Person holding colour samples
Kundnytta

Så väljer du contentbyrå

Det är ett stort förtroende att låta någon annan producera innehåll om ditt företag, din bransch samt att kommunicera med dina kunder. Så här hittar du en contentbyrå som blir en långsiktig affärspartner.

De flesta som letar efter en contentbyrå strävar efter ett långsiktigt samarbete. Jämfört med kortare partnerskap så blir det billigare, ger högre kvalitet på kommunikationen samt stödjer och utvecklar din affär. Så hur ska du hitta rätt i djungeln av byråer? Sök brett, hör dig för och lyssna på rekommendationer – men ta det med en nypa salt. Alla företag har olika förutsättningar.

Innan du börjar att träffa byråer, så är det bra att involvera dina kollegor. Håll exempelvis en workshop med nyckelpersoner från olika avdelningar om företagets utmaningar. Försök att enas om vilka utmaningar som är mest prioriterade för att ni ska kunna uppfylla era affärsmål. Med det utgångsläget har du en bra grund till att formulera era behov för en byrå. När du har träffat flera byråer och hittat några som du tror kan passa ditt företag, är det dags att bjuda in till en pitch. I en pitch-process ger du byråerna i uppdrag att arbeta fram presentationer av en idé för dig.

Fundera också på hur du vill att samarbetet mellan ditt företag och byrån ska fungera och ta reda på hur detta stämmer överens med byråns sätt att arbeta. Tänk på att du inte bara köper en lösning, både ditt företag och byrån behöver ta halva ansvaret för samarbetet var. Du som beställare ska ge byrån förtroende och underlag medan byrån ska ta ansvar för en kommunikation som leder till önskat resultat. Nedan följer några grundläggande tips på hur du väljer rätt byrå.

Vad contentbyrån bör ha:

 

  • Erfarenhet och kunskap om er bransch eller liknande branscher. Alternativt kan visa hur den kan skaffa sig kunskapen och visa exempel på hur den lyckats med detta för andra kunder.
  • Kunskap om er målgrupp och känner till vad den har för behov, intressen och utmaningar. Byrån ska kunna ta fram statistik, data och analys kring målgruppen, som du kan ta del av.
  • Personkemin ska kännas bra. Du kommer att behöva ha en löpande dialog och ett nära samarbete med din kontaktperson på contentbyrån – då är det nödvändigt att ni har en bra kommunikation redan från start.
  • En process för att sprida innehåll till dina målgrupper i rätt kanaler och sammanhang. För att kunna göra detta i dag krävs ett stort kunnande inom analys.
  • Visa på tidigare arbeten som uppnått resultat för andra kunders kommunikation. Här är det ofta positivt med en bredd av analog, digital och rörlig kommunikation.
  • Förmåga att vidga dina vyer och bidra med ett ”utifrån-perspektiv”. Här ingår att byrån behöver vara uppdaterad på trender inom kommunikation samt att den kan hålla ihop helheten i ett företags contentproduktion. Strategier och contentplaner bör vara en naturlig del av jobbet.

Chiffer är en av Sveriges äldsta och mest prisbelönta contenbyråer, med bland annat vinster i Årets Byrå och SVENSKA PUBLISHINGPRISET i Ryggen. KOntakta oss så berättar vi vad vi kan göra för dig!

Av: Kristina Wall

 

Artikeln senast uppdaterad: 13 november, 2017
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer
Så skapar du en tydlig sidtitel
Kundnytta: 17 Nov 2017

Så skapar du en tydlig sidtitel

Ska du satsa på ett sätt att optimera din sida är sidtiteln väldigt effektivt för att hamna bra i rankningen på Google.  Läs mer
Storytelling lyfter ditt content
Kundnytta: 15 Nov 2017

Storytelling lyfter ditt content

Innerst inne är vi fortfarande grottmänniskor som älskar att sitta runt lägerelden och lyssna på en bra historia. Så här använder... Läs mer
”WeChat gör livet enkelt”
Krönika: 13 Nov 2017

”WeChat gör livet enkelt”

Skulle livet vara enklare om vi i västvärlden levde på samma sätt? Jag tror att det är dags att vi börjar omvärdera vår digitala... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Kundnytta: 10 Nov 2017

Kvalitet eller kvantitet?

Kvalitativt och intressant innehåll är nödvändigt för att någon annan ska vilja ta del av det. Samtidigt vill du nå kvantitet... Läs mer
”Välj en person som känns äkta”
Framgångsfaktorn: 08 Nov 2017

”Välj en person som känns

Den andra delen i artikelserien ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete.... Läs mer
Chiffers nya krönikörer
Nyheter: 06 Nov 2017

Chiffers nya krönikörer

Chiffer vässar pennorna och låter våra skribenter ta mer plats. Förvänta dig upplysande och personliga krönikor från oss. Läs mer
Hitta rätt i annonsdjungeln
Kundnytta: 01 Nov 2017

Hitta rätt i annonsdjungeln

Annonser på sociala medier är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om det gäller en... Läs mer