intern_kommunikation
Kundnytta

7 tips för internkommunikation

Det är en framgångsfaktor att lyckas kommunicera företagets mål, och vägen dit, till medarbetarna. Alla företag vill ha motiverade medarbetare som drar åt samma håll. Här ger vi dig sju tips på hur du blir bättre på internkommunikation. 

Idag kan inte företag enbart förse sina medarbetare med information utan behöver även underlätta för medarbetarna att kommunicera med varandra. När vi blir allt mer rörliga och till exempel arbetar på distans ökar också behovet av bra internkommunikation. Flera stora företag har sett till att införa sociala funktioner på sina intranät och mobilanpassat intranäten.

Här är våra bästa internkommunikationstips:

1. Ha höga krav

Låt inte internkommunikationen bli något som du gör när du får en stund över från kommunikationen med dina kunder. Internkommunikationen ska vara lika strategisk och genomtänkt som din övriga kommunikation. Tänk på det som ett sätt att bygga varumärke internt.

2. Stärk vi-känslan

Bra internkommunikation bidrar till att stärka lojalitet och lagkänsla i organisationen. Därför rekommenderar vi att du tilltalar medarbetaren med ”du” och använder ”vi” om företaget. På så sätt kan du både bygga företagskulturen och engagera medarbetare.

3. Sprid jobbet

Det finns säkert personer i din organisation som tycker om att skriva och tycka trots att det inte är deras vanliga arbetsuppgifter. Inled ett samarbete med dem genom att till exempel göra dem till redaktörer på intranätet. Du får in nya perspektiv och får mer tid över till strategiskt arbete.

4. Möt upp!

Den interna storyn om företaget ska stämma överens med den externa bilden. Har ni precis gått ut med ett pressmeddelande om en ny produkt? Möt upp internt med en förklarande text om varför företaget valt att ta det här steget just nu. Transparens inger förtroende.

5. Visa upp människorna bakom

Framgång handlar om människor och det är en utmaning att inte bara visa upp chefer utan medarbetare i alla positioner. Att det faktiskt finns människor bakom olika beslut eller processer gör det lättare att ta till sig budskap. Var noga med att lyfta upp positiva exempel.

6. Gör en undersökning

Undersök vad medarbetarna vill ta del av på intranätet och vad de har för idéer till hur internkommunikation kan utvecklas. Var transparent med resultatet – det kan till exempel utgöra grunden till en utmärkt intranätsartikel.

7. Bestäm en rimlig publiceringstakt

När vi har mycket att göra tenderar intranätet att prioriteras ner. Bestäm dig för en publiceringstakt som går att hålla och gör det enkelt att ta till sig budskap. Du kan dela upp texter och variera längd och typ av innehåll. Kanske är det dags att pröva video eller en podcast från vd:n till exempel?

Märker du att det finns mycket att berätta om ditt företag och du har svårt att hinna med? Chiffer kan hjälpa dig med att ta fram en internkommunikationsstrategi och dessutom hjälpa till med det löpande contentarbetet. Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 19 april, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer