Använda hashtags
Kundnytta

Så ska du använda hashtags

Hashtags är A och O om du vill lyckas med marknadsföringen via sociala kanaler. Men det finns en hel del fallgropar. Här listar vi de vanligaste misstagen.

Att använda sig av hashtags i sin marknadsföring i sociala kanaler är grundläggande för att få spridning. Vi har i ett tidigare inlägg förklarat att hashtags på Facebook snarare kan stjälpa spridningen, men på Twitter och Instagram är de väl valda nyckelorden en förutsättning för att du ska kunna växa i den takt du vill.

Men att bara använda hashtags utan tydlig strategi och plan kan vara fruktlöst. Här listar vi sju misstag baserat på en lista som Social Media Today satt samman.

Misstag nummer 1 – att bara använda populära hashtags

Många företag väljer att använda hashtags till sina inlägg och bilder som är populära. Ord som #love och #beautiful når visserligen hundratusentals följare och kan absolut generera likes och få din följarskara att växa. Men det kommer sannolikt inte att vara följare som är intresserade av ditt varumärke eller företag. Välj istället hashtags som rör din bransch, inläggets innehåll eller som riktar sig till den målgrupp som du vill nå.

Misstag nummer 2 – att göra dålig research

Innan du använder dig av en hashtag är det viktigt att du söker på just den hashtagen på Instagram eller Twitter för att se vilken typ av inlägg och bilder som dyker upp.

Misstag nummer 3 – att ignorera lokala hashtags

Om du jobbar med ett företag eller varumärke som har en geografisk anknytning är det väldigt viktigt att du börjar relationsbyggandes redan i sociala kanaler. Testa att använda hashtags som relaterar till #Stockholm #Göteborg #Malmö osv.

Misstag nummer 4 – att inte testa nya hashtags

Att blir för bekväm med de hashtags som du vet fungerar är ett annat misstag. Att strunta i att testa nytt kan vara farligt med tanke på hur snabbt saker och ting förändras på våra sociala kanaler. Om du använder flera hashtags – se till att alltid testa en ny!

Misstag nummer 5 – att använda för många hashtags

Att använda för många hashtags kan snarare få bilden eller inlägget att se ut som spam och göra den svårläst. Vad är då för många hashtags? Vissa säger att 3–4 hashtags per bild eller inlägg är lagom. Andra säger 7–10. Vi på Chiffer rekommenderar att använda 4–7 hashtags för att få spridning men inte uppfattas som desperat. På Twitter kan något färre hashtags vara lämpligt med tanke på att du är begränsad till 140 tecken.

Misstag nummer 6 – att inte analysera de hashtags du använder

Många företag använder sig av kampanjrelaterade hashtags för att kunna följa upp resultatet av exempelvis en tävling. Detta analysarbete bör göras oavsett sammanhang och oavsett vilka hashtags du använder. Det finns bra verktyg som hjälper dig att mäta räckvidd och likes.

Misstag nummer 7 – att inte använda hashtags

Det största misstaget du kan göra är att inte använda hashtags alls. När du bygger ett varumärke i sociala kanaler kan varje ökning i räckvidd hjälpa dig i rätt riktning. Hashtags är det absolut bästa sättet att nå nya följare och potentiella kunder.

Hashtags på Twitter:

  1. Tweets som innehåller hashtags får dubbelt så mycket engagemang som tweets utan hashtags.
  2. Att använda 1–2 hashtags ökar engagemanget men att använda fler hashtags får engagemanget att sjunka.
  3. 25 % av alla tweets retweetas medan 40 % av alla tweets med hashtags retweetas.
  4. Användare är 55 % mer benägna att retweeta en tweet som har minst en hashtag.

Vill du ha hjälp med marknadsföring via sociala kanaler så kan vi på Chiffer hjälpa dig. Kontakta oss så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 18 januari, 2017
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer