Framgångsfaktorn

Skapa hunger hos den mätta konsumenten

Hur sticker du ut om du är långsammast i branschen? Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här lyckades de.

Idag har vi alla möjligheter att undvika att ha långtråkigt eftersom stimuli finns ett knapptryck bort. Kraven på att skapa ett starkt band med kunderna har därför aldrig varit större än idag. Postkodlotteriet ställdes inför nya utmaningar i takt med att flera konkurrenter med snabba spel dök upp. Hur skulle de lyckas behålla sin kundkrets med sitt långsamma spel där folk fick vänta i sex veckor innan de fick besked om de vunnit eller inte?

Det som krävs av kunden är en månatlig betalning, men för att hålla intresse, engagemang och lojalitet vid liv krävs en hel del från Postkodlotteriets sida. Därför startade de en satsning på att bygga relationer med kunden i fokus.

Så skapas engagemang

­– Genom att göra linjär-tv interaktiv, träffa kunderna där de bor och med sociala medier skapar vi en plattform med stora möjligheter till engagemang kring både drömmar och de organisationer som får ta del av Postkodlotteriets överskott. En plattform för ständigt engagemang som inte bara handlar om vår produkt utan även vikten av den ideella sektorn för att skapa en bättre värld, förklarar Anne-Catherine Worth, Head of Communications, Novamedia Sverige och Åse Ericson, Head of Marketing & Sales, Novamedia Sverige som båda talade under Mediedagen i Stockholm som arrangeras av Dagens Media.

Tävlingen ”Sveriges bästa gata” blev en succé

Utmaningen är att nå ut till personer som inte har blivit kunder än. Ett lyckat exempel var tävlingen ”Sveriges bästa gata” som pågick mellan 26 april och 7 juni 2017. Alla som är bosatta i Sverige kunde vara med och tävla och det var enkelt att gå in och rösta på en viss gata. En person per gata utsågs till ambassadör och var den som skulle bli kontaktad av postkodlotteriet om gatan fick flest röster i länet. Förstapriset var en härlig sommarfest för alla grannar. Kampanjen blev en succé eftersom det var enkelt för kunderna att dela med sig och skapa engagemang kring sin gata. Postkodlotteriet fick in mängder av kreativa motiveringar som exempelvis sånger, verser och kollage.

I Morgonsoffan på TV4

De fick även synlighet i tv då vinnaren bjöds in att sitta i morgonsoffan på TV4 och berätta hur det var att bo på Sveriges bästa gata. Det här är en av alla kampanjer företaget har gjort som lett till ett stort engagemang. Resultatet idag är en väldigt lojal kundkrets. Så lojala att de till och med går in på företagets Facebooksida och försvarar företaget om de har fått kritik i något sammanhang.

Anne-Catherine Worth och Åse Ericson summerar hur man lyckas få lojala kunder:

  1. Bjud in utan att ha några förväntningar.
  2. Engagera och aktivera kunderna. Kunden vill inte matas med mer, utan vill mata sig själva för att skapa en hunger.

Källa: Mediedagen och Postkodlotteriet

Vill ert företag ha hjälp med att skapa content som genererar engagemang? Kontakta oss på Chiffer för att få veta mer. 

 

Artikeln senast uppdaterad: 30 januari, 2018
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 09 Jan 2018

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer