Railway switches and sun spots, close-up
Kundnytta

Skapa en tydlig strategi

Har ert företag en tydlig Facebook-strategi? De flesta företag vet idag att synlighet på Facebook är viktigt. Men att posta inlägg för att bibehålla en ”hel och ren”-faktor räcker inte. Experten Simon Beyer förklarar hur du ska lyckas.

Simon Beyer på Ingager arbetar med att ta fram tydliga företagsstrategier för Facebook för att skapa engagemang. Strategier och mål kan givetvis se olika ut från kund till kund, som att bygga varumärke, nå ut med en kampanj eller att samla in mailadresser för ett nyhetsbrev. Simon presenterar handfasta tips som hjälper ert företag att nå ut till era målgrupper.

Vilka tips har du till dem som just har börjat arbeta med Facebook?
– Man får utgå från en hypotes kring vad användarna kan tänkas tycka är intressant. Sedan får man börja testa olika typer av material och inlägg för att över tid förstå vad som uppfattas som relevant. Relevant material ger i slutändan hög organisk räckvidd.

 Förklara varför relevant innehåll gynnas av Facebook.
– Innehållet visas först för en grupp människor och ifall dessa visar engagemang kommer Facebook att visa innehållet för fler personer som, enligt Facebook, har liknande beteende och därför bör vara intresserade av detta.

När tycker du att man ska boosta sina inlägg?
–  Jag rekommenderar att man först publicerar utan att använda sponsring för att se ifall inlägget får fäste i målgruppen. Märker man att det uppskattas kan man sedan lägga på sponsring för att nå ut till ännu fler.

När man har kommit igång med att posta inlägg och kampanjer, hur ska man arbeta efteråt?
– Det är viktigt med struktur och uppföljning av inläggen. Gå alltid efter data, hur tidigare kampanjer eller inlägg levererade och inte på magkänsla. Var samtidigt modiga och kreativa!

Simon förklarar processen i sex steg:

  1. Syftet med kampanjen
  2. Sätta en tydlig strategi för att nå målet
  3. Starta produktionen
  4. Leverera kampanjen
  5. Mäta och optimera resultatet
  6. Dela insikterna och utvärdera internt

Hur sker gallringen för vad som lyfts i besökarens nyhetsflöde, förutom tidigare artiklar som de har läst?
–  Det finns i genomsnitt 1 500 olika inlägg som kan visas för en användare vid ett unikt tillfälle. Gallringen sker genom en algoritm som ingen fullt ut vet hur den fungerar. Det är över 100 000 olika parametrar som vägs in. Men antagligen är den digitala historiken en viktig del. Ett tips för att lättare kunna återannonsera och skapa nya målgrupper föreslår jag att använda verktyget Facebook Pixel på de sidor av din sajt som ska trackas, tipsar Simon.

Mönstret för hur en besökare ser ett inlägg på Facebook delas in i fyra delar:

  1. Mottagaren blir uppmärksam genom en relevant och spännande bild i flödet.
  2. Mottagaren läser vad som står under bilden.
  3. Mottagaren läser högst upp i inlägget vem som är avsändaren till inlägget.
  4. Mottagaren engagerar sig genom att kommentera, gilla eller dela inlägget till sina följare.

Hur ser du på Facebooks framtid?
– Jag tror inte att Facebook kommer att dö inom den närmsta framtiden. Jag tror däremot att det kommer att förändras och att en del tjänster kommer att brytas ut, vilket redan har skett med Messenger till exempel, svarar Simon.

Fakta för att förstå utmaningen i att nå ut till besökaren idag:

  • Exempel på vad som sker under en minut i hela världen:
    900 000 personer loggar in på Facebook
    3,5 miljoner sökningar görs på Google
    16 miljoner skickar sms
    4,1 miljoner videor ses på Youtube.
  • Våra hjärnor har förändrats i och med den enorma mängd intryck vi möts av dagligen. Ett resultat av det är att vi inte längre kan vara uppmärksamma lika länge som tidigare.
  • 2001 kunde en person vara uppmärksam på något i snitt 12,3 sekunder medan siffran 2016 hade sjunkit till 8,1 sekunder.
  • Människor kommer ihåg 3 000 av de 20 000 intryck de dagligen möts av.
  • Facebook har 5 miljoner användare varje dag, varav 4,7 miljoner kommer från mobilen.
  • Snitttiden som en användare tittar på något i Facebook är 1,7 sekunder i mobil och 2,5 sekunder på dator.

Läs mer om Facebook:

Optimera video på Facebook
B2B-innehåll bra på Facebook
Så handskas du med nättrollen
Var konsekvent i sociala kanaler
Facebook hjälper småföretag
6 tips: Ökad social räckvidd

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER gärna ert företag MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR med en tydlig FACEBOOK-strategi FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Chiffer välkomnar Hufvudstaden
Nyheter: 20 Okt 2017

Chiffer välkomnar Hufvudstaden

Vi på Chiffer kan stolt presentera en av våra senaste kunder: fastighetsbolaget Hufvudstaden. Läs mer
Vad gör du på en minut?
Chiffer spanar: 18 Okt 2017

Vad gör du på en minut?

På en minut hinner vi se 4,1 miljoner YouTube-videor, snappa 1,8 miljoner gånger och skicka 150 miljoner mejl. Läs mer
Fler prenumeranter på nyhetsbrevet
Kundnytta: 16 Okt 2017

Fler prenumeranter på

E-postadresserna till dina kunder och potentiella kunder är din viktigaste marknadsföringstillgång. Så får du fler adresser! Läs mer
Gulliga katter eller mat?
Nyheter: 15 Okt 2017

Gulliga katter eller mat?

100 miljoner Facebookvideor har analyserats - det här vill folket se! Läs mer
Stavar du som en krata?
Språkskolan: 11 Okt 2017

Stavar du som en krata?

Ryste du också till av den här rubriken? Få saker irriterar oss så mycket som felstavningar, dessa ord har vi svårast för. Läs mer
Fixa färgen
Felix Färgskola: 10 Okt 2017

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och har alltid använts flitigt i marknadsföring, det här bör du tänka på. Läs mer
Nyheter för Instagram Stories
Kundnytta: 06 Okt 2017

Nyheter för Instagram Stories

Instagram Stories nya funktioner gör att du enklare kan interagera med dina följare och göra det ännu snyggare. Läs mer
Återvinn ditt bästa content
Kundnytta: 04 Okt 2017

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Genom att återvinna kan du nå fler. Läs mer
Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!
Framgångsfaktorn: 02 Okt 2017

Sleepo bjöd in influencers och

Nu startar vår nya artikelserie "Framgångsfaktorn" där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Läs mer