Person holding colour samples
Kundnytta

Så väljer du contentbyrå

Det är ett stort förtroende att låta någon annan producera innehåll om ditt företag, din bransch samt att kommunicera med dina kunder. Så här hittar du en contentbyrå som blir en långsiktig affärspartner.

De flesta som letar efter en contentbyrå strävar efter ett långsiktigt samarbete. Jämfört med kortare partnerskap så blir det billigare, ger högre kvalitet på kommunikationen samt stödjer och utvecklar din affär. Så hur ska du hitta rätt i djungeln av byråer? Sök brett, hör dig för och lyssna på rekommendationer – men ta det med en nypa salt. Alla företag har olika förutsättningar.

Innan du börjar att träffa byråer, så är det bra att involvera dina kollegor. Håll exempelvis en workshop med nyckelpersoner från olika avdelningar om företagets utmaningar. Försök att enas om vilka utmaningar som är mest prioriterade för att ni ska kunna uppfylla era affärsmål. Med det utgångsläget har du en bra grund till att formulera era behov för en byrå. När du har träffat flera byråer och hittat några som du tror kan passa ditt företag, är det dags att bjuda in till en pitch. I en pitch-process ger du byråerna i uppdrag att arbeta fram presentationer av en idé för dig.

Fundera också på hur du vill att samarbetet mellan ditt företag och byrån ska fungera och ta reda på hur detta stämmer överens med byråns sätt att arbeta. Tänk på att du inte bara köper en lösning, både ditt företag och byrån behöver ta halva ansvaret för samarbetet var. Du som beställare ska ge byrån förtroende och underlag medan byrån ska ta ansvar för en kommunikation som leder till önskat resultat. Nedan följer några grundläggande tips på hur du väljer rätt byrå.

Vad contentbyrån bör ha:

 

  • Erfarenhet och kunskap om er bransch eller liknande branscher. Alternativt kan visa hur den kan skaffa sig kunskapen och visa exempel på hur den lyckats med detta för andra kunder.
  • Kunskap om er målgrupp och känner till vad den har för behov, intressen och utmaningar. Byrån ska kunna ta fram statistik, data och analys kring målgruppen, som du kan ta del av.
  • Personkemin ska kännas bra. Du kommer att behöva ha en löpande dialog och ett nära samarbete med din kontaktperson på contentbyrån – då är det nödvändigt att ni har en bra kommunikation redan från start.
  • En process för att sprida innehåll till dina målgrupper i rätt kanaler och sammanhang. För att kunna göra detta i dag krävs ett stort kunnande inom analys.
  • Visa på tidigare arbeten som uppnått resultat för andra kunders kommunikation. Här är det ofta positivt med en bredd av analog, digital och rörlig kommunikation.
  • Förmåga att vidga dina vyer och bidra med ett ”utifrån-perspektiv”. Här ingår att byrån behöver vara uppdaterad på trender inom kommunikation samt att den kan hålla ihop helheten i ett företags contentproduktion. Strategier och contentplaner bör vara en naturlig del av jobbet.

Chiffer är en av Sveriges äldsta och mest prisbelönta contenbyråer, med bland annat vinster i Årets Byrå och SVENSKA PUBLISHINGPRISET i Ryggen. KOntakta oss så berättar vi vad vi kan göra för dig!

Av: Kristina Wall

 

Artikeln senast uppdaterad: 13 november, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Chiffer söker digital AD
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker digital AD

Chiffer växer och söker en digital AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer