räckvidd och likes.

Misstag nummer 7 – att inte använda hashtags

Det största misstaget du kan göra är att inte använda hashtags alls. När du bygger ett varumärke i sociala kanaler kan varje ökning i räckvidd hjälpa dig i rätt riktning. Hashtags är det absolut bästa sättet att nå nya följare och potentiella kunder.

Hashtags på Twitter:

  1. Tweets som innehåller hashtags får dubbelt så mycket engagemang som tweets utan hashtags.
  2. Att använda 1–2 hashtags ökar engagemanget men att använda fler hashtags får engagemanget att sjunka.
  3. 25 % av alla tweets retweetas medan 40 % av alla tweets med hashtags retweetas.
  4. Användare är 55 % mer benägna att retweeta en tweet som har minst en hashtag.

Vill du ha hjälp med marknadsföring via sociala kanaler så kan vi på Chiffer hjälpa dig. Kontakta oss så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 18 januari, 2017
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer