Framgångsfaktorn

Skapa hunger hos den mätta konsumenten

Hur sticker du ut om du är långsammast i branschen? Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här lyckades de.

Idag har vi alla möjligheter att undvika att ha långtråkigt eftersom stimuli finns ett knapptryck bort. Kraven på att skapa ett starkt band med kunderna har därför aldrig varit större än idag. Postkodlotteriet ställdes inför nya utmaningar i takt med att flera konkurrenter med snabba spel dök upp. Hur skulle de lyckas behålla sin kundkrets med sitt långsamma spel där folk fick vänta i sex veckor innan de fick besked om de vunnit eller inte?

Det som krävs av kunden är en månatlig betalning, men för att hålla intresse, engagemang och lojalitet vid liv krävs en hel del från Postkodlotteriets sida. Därför startade de en satsning på att bygga relationer med kunden i fokus.

Så skapas engagemang

­– Genom att göra linjär-tv interaktiv, träffa kunderna där de bor och med sociala medier skapar vi en plattform med stora möjligheter till engagemang kring både drömmar och de organisationer som får ta del av Postkodlotteriets överskott. En plattform för ständigt engagemang som inte bara handlar om vår produkt utan även vikten av den ideella sektorn för att skapa en bättre värld, förklarar Anne-Catherine Worth, Head of Communications, Novamedia Sverige och Åse Ericson, Head of Marketing & Sales, Novamedia Sverige som båda talade under Mediedagen i Stockholm som arrangeras av Dagens Media.

Tävlingen ”Sveriges bästa gata” blev en succé

Utmaningen är att nå ut till personer som inte har blivit kunder än. Ett lyckat exempel var tävlingen ”Sveriges bästa gata” som pågick mellan 26 april och 7 juni 2017. Alla som är bosatta i Sverige kunde vara med och tävla och det var enkelt att gå in och rösta på en viss gata. En person per gata utsågs till ambassadör och var den som skulle bli kontaktad av postkodlotteriet om gatan fick flest röster i länet. Förstapriset var en härlig sommarfest för alla grannar. Kampanjen blev en succé eftersom det var enkelt för kunderna att dela med sig och skapa engagemang kring sin gata. Postkodlotteriet fick in mängder av kreativa motiveringar som exempelvis sånger, verser och kollage.

I Morgonsoffan på TV4

De fick även synlighet i tv då vinnaren bjöds in att sitta i morgonsoffan på TV4 och berätta hur det var att bo på Sveriges bästa gata. Det här är en av alla kampanjer företaget har gjort som lett till ett stort engagemang. Resultatet idag är en väldigt lojal kundkrets. Så lojala att de till och med går in på företagets Facebooksida och försvarar företaget om de har fått kritik i något sammanhang.

Anne-Catherine Worth och Åse Ericson summerar hur man lyckas få lojala kunder:

  1. Bjud in utan att ha några förväntningar.
  2. Engagera och aktivera kunderna. Kunden vill inte matas med mer, utan vill mata sig själva för att skapa en hunger.

Källa: Mediedagen och Postkodlotteriet

Vill ert företag ha hjälp med att skapa content som genererar engagemang? Kontakta oss på Chiffer för att få veta mer. 

 

Artikeln senast uppdaterad: 30 januari, 2018
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer