intern_kommunikation
Kundnytta

7 tips för internkommunikation

Det är en framgångsfaktor att lyckas kommunicera företagets mål, och vägen dit, till medarbetarna. Alla företag vill ha motiverade medarbetare som drar åt samma håll. Här ger vi dig sju tips på hur du blir bättre på internkommunikation. 

Idag kan inte företag enbart förse sina medarbetare med information utan behöver även underlätta för medarbetarna att kommunicera med varandra. När vi blir allt mer rörliga och till exempel arbetar på distans ökar också behovet av bra internkommunikation. Flera stora företag har sett till att införa sociala funktioner på sina intranät och mobilanpassat intranäten.

Här är våra bästa internkommunikationstips:

1. Ha höga krav

Låt inte internkommunikationen bli något som du gör när du får en stund över från kommunikationen med dina kunder. Internkommunikationen ska vara lika strategisk och genomtänkt som din övriga kommunikation. Tänk på det som ett sätt att bygga varumärke internt.

2. Stärk vi-känslan

Bra internkommunikation bidrar till att stärka lojalitet och lagkänsla i organisationen. Därför rekommenderar vi att du tilltalar medarbetaren med ”du” och använder ”vi” om företaget. På så sätt kan du både bygga företagskulturen och engagera medarbetare.

3. Sprid jobbet

Det finns säkert personer i din organisation som tycker om att skriva och tycka trots att det inte är deras vanliga arbetsuppgifter. Inled ett samarbete med dem genom att till exempel göra dem till redaktörer på intranätet. Du får in nya perspektiv och får mer tid över till strategiskt arbete.

4. Möt upp!

Den interna storyn om företaget ska stämma överens med den externa bilden. Har ni precis gått ut med ett pressmeddelande om en ny produkt? Möt upp internt med en förklarande text om varför företaget valt att ta det här steget just nu. Transparens inger förtroende.

5. Visa upp människorna bakom

Framgång handlar om människor och det är en utmaning att inte bara visa upp chefer utan medarbetare i alla positioner. Att det faktiskt finns människor bakom olika beslut eller processer gör det lättare att ta till sig budskap. Var noga med att lyfta upp positiva exempel.

6. Gör en undersökning

Undersök vad medarbetarna vill ta del av på intranätet och vad de har för idéer till hur internkommunikation kan utvecklas. Var transparent med resultatet – det kan till exempel utgöra grunden till en utmärkt intranätsartikel.

7. Bestäm en rimlig publiceringstakt

När vi har mycket att göra tenderar intranätet att prioriteras ner. Bestäm dig för en publiceringstakt som går att hålla och gör det enkelt att ta till sig budskap. Du kan dela upp texter och variera längd och typ av innehåll. Kanske är det dags att pröva video eller en podcast från vd:n till exempel?

Märker du att det finns mycket att berätta om ditt företag och du har svårt att hinna med? Chiffer kan hjälpa dig med att ta fram en internkommunikationsstrategi och dessutom hjälpa till med det löpande contentarbetet. Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer