Railway switches and sun spots, close-up
Kundnytta

Skapa en tydlig strategi

Har ert företag en tydlig Facebookstrategi? De flesta företag vet idag att synlighet på Facebook är viktigt. Men att posta inlägg för att bibehålla en ”hel och ren”-faktor räcker inte. Experten Simon Beyer förklarar hur du ska lyckas.

Simon Beyer på Ingager arbetar med att ta fram tydliga företagsstrategier för Facebook för att skapa engagemang. Strategier och mål kan givetvis se olika ut från kund till kund, som att bygga varumärke, nå ut med en kampanj eller att samla in mailadresser för ett nyhetsbrev. Simon presenterar handfasta tips som hjälper ert företag att nå ut till era målgrupper.

Vilka tips har du till dem som just har börjat arbeta med Facebook?
– Man får utgå från en hypotes kring vad användarna kan tänkas tycka är intressant. Sedan får man börja testa olika typer av material och inlägg för att över tid förstå vad som uppfattas som relevant. Relevant material ger i slutändan hög organisk räckvidd.

 Förklara varför relevant innehåll gynnas av Facebook.
– Innehållet visas först för en grupp människor och ifall dessa visar engagemang kommer Facebook att visa innehållet för fler personer som, enligt Facebook, har liknande beteende och därför bör vara intresserade av detta.

När tycker du att man ska boosta sina inlägg?
–  Jag rekommenderar att man först publicerar utan att använda sponsring för att se ifall inlägget får fäste i målgruppen. Märker man att det uppskattas kan man sedan lägga på sponsring för att nå ut till ännu fler.

När man har kommit igång med att posta inlägg och kampanjer, hur ska man arbeta efteråt?
– Det är viktigt med struktur och uppföljning av inläggen. Gå alltid efter data, hur tidigare kampanjer eller inlägg levererade och inte på magkänsla. Var samtidigt modiga och kreativa!

Simon förklarar processen i sex steg:

  1. Syftet med kampanjen
  2. Sätta en tydlig strategi för att nå målet
  3. Starta produktionen
  4. Leverera kampanjen
  5. Mäta och optimera resultatet
  6. Dela insikterna och utvärdera internt

Hur sker gallringen för vad som lyfts i besökarens nyhetsflöde, förutom tidigare artiklar som de har läst?
–  Det finns i genomsnitt 1 500 olika inlägg som kan visas för en användare vid ett unikt tillfälle. Gallringen sker genom en algoritm som ingen fullt ut vet hur den fungerar. Det är över 100 000 olika parametrar som vägs in. Men antagligen är den digitala historiken en viktig del. Ett tips för att lättare kunna återannonsera och skapa nya målgrupper föreslår jag att använda verktyget Facebook Pixel på de sidor av din sajt som ska trackas, tipsar Simon.

Mönstret för hur en besökare ser ett inlägg på Facebook delas in i fyra delar:

  1. Mottagaren blir uppmärksam genom en relevant och spännande bild i flödet.
  2. Mottagaren läser vad som står under bilden.
  3. Mottagaren läser högst upp i inlägget vem som är avsändaren till inlägget.
  4. Mottagaren engagerar sig genom att kommentera, gilla eller dela inlägget till sina följare.

Hur ser du på Facebooks framtid?
– Jag tror inte att Facebook kommer att dö inom den närmsta framtiden. Jag tror däremot att det kommer att förändras och att en del tjänster kommer att brytas ut, vilket redan har skett med Messenger till exempel, svarar Simon.

Fakta för att förstå utmaningen i att nå ut till besökaren idag:

  • Exempel på vad som sker under en minut i hela världen:
    900 000 personer loggar in på Facebook
    3,5 miljoner sökningar görs på Google
    16 miljoner skickar sms
    4,1 miljoner videor ses på Youtube.
  • Våra hjärnor har förändrats i och med den enorma mängd intryck vi möts av dagligen. Ett resultat av det är att vi inte längre kan vara uppmärksamma lika länge som tidigare.
  • 2001 kunde en person vara uppmärksam på något i snitt 12,3 sekunder medan siffran 2016 hade sjunkit till 8,1 sekunder.
  • Människor kommer ihåg 3 000 av de 20 000 intryck de dagligen möts av.
  • Facebook har 5 miljoner användare varje dag, varav 4,7 miljoner kommer från mobilen.
  • Snitttiden som en användare tittar på något i Facebook är 1,7 sekunder i mobil och 2,5 sekunder på dator.

Läs mer om Facebook:

Optimera video på Facebook
B2B-innehåll bra på Facebook
Så handskas du med nättrollen
Var konsekvent i sociala kanaler
Facebook hjälper småföretag
6 tips: Ökad social räckvidd

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER gärna ert företag MED CONTENT MARKETING OCH SER HUR VIKTIGT DET ÄR med en tydlig FACEBOOKstrategi FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLP? KONTAKTA OSS!

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer