sociala_natverk_2016
Chiffer spanar

Snapchat växer snabbast

De sociala nätverken fortsätter att öka i popularitet i Sverige och Snapchat växer snabbast. Det visat rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016” som IIS, Internetstiftelsen i Sverige, släppt.

58 procent av svenska internetanvändare besöker något socialt nätverk varje dag och de som använder sociala nätverk i Sverige gör det i snitt en timme om dagen. Unga kvinnor i åldrarna 16-25 är flitigast med 12 timmar i veckan.

Facebook är fortfarande det nätverk som är allra mest populärt i Sverige, men faktum är att användningen av Facebook i de yngsta målgrupperna minskar, mer om det längre fram.

Nätverk:                                                 2015              2016
Besöka sociala nätverk                       76 %              77 %
Besöka sociala nätverk i mobilen      64 %              68 %
Facebook                                               70 %              71 %
Instagram                                              40 %              44 %
LinkedIn                                                  22 %              26 %
Snapchat                                                21 %              25 %
Twitter                                                    22 %              18 %
Procent av alla internetanvändare, alla åldrar. Pinterest är inte med i sammanställningen.

Det är inte minst det dagliga användandet av sociala nätverk som ökat. Jämför vi med bara för ett år sedan är det 58 procent av de tillfrågade i alla åldrar som använder sociala nätverk dagligen, 2015 var den siffran 53 procent och 2014 runt 48 procent. Om vi jämför med för sex år sedan var det bara 28 procent som använde sociala nätverk varje dag.

I år är det 77 procent som använder sociala nätverk någon gång jämfört med 72 procent för två år sedan. Och ökningen sker i alla åldrar. Nyblivna pensionärer ( 66-75 år) har exempelvis fördubblat sin tid i sociala nätverk från 2013 och spenderar nästan fem timmar i veckan 2016.

Kvinnor dominerar

Kvinnor ägnar mer tid än män i sociala närverk – i genomsnitt 7,8 timmar jämfört med männens 6,3. Unga kvinnor i åldrarna 16-25 spenderar hela 12 timmar i veckan i olika sociala kanaler.

Kvinnor är också flitigare med att posta meddelanden i sociala nätverk. Var fjärde kvinna postar meddelanden dagligen medan den siffran är 15 procent för män.

män-och-kvinnor-i-sociala-nätverk

https://www.iis.se/docs/Svenskarna_och_sociala_medier_2016.pdf

Mobilen ökar

Inte helt överraskande ökar användningen av sociala nätverk även i mobilen. 68 procent av alla internetanvändare besöker sociala nätverk via mobilen någon gång och 52 procent gör det dagligen. För sex år sedan, 2010, låg de siffrorna på 10 procent respektive 3 procent.

sociala-nätverk

https://www.iis.se/docs/Svenskarna_och_sociala_medier_2016.pdf

Facebook minskar bland ungdomarna

Bland ungdomar under 16 år minskar Facebookanvändningen dramatitkt. På bara två år har användningen av Facebook bland 11-13-åringar sjunkit från 49 procent till 30 procent och bland högstadieungdomar är minskningen än mer anmärkningsvärd, 74 procent 2013 har blivit 35 procent 2016.

Instagram ökar, Snapchat ökar mest

Användningen av Instagram har fortsatt att öka i Sverige. 44 procent använder någon gång Instagram 2016 jämfört med 40 procent året innan. Störst andel Instagramanvändare finns bland tonåringarna.

På Instagram dominerar kvinnorna. Mer än hälften av alla kvinnor använder någon gång Instagram och för män är motsvarande siffra 37 procent. I alla åldersgrupper är det fler kvinnor än män som använder Instagram.

Snapchat är det sociala nätverk som ökat mest i Sverige mellan 2015 och 2016. Men det är fortfarande sällsynt med dagliga Snapchat-användare över 35 år. En fjärdedel av alla internetanvändare använder någon gång Snapchat vilket är en ökning med fyra procent på ett år.

Det är framförallt i de yngre målgrupperna som användningen vuxit explosionsartat. Mer än hälften av alla internetanvändare i åldrarna 16-25 använder Snapchat dagligen och i skolåldern är siffrorna ännu högre. Håll i er! Bland flickorna på gymnasiet är det nästan alla, (97 procent) som använder Snapchat och 92 procent som gör det dagligen. Bland pojkar i samma ålder är det 71 procent som använder tjänsten dagligen.

LinkedIn tredje störst

LinkedIn är det tredje största sociala nätverket i Sverige sett till internetanvändare över 16 år. Var fjärde internetanvändare besöker LinkedIn någon gång vilket är en ökning med fyra procent på ett år. Däremot är det dagliga användande lågt. På LinkedIn, till skillnad från Facebook, Instagram och Snapchat, är det fler män än kvinnor som är aktiva. Hälften av männen mellan 36 och 45 år använder Linkedin någon gång, vilket gör det till den grupp som har högst andel Linkedinanvändare.

Twitter minskar för första gången

2016 besöker ”bara” ungefär var femte internetanvändare Twitter – 6 procent gör det dagligen. Båda siffrorna har minskat sedan den senaste mätningen. Twitter har dessutom blivit mer av en åskådarplats än ett forum får man själv uttrycker sig. 45 procent av de som besöker Twitter skriver själva någonting. Flest dagliga Twitteranvändare (15 procent) finns bland ungdomar 16-25 år samt män 26-35 år.

Det är viktigt att veta vilken eller vilka dina målgrupper är och var du når dem. Först då kan du effektivisera dina marknadsföringsinsatser. Vill du veta mer om hur du kan ta nästa steg i din INNEHÅLLSMARKNADSFÖRING? kontakta oss på Chiffer

Artikeln senast uppdaterad: 19 oktober, 2016
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer