Railway switches and sun spots, close-up
Kundnytta

Skapa en tydlig strategi

Har ert företag en tydlig Facebookstrategi? De flesta företag vet idag att synlighet på Facebook är viktigt. Men att posta inlägg för att bibehålla en ”hel och ren”-faktor räcker inte. Experten Simon Beyer förklarar hur du ska lyckas.

Simon Beyer på Ingager arbetar med att ta fram tydliga företagsstrategier för Facebook för att skapa engagemang. Strategier och mål kan givetvis se olika ut från kund till kund, som att bygga varumärke, nå ut med en kampanj eller att samla in mailadresser för ett nyhetsbrev. Simon presenterar handfasta tips som hjälper ert företag att nå ut till era målgrupper.

Vilka tips har du till dem som just har börjat arbeta med Facebook?
– Man får utgå från en hypotes kring vad användarna kan tänkas tycka är intressant. Sedan får man börja testa olika typer av material och inlägg för att över tid förstå vad som uppfattas som relevant. Relevant material ger i slutändan hög organisk räckvidd.

 Förklara varför relevant innehåll gynnas av Facebook.
– Innehållet visas först för en grupp människor och ifall dessa visar engagemang kommer Facebook att visa innehållet för fler personer som, enligt Facebook, har liknande beteende och därför bör vara intresserade av detta.

När tycker du att man ska boosta sina inlägg?
–  Jag rekommenderar att man först publicerar utan att använda sponsring för att se ifall inlägget får fäste i målgruppen. Märker man att det uppskattas kan man sedan lägga på sponsring för att nå ut till ännu fler.

När man har kommit igång med att posta inlägg och kampanjer, hur ska man arbeta efteråt?
– Det är viktigt med struktur och uppföljning av inläggen. Gå alltid efter data, hur tidigare kampanjer eller inlägg levererade och inte på magkänsla. Var samtidigt modiga och kreativa!

Simon förklarar processen i sex steg:

  1. Syftet med kampanjen
  2. Sätta en tydlig strategi för att nå målet
  3. Starta produktionen
  4. Leverera kampanjen
  5. Mäta och optimera resultatet
  6. Dela insikterna och utvärdera internt

Hur sker gallringen för vad som lyfts i besökarens nyhetsflöde, förutom tidigare artiklar som de har läst?
–  Det finns i genomsnitt 1 500 olika inlägg som kan visas för en användare vid ett unikt tillfälle. Gallringen sker genom en algoritm som ingen fullt ut vet hur den fungerar. Det är över 100 000 olika parametrar som vägs in. Men antagligen är den digitala historiken en viktig del. Ett tips för att lättare kunna återannonsera och skapa nya målgrupper föreslår jag att använda verktyget Facebook Pixel på de sidor av din sajt som ska trackas, tipsar Simon.

Mönstret för hur en besökare ser ett inlägg på Facebook delas in i fyra delar:

  1. Mottagaren blir uppmärksam genom en relevant och spännande bild i flödet.
  2. Mottagaren läser vad som står under bilden.
  3. Mottagaren läser högst upp i inlägget vem som är avsändaren till inlägget.
  4. Mottagaren engagerar sig genom att kommentera, gilla eller dela inlägget till sina följare.

Hur ser du på Facebooks framtid?
– Jag tror inte att Facebook kommer att dö inom den närmsta framtiden. Jag tror däremot att det kommer att förändras och att en del tjänster kommer att brytas ut, vilket redan har skett med Messenger till exempel, svarar Simon.

Fakta för att förstå utmaningen i att nå ut till besökaren idag:

  • Exempel på vad som sker under en minut i hela världen:
    900 000 personer loggar in på Facebook
    3,5 miljoner sökningar görs på Google
    16 miljoner skickar sms
    4,1 miljoner videor ses på Youtube.
  • Våra hjärnor har förändrats i och med den enorma mängd intryck vi möts av dagligen. Ett resultat av det är att vi inte längre kan vara uppmärksamma lika länge som tidigare.
  • 2001 kunde en person vara uppmärksam på något i snitt 12,3 sekunder medan siffran 2016 hade sjunkit till 8,1 sekunder.
  • Människor kommer ihåg 3 000 av de 20 000 intryck de dagligen möts av.
  • Facebook har 5 miljoner användare varje dag, varav 4,7 miljoner kommer från mobilen.
  • Snitttiden som en användare tittar på något i Facebook är 1,7 sekunder i mobil och 2,5 sekunder på dator.

Läs mer om Facebook:

Optimera video på Facebook
B2B-innehåll bra på Facebook
Så handskas du med nättrollen
Var konsekvent i sociala kanaler
Facebook hjälper småföretag
6 tips: Ökad social räckvidd

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER gärna ert företag MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR med en tydlig FACEBOOKstrategi FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer