Person holding colour samples
Kundnytta

Så väljer du contentbyrå

Det är ett stort förtroende att låta någon annan producera innehåll om ditt företag, din bransch samt att kommunicera med dina kunder. Så här hittar du en contentbyrå som blir en långsiktig affärspartner.

De flesta som letar efter en contentbyrå strävar efter ett långsiktigt samarbete. Jämfört med kortare partnerskap så blir det billigare, ger högre kvalitet på kommunikationen samt stödjer och utvecklar din affär. Så hur ska du hitta rätt i djungeln av byråer? Sök brett, hör dig för och lyssna på rekommendationer – men ta det med en nypa salt. Alla företag har olika förutsättningar.

Innan du börjar att träffa byråer, så är det bra att involvera dina kollegor. Håll exempelvis en workshop med nyckelpersoner från olika avdelningar om företagets utmaningar. Försök att enas om vilka utmaningar som är mest prioriterade för att ni ska kunna uppfylla era affärsmål. Med det utgångsläget har du en bra grund till att formulera era behov för en byrå. När du har träffat flera byråer och hittat några som du tror kan passa ditt företag, är det dags att bjuda in till en pitch. I en pitch-process ger du byråerna i uppdrag att arbeta fram presentationer av en idé för dig.

Fundera också på hur du vill att samarbetet mellan ditt företag och byrån ska fungera och ta reda på hur detta stämmer överens med byråns sätt att arbeta. Tänk på att du inte bara köper en lösning, både ditt företag och byrån behöver ta halva ansvaret för samarbetet var. Du som beställare ska ge byrån förtroende och underlag medan byrån ska ta ansvar för en kommunikation som leder till önskat resultat. Nedan följer några grundläggande tips på hur du väljer rätt byrå.

Vad contentbyrån bör ha:

 

  • Erfarenhet och kunskap om er bransch eller liknande branscher. Alternativt kan visa hur den kan skaffa sig kunskapen och visa exempel på hur den lyckats med detta för andra kunder.
  • Kunskap om er målgrupp och känner till vad den har för behov, intressen och utmaningar. Byrån ska kunna ta fram statistik, data och analys kring målgruppen, som du kan ta del av.
  • Personkemin ska kännas bra. Du kommer att behöva ha en löpande dialog och ett nära samarbete med din kontaktperson på contentbyrån – då är det nödvändigt att ni har en bra kommunikation redan från start.
  • En process för att sprida innehåll till dina målgrupper i rätt kanaler och sammanhang. För att kunna göra detta i dag krävs ett stort kunnande inom analys.
  • Visa på tidigare arbeten som uppnått resultat för andra kunders kommunikation. Här är det ofta positivt med en bredd av analog, digital och rörlig kommunikation.
  • Förmåga att vidga dina vyer och bidra med ett ”utifrån-perspektiv”. Här ingår att byrån behöver vara uppdaterad på trender inom kommunikation samt att den kan hålla ihop helheten i ett företags contentproduktion. Strategier och contentplaner bör vara en naturlig del av jobbet.

Chiffer är en av Sveriges äldsta och mest prisbelönta contenbyråer, med bland annat vinster i Årets Byrå och SVENSKA PUBLISHINGPRISET i Ryggen. KOntakta oss så berättar vi vad vi kan göra för dig!

Av: Kristina Wall

 

Artikeln senast uppdaterad: 13 november, 2017
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer