nytt_ar_ny_site_1800x888
Kundnytta

SEO-optimera din webbsida

Kickstarta året genom att ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Resten av året kan du ägna åt att skapa relevant innehåll som ger god spridning. Gå igenom följande tolv steg och se vad du behöver göra för att öka trafiken!

  1. Håll webbsidan till ett ämne. Det här är ett viktigt steg för att besökaren ska förstå vad just du har att erbjuda. Om din webbsida är för spretig är risken att du inte når ut tillräckligt bra på någon del.
  2. Fokusera på rätt nyckelord i titeln, domän, beskrivning, tagline, nyckelord, kategorier, titel på sidor och content. Om du har en word press-sida är det väldigt enkelt genom att använda de allmänna inställningarna. Det här har vi skrivit mer ingående om i SEO-skolan del 2.
  3. Länka till relevanta sidor på din hemsida. Använd gärna relaterade artiklar där du väljer vad läsaren kan tänkas vara intresserad av om denne har läst en viss artikel.
  4. Använd en struktur där url-erna skrivs ut med bokstäver och inte med siffror, vilket ser illa ut.
  5. Ta bort eller komprimera tunga dokument som gör webbsidan långsammare. Laddningstiden är extremt viktig, 53 procent av trafiken försvinner om det tar längre tid än tre sekunder att ladda sidan, enligt en undersökning som Google tagit del av i den här artikeln.
  6. Döp bildfilen med ett ord som beskriver vad bilden föreställer. Tagga bilden med ett html-attribut som kallas alt-attribut med en mening om vad bilden föreställer. Tänk på att alt-attribut ska innehålla den sökfras du vill optimera samt att den ska beskriva innehållet med ett fåtal ord.
  7. Länka till andra hemsidor med relevant innehåll, fast gör det sparsamt. Om du gör det på rätt sätt och folk klickar vidare på dina länkar, kommer sökmotorerna att uppfatta din webbsida som tillförlitlig inom ditt ämne och därför gynnas i sökordsoptimeringen.
  8. Uppdatera hemsidan regelbundet eftersom hemsidor med dynamiskt innehåll klassas högre av sökmotorerna än hemsidor med statiskt innehåll.
  9. Se till att din webbsida är indexerad i de största sökmotorerna som Google, Bing och Yahoo.
  10. Skapa bra innehåll så att andra länkar till din hemsida. Den här biten är omöjlig att styra själv, annat än att just skriva bra innehåll. Du kan alltid uppmuntra era följare att dela artikeln eller länka till sidan, har du tur fungerar det!
  11. Ändra inte namn på domänen, för antal år som din hemsida har funnits spelar roll för rankningen.
  12. Skriv så att det märks att du är en människa och inte en robot. Det här är kanske det enklaste tipset att bocka av – lycka till!

Källa: Goinswriter

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR MED EN TYDLIG SEO-STRATEGI FÖR att rankas högt i sökmotorerna. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

 

 

Artikeln senast uppdaterad: 15 januari, 2018
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer