Ta hand om dina följare på sociala kanaler
Chiffer spanar

Ta hand om dina följare

Sociala kanaler har blivit en viktig plattform för att interagera med kunder, oavsett om du har ett litet eller stort företag. Men varför är det viktigt och ha bra kundservice i sociala kanaler? Vi har listat 6 tips som hjälper dig på vägen.

Kritik och dåligt rykte i sociala kanaler är något som de flesta företag fasar för, och det tar inte långt tid innan det sprids som en löpeld genom cyberrymden. Forskning från NewVoiceMedia, som Adweek skriver om, visar att missnöjda kunder kostar amerikanska företag över 40 miljarder dollar varje år.

Användarna föredrar sociala kanaler före att ringa kundtjänst

En tredjedel av användarna i sociala kanaler använder hellre sociala plattformar än att ringa kundtjänst när de har problem med en produkt eller tjänst. Kunder som får hjälp av ett företag via sociala kanaler spenderar i snitt 20–40 procent mer hos det företaget. Är servicen dessutom bra, sprider 58 procent av kunderna sin positiva kundupplevelse på sociala kanaler till sina vänner.

Dina sociala kanaler speglar ditt varumärke

Dina sociala kanaler är en spegel av ditt varumärke, därför är det väldigt viktigt att du tar hand om dina kunder och säkerställer att de alltid är nöjda. Här är 6 tips som kan hjälpa dig på vägen. Lycka till!

#1

Svara alltid dina kunder, ingen gillar att prata med en vägg.

Hur: Formulera dina svar väl och var vänlig i din kommunikation mot kunden.

#2

Svara på meddelanden inom en timme, 42 procent av kunderna som klagar via sociala kanaler förväntar sig ett svar inom 60 minuter.

Hur: Visa att du har sett deras meddelande och be att få återkomma när du kollat upp problemet.

#3

Använd ditt och dina kunders namn när du svarar, det skapar en mer personlig och vänlig ton.

Hur: Ett enkelt – ”Hej Emma”, kan förändra mycket.

#4

Underlätta för både dina kunder och dig själv med en FAQ. Det ger dig en möjlighet att skicka kunderna vidare till din hemsida eller blogg och på så sätt erbjuder du en bättre service än förväntat.

Hur: Sammanställ frågor som du ofta får i en listad FAQ för att spara tid.

#5

Svara dina kunder privat när ämnen blir känsliga. Mycket av det som skrivs i sociala kanaler är offentligt, och många vill inte att allt ska visas för allmänheten. Speciellt inte du själv. En sådan diskussion kan bara skada ditt varumärke.

Hur: Isolera diskussionen med direktmeddelanden, men se då till att kunden vet vilken kanal du använder.

#6

”Don’t feed the trolls”. Det är lätt att gå in i heta diskussioner med internettroll som bara är ute efter att förstöra ditt anseende. Dessa diskussioner slutar aldrig bra.

Hur: Troll använder ofta konfronterat språk och håller sig sällan till ämnet, det bästa är att ignorera dem.

Vi på Chiffer jobbar dagligen med marknadsföring och kundkontakt i sociala kanaler för många av våra kunder. Vill du bli bättre på att marknadsföra dig via sociala kanaler? Kontakta oss så bokar vi ett möte!

Artikeln senast uppdaterad: 13 mars, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer