Person holding colour samples
Kundnytta

Så väljer du contentbyrå

Det är ett stort förtroende att låta någon annan producera innehåll om ditt företag, din bransch samt att kommunicera med dina kunder. Så här hittar du en contentbyrå som blir en långsiktig affärspartner.

De flesta som letar efter en contentbyrå strävar efter ett långsiktigt samarbete. Jämfört med kortare partnerskap så blir det billigare, ger högre kvalitet på kommunikationen samt stödjer och utvecklar din affär. Så hur ska du hitta rätt i djungeln av byråer? Sök brett, hör dig för och lyssna på rekommendationer – men ta det med en nypa salt. Alla företag har olika förutsättningar.

Innan du börjar att träffa byråer, så är det bra att involvera dina kollegor. Håll exempelvis en workshop med nyckelpersoner från olika avdelningar om företagets utmaningar. Försök att enas om vilka utmaningar som är mest prioriterade för att ni ska kunna uppfylla era affärsmål. Med det utgångsläget har du en bra grund till att formulera era behov för en byrå. När du har träffat flera byråer och hittat några som du tror kan passa ditt företag, är det dags att bjuda in till en pitch. I en pitch-process ger du byråerna i uppdrag att arbeta fram presentationer av en idé för dig.

Fundera också på hur du vill att samarbetet mellan ditt företag och byrån ska fungera och ta reda på hur detta stämmer överens med byråns sätt att arbeta. Tänk på att du inte bara köper en lösning, både ditt företag och byrån behöver ta halva ansvaret för samarbetet var. Du som beställare ska ge byrån förtroende och underlag medan byrån ska ta ansvar för en kommunikation som leder till önskat resultat. Nedan följer några grundläggande tips på hur du väljer rätt byrå.

Vad contentbyrån bör ha:

 

  • Erfarenhet och kunskap om er bransch eller liknande branscher. Alternativt kan visa hur den kan skaffa sig kunskapen och visa exempel på hur den lyckats med detta för andra kunder.
  • Kunskap om er målgrupp och känner till vad den har för behov, intressen och utmaningar. Byrån ska kunna ta fram statistik, data och analys kring målgruppen, som du kan ta del av.
  • Personkemin ska kännas bra. Du kommer att behöva ha en löpande dialog och ett nära samarbete med din kontaktperson på contentbyrån – då är det nödvändigt att ni har en bra kommunikation redan från start.
  • En process för att sprida innehåll till dina målgrupper i rätt kanaler och sammanhang. För att kunna göra detta i dag krävs ett stort kunnande inom analys.
  • Visa på tidigare arbeten som uppnått resultat för andra kunders kommunikation. Här är det ofta positivt med en bredd av analog, digital och rörlig kommunikation.
  • Förmåga att vidga dina vyer och bidra med ett ”utifrån-perspektiv”. Här ingår att byrån behöver vara uppdaterad på trender inom kommunikation samt att den kan hålla ihop helheten i ett företags contentproduktion. Strategier och contentplaner bör vara en naturlig del av jobbet.

Chiffer är en av Sveriges äldsta och mest prisbelönta contenbyråer, med bland annat vinster i Årets Byrå och SVENSKA PUBLISHINGPRISET i Ryggen. KOntakta oss så berättar vi vad vi kan göra för dig!

Av: Kristina Wall

 

Artikeln senast uppdaterad: 13 november, 2017
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer