Framgångsfaktorn

Skapa hunger hos den mätta konsumenten

Hur sticker du ut om du är långsammast i branschen? Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här lyckades de.

Idag har vi alla möjligheter att undvika att ha långtråkigt eftersom stimuli finns ett knapptryck bort. Kraven på att skapa ett starkt band med kunderna har därför aldrig varit större än idag. Postkodlotteriet ställdes inför nya utmaningar i takt med att flera konkurrenter med snabba spel dök upp. Hur skulle de lyckas behålla sin kundkrets med sitt långsamma spel där folk fick vänta i sex veckor innan de fick besked om de vunnit eller inte?

Det som krävs av kunden är en månatlig betalning, men för att hålla intresse, engagemang och lojalitet vid liv krävs en hel del från Postkodlotteriets sida. Därför startade de en satsning på att bygga relationer med kunden i fokus.

Så skapas engagemang

­– Genom att göra linjär-tv interaktiv, träffa kunderna där de bor och med sociala medier skapar vi en plattform med stora möjligheter till engagemang kring både drömmar och de organisationer som får ta del av Postkodlotteriets överskott. En plattform för ständigt engagemang som inte bara handlar om vår produkt utan även vikten av den ideella sektorn för att skapa en bättre värld, förklarar Anne-Catherine Worth, Head of Communications, Novamedia Sverige och Åse Ericson, Head of Marketing & Sales, Novamedia Sverige som båda talade under Mediedagen i Stockholm som arrangeras av Dagens Media.

Tävlingen ”Sveriges bästa gata” blev en succé

Utmaningen är att nå ut till personer som inte har blivit kunder än. Ett lyckat exempel var tävlingen ”Sveriges bästa gata” som pågick mellan 26 april och 7 juni 2017. Alla som är bosatta i Sverige kunde vara med och tävla och det var enkelt att gå in och rösta på en viss gata. En person per gata utsågs till ambassadör och var den som skulle bli kontaktad av postkodlotteriet om gatan fick flest röster i länet. Förstapriset var en härlig sommarfest för alla grannar. Kampanjen blev en succé eftersom det var enkelt för kunderna att dela med sig och skapa engagemang kring sin gata. Postkodlotteriet fick in mängder av kreativa motiveringar som exempelvis sånger, verser och kollage.

I Morgonsoffan på TV4

De fick även synlighet i tv då vinnaren bjöds in att sitta i morgonsoffan på TV4 och berätta hur det var att bo på Sveriges bästa gata. Det här är en av alla kampanjer företaget har gjort som lett till ett stort engagemang. Resultatet idag är en väldigt lojal kundkrets. Så lojala att de till och med går in på företagets Facebooksida och försvarar företaget om de har fått kritik i något sammanhang.

Anne-Catherine Worth och Åse Ericson summerar hur man lyckas få lojala kunder:

  1. Bjud in utan att ha några förväntningar.
  2. Engagera och aktivera kunderna. Kunden vill inte matas med mer, utan vill mata sig själva för att skapa en hunger.

Källa: Mediedagen och Postkodlotteriet

Vill ert företag ha hjälp med att skapa content som genererar engagemang? Kontakta oss på Chiffer för att få veta mer. 

 

Artikeln senast uppdaterad: 30 januari, 2018
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer