Ta hand om dina följare på sociala kanaler
Chiffer spanar

Ta hand om dina följare

Sociala kanaler har blivit en viktig plattform för att interagera med kunder, oavsett om du har ett litet eller stort företag. Men varför är det viktigt och ha bra kundservice i sociala kanaler? Vi har listat 6 tips som hjälper dig på vägen.

Kritik och dåligt rykte i sociala kanaler är något som de flesta företag fasar för, och det tar inte långt tid innan det sprids som en löpeld genom cyberrymden. Forskning från NewVoiceMedia, som Adweek skriver om, visar att missnöjda kunder kostar amerikanska företag över 40 miljarder dollar varje år.

Användarna föredrar sociala kanaler före att ringa kundtjänst

En tredjedel av användarna i sociala kanaler använder hellre sociala plattformar än att ringa kundtjänst när de har problem med en produkt eller tjänst. Kunder som får hjälp av ett företag via sociala kanaler spenderar i snitt 20–40 procent mer hos det företaget. Är servicen dessutom bra, sprider 58 procent av kunderna sin positiva kundupplevelse på sociala kanaler till sina vänner.

Dina sociala kanaler speglar ditt varumärke

Dina sociala kanaler är en spegel av ditt varumärke, därför är det väldigt viktigt att du tar hand om dina kunder och säkerställer att de alltid är nöjda. Här är 6 tips som kan hjälpa dig på vägen. Lycka till!

#1

Svara alltid dina kunder, ingen gillar att prata med en vägg.

Hur: Formulera dina svar väl och var vänlig i din kommunikation mot kunden.

#2

Svara på meddelanden inom en timme, 42 procent av kunderna som klagar via sociala kanaler förväntar sig ett svar inom 60 minuter.

Hur: Visa att du har sett deras meddelande och be att få återkomma när du kollat upp problemet.

#3

Använd ditt och dina kunders namn när du svarar, det skapar en mer personlig och vänlig ton.

Hur: Ett enkelt – ”Hej Emma”, kan förändra mycket.

#4

Underlätta för både dina kunder och dig själv med en FAQ. Det ger dig en möjlighet att skicka kunderna vidare till din hemsida eller blogg och på så sätt erbjuder du en bättre service än förväntat.

Hur: Sammanställ frågor som du ofta får i en listad FAQ för att spara tid.

#5

Svara dina kunder privat när ämnen blir känsliga. Mycket av det som skrivs i sociala kanaler är offentligt, och många vill inte att allt ska visas för allmänheten. Speciellt inte du själv. En sådan diskussion kan bara skada ditt varumärke.

Hur: Isolera diskussionen med direktmeddelanden, men se då till att kunden vet vilken kanal du använder.

#6

”Don’t feed the trolls”. Det är lätt att gå in i heta diskussioner med internettroll som bara är ute efter att förstöra ditt anseende. Dessa diskussioner slutar aldrig bra.

Hur: Troll använder ofta konfronterat språk och håller sig sällan till ämnet, det bästa är att ignorera dem.

Vi på Chiffer jobbar dagligen med marknadsföring och kundkontakt i sociala kanaler för många av våra kunder. Vill du bli bättre på att marknadsföra dig via sociala kanaler? Kontakta oss så bokar vi ett möte!

Chiffer välkomnar Hufvudstaden
Nyheter: 20 Okt 2017

Chiffer välkomnar Hufvudstaden

Vi på Chiffer kan stolt presentera en av våra senaste kunder: fastighetsbolaget Hufvudstaden. Läs mer
Vad gör du på en minut?
Chiffer spanar: 18 Okt 2017

Vad gör du på en minut?

På en minut hinner vi se 4,1 miljoner YouTube-videor, snappa 1,8 miljoner gånger och skicka 150 miljoner mejl. Läs mer
Fler prenumeranter på nyhetsbrevet
Kundnytta: 16 Okt 2017

Fler prenumeranter på

E-postadresserna till dina kunder och potentiella kunder är din viktigaste marknadsföringstillgång. Så får du fler adresser! Läs mer
Gulliga katter eller mat?
Nyheter: 15 Okt 2017

Gulliga katter eller mat?

100 miljoner Facebookvideor har analyserats - det här vill folket se! Läs mer
Stavar du som en krata?
Språkskolan: 11 Okt 2017

Stavar du som en krata?

Ryste du också till av den här rubriken? Få saker irriterar oss så mycket som felstavningar, dessa ord har vi svårast för. Läs mer
Fixa färgen
Felix Färgskola: 10 Okt 2017

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och har alltid använts flitigt i marknadsföring, det här bör du tänka på. Läs mer
Nyheter för Instagram Stories
Kundnytta: 06 Okt 2017

Nyheter för Instagram Stories

Instagram Stories nya funktioner gör att du enklare kan interagera med dina följare och göra det ännu snyggare. Läs mer
Återvinn ditt bästa content
Kundnytta: 04 Okt 2017

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Genom att återvinna kan du nå fler. Läs mer
Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!
Framgångsfaktorn: 02 Okt 2017

Sleepo bjöd in influencers och

Nu startar vår nya artikelserie "Framgångsfaktorn" där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Läs mer