Använda hashtags
Kundnytta

Så ska du använda hashtags

Hashtags är A och O om du vill lyckas med marknadsföringen via sociala kanaler. Men det finns en hel del fallgropar. Här listar vi de vanligaste misstagen.

Att använda sig av hashtags i sin marknadsföring i sociala kanaler är grundläggande för att få spridning. Vi har i ett tidigare inlägg förklarat att hashtags på Facebook snarare kan stjälpa spridningen, men på Twitter och Instagram är de väl valda nyckelorden en förutsättning för att du ska kunna växa i den takt du vill.

Men att bara använda hashtags utan tydlig strategi och plan kan vara fruktlöst. Här listar vi sju misstag baserat på en lista som Social Media Today satt samman.

Misstag nummer 1 – att bara använda populära hashtags

Många företag väljer att använda hashtags till sina inlägg och bilder som är populära. Ord som #love och #beautiful når visserligen hundratusentals följare och kan absolut generera likes och få din följarskara att växa. Men det kommer sannolikt inte att vara följare som är intresserade av ditt varumärke eller företag. Välj istället hashtags som rör din bransch, inläggets innehåll eller som riktar sig till den målgrupp som du vill nå.

Misstag nummer 2 – att göra dålig research

Innan du använder dig av en hashtag är det viktigt att du söker på just den hashtagen på Instagram eller Twitter för att se vilken typ av inlägg och bilder som dyker upp.

Misstag nummer 3 – att ignorera lokala hashtags

Om du jobbar med ett företag eller varumärke som har en geografisk anknytning är det väldigt viktigt att du börjar relationsbyggandes redan i sociala kanaler. Testa att använda hashtags som relaterar till #Stockholm #Göteborg #Malmö osv.

Misstag nummer 4 – att inte testa nya hashtags

Att blir för bekväm med de hashtags som du vet fungerar är ett annat misstag. Att strunta i att testa nytt kan vara farligt med tanke på hur snabbt saker och ting förändras på våra sociala kanaler. Om du använder flera hashtags – se till att alltid testa en ny!

Misstag nummer 5 – att använda för många hashtags

Att använda för många hashtags kan snarare få bilden eller inlägget att se ut som spam och göra den svårläst. Vad är då för många hashtags? Vissa säger att 3–4 hashtags per bild eller inlägg är lagom. Andra säger 7–10. Vi på Chiffer rekommenderar att använda 4–7 hashtags för att få spridning men inte uppfattas som desperat. På Twitter kan något färre hashtags vara lämpligt med tanke på att du är begränsad till 140 tecken.

Misstag nummer 6 – att inte analysera de hashtags du använder

Många företag använder sig av kampanjrelaterade hashtags för att kunna följa upp resultatet av exempelvis en tävling. Detta analysarbete bör göras oavsett sammanhang och oavsett vilka hashtags du använder. Det finns bra verktyg som hjälper dig att mäta räckvidd och likes.

Misstag nummer 7 – att inte använda hashtags

Det största misstaget du kan göra är att inte använda hashtags alls. När du bygger ett varumärke i sociala kanaler kan varje ökning i räckvidd hjälpa dig i rätt riktning. Hashtags är det absolut bästa sättet att nå nya följare och potentiella kunder.

Hashtags på Twitter:

  1. Tweets som innehåller hashtags får dubbelt så mycket engagemang som tweets utan hashtags.
  2. Att använda 1–2 hashtags ökar engagemanget men att använda fler hashtags får engagemanget att sjunka.
  3. 25 % av alla tweets retweetas medan 40 % av alla tweets med hashtags retweetas.
  4. Användare är 55 % mer benägna att retweeta en tweet som har minst en hashtag.

Vill du ha hjälp med marknadsföring via sociala kanaler så kan vi på Chiffer hjälpa dig. Kontakta oss så berättar vi mer!

Artikeln senast uppdaterad: 18 januari, 2017
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer