Snapchat eller instagram?
Nyheter

Snapchat eller Instagram?

Det finns många likheter mellan Snapchat stories och Instagram stories men också många skillnader. Vi redogör för några som kan påverka dig som marknadsförare. Ska jag välja Snapchat eller Instagram?

Är du en instagrammare eller en snapchattare? Borde ditt företag satsa på Instagram stories eller Snapchat stories när de marknadsför sig? Vilka är egentligen skillnaderna mellan de båda sociala plattformarna?

Instagram och Snapchat har i många hänseenden blivit allt mer lika varandra och det är inte konstigt att man har svårt att välja sida. Här kommer Contently och One Productions sammanställning av likheterna och skillnaderna mellan Snapchat stories och Instagram stories:

Liknande funktioner

1. Du kan dela bilder eller 10-sekunders videor i ditt flöde som försvinner efter 24 timmar.
2. I kamera-mode kan du lägga till olika filer och text till bilderna.
3. Stories från dina vänner cirkulerar som ”tumnaglar” som du kan titta på.
4. Bilder eller videor som du lägger upp visas bara för dina vänner om du har ett privat konto.

Skillnader

Snabbspolning: 
Snapchat stories: Tittarna kan snabbspola genom att nudda skärmen. För att se igen, spola tillbaka måste man gå ur videon och trycka på videon igen.
Instagram stories: Tittarna kan snabbspola genom att röra skärmen och sedan trycka till vänster på skärmen för att spola tillbaka.

Filter och text:
Snapchat stories:
Du kan använda geofilter, face mapping och motion filter.
Instagram stories: Här tillåts du bara att rita, använda text och lägga på färgfilter.

Teknik:
Snapchat stories:
Använder ”3D face lense technology” vilket gör det möjligt att använda alla möjliga face mapping-funktioner och det populära face swap.
Instagram stories: Instagram har ännu inte haft den funktionen, men med Facebooks köp av Masquerade för en tid sedan tror många att det snart kommer att dyka upp lekfulla och animerade funktioner även på Instagram stories.

Användare och engagemang

Snapchat stories:
1. Det finns en trend som talar om att man börjar dela mer och mer fån Snapchat i jämförelse med exempelvis plattformar som Instagram.
2. Snapchat har 150 miljoner dagliga användare och har en högre andel lojala användare som spenderar mellan 25 och 30 minuter i appen varje dag.

Instagram stories: 
1. Det rapporteras om att delningarna i Instagram sjunker. Trots att antalet månatliga användare nu är uppe i 500 miljoner så har antalet delningar per användare sjunkit de senaste åren.
2. 300 miljoner använder Instagram varje dag och spenderar mer än 21 minuter i appen varje dag.

Annat noterar

Snapchat stories:
1. Snapchat värderas till 18 miljarder dollar men är fortfarande nybörjare när det kommer till reklam i appen.
2. Snapchat är attraktivt för varumärken eftersom de ges möjlighet att visa sina budskap i fullskärm, live vilket är väldigt likt traditionell TV-reklam.

Instagram stories:
1. Instagram stories ses som en kopia av snapchat vilket användarna inte tycker om.
2. Facebook försökte att köpa Snapchat 2013 och har försökt efterlikna Snapchat i flera avseenden.
3. Numera erbjuder Instagram Stories en liknande upplevelse som Snapchat men med större räckvidd

Så använder Nike plattformarna

Snapchat stories: Nikes mest populära Snapchat story har fått 66 000 visningar.

Instagram stories: Nike genererade 800 000 visningar på 24 timmar när de publicerade en story första dagen som funktionen var tillgänglig på Instagram Stories.

Vill du veta mer om Snapchat och Instagram?

Så går det för Snapchat
Väx med Instagram
Snapchat tappar till Instagram
Företagens Instagram Stories
Snapchat växer snabbast

Chiffer jobbar varje dag med publicering på olika sociala plattformar. Vill du ha hjälp att ta fram en kanalstrategi som tar hänsyn till målgrupp, räckvidd och många andra aspekter? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 5 juni, 2017
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Minskat förtroende för varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Minskat förtroende för

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer
Vad är ett värdegrundsarbete?
Kundnytta: 04 Dec 2017

Vad är ett värdegrundsarbete?

Alla vinner därmed på att börja arbeta med företagets värdegrund – så här kommer du igång. Läs mer
Accelerera er affär!
Kundnytta: 01 Dec 2017

Accelerera er affär!

Relevans, smidighet, snabbhet och innovation är det företag måste fokusera på för att inte ge utrymme för konkurrens. Läs mer
4 tips om hashtags
Kundnytta: 29 Nov 2017

4 tips om hashtags

Allt började 2007 när en ensam Twitterpionjär bestämde sig för att i en tweet föreslå symbolen # som ett sätt att skapa grupper.... Läs mer
Från livsmedelsbolag till livsstilsbolag
Framgångsfaktorn: 24 Nov 2017

Från livsmedelsbolag till

Oatly har kommit långt genom att vara transparanta och ta kundrelationer till en högre nivå - så här lyckades de. Läs mer
Less is more
Felix Färgskola: 22 Nov 2017

Less is more

För marknadsförare har tryckta produkter alltid varit en viktig beståndsdel och det arbetas mycket med färger på olika sätt inom... Läs mer
Vikta kampanjen rätt
Kundnytta: 20 Nov 2017

Vikta kampanjen rätt

Ska kampanjen bygga varumärket eller leda till affär? Lyckas bättre genom att vikta rätt mellan branding och business i all... Läs mer