Ta hand om dina följare på sociala kanaler
Chiffer spanar

Ta hand om dina följare

Sociala kanaler har blivit en viktig plattform för att interagera med kunder, oavsett om du har ett litet eller stort företag. Men varför är det viktigt och ha bra kundservice i sociala kanaler? Vi har listat 6 tips som hjälper dig på vägen.

Kritik och dåligt rykte i sociala kanaler är något som de flesta företag fasar för, och det tar inte långt tid innan det sprids som en löpeld genom cyberrymden. Forskning från NewVoiceMedia, som Adweek skriver om, visar att missnöjda kunder kostar amerikanska företag över 40 miljarder dollar varje år.

Användarna föredrar sociala kanaler före att ringa kundtjänst

En tredjedel av användarna i sociala kanaler använder hellre sociala plattformar än att ringa kundtjänst när de har problem med en produkt eller tjänst. Kunder som får hjälp av ett företag via sociala kanaler spenderar i snitt 20–40 procent mer hos det företaget. Är servicen dessutom bra, sprider 58 procent av kunderna sin positiva kundupplevelse på sociala kanaler till sina vänner.

Dina sociala kanaler speglar ditt varumärke

Dina sociala kanaler är en spegel av ditt varumärke, därför är det väldigt viktigt att du tar hand om dina kunder och säkerställer att de alltid är nöjda. Här är 6 tips som kan hjälpa dig på vägen. Lycka till!

#1

Svara alltid dina kunder, ingen gillar att prata med en vägg.

Hur: Formulera dina svar väl och var vänlig i din kommunikation mot kunden.

#2

Svara på meddelanden inom en timme, 42 procent av kunderna som klagar via sociala kanaler förväntar sig ett svar inom 60 minuter.

Hur: Visa att du har sett deras meddelande och be att få återkomma när du kollat upp problemet.

#3

Använd ditt och dina kunders namn när du svarar, det skapar en mer personlig och vänlig ton.

Hur: Ett enkelt – ”Hej Emma”, kan förändra mycket.

#4

Underlätta för både dina kunder och dig själv med en FAQ. Det ger dig en möjlighet att skicka kunderna vidare till din hemsida eller blogg och på så sätt erbjuder du en bättre service än förväntat.

Hur: Sammanställ frågor som du ofta får i en listad FAQ för att spara tid.

#5

Svara dina kunder privat när ämnen blir känsliga. Mycket av det som skrivs i sociala kanaler är offentligt, och många vill inte att allt ska visas för allmänheten. Speciellt inte du själv. En sådan diskussion kan bara skada ditt varumärke.

Hur: Isolera diskussionen med direktmeddelanden, men se då till att kunden vet vilken kanal du använder.

#6

”Don’t feed the trolls”. Det är lätt att gå in i heta diskussioner med internettroll som bara är ute efter att förstöra ditt anseende. Dessa diskussioner slutar aldrig bra.

Hur: Troll använder ofta konfronterat språk och håller sig sällan till ämnet, det bästa är att ignorera dem.

Vi på Chiffer jobbar dagligen med marknadsföring och kundkontakt i sociala kanaler för många av våra kunder. Vill du bli bättre på att marknadsföra dig via sociala kanaler? Kontakta oss så bokar vi ett möte!

Artikeln senast uppdaterad: 13 mars, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer