Snapchat eller instagram?
Nyheter

Snapchat eller Instagram?

Det finns många likheter mellan Snapchat stories och Instagram stories men också många skillnader. Vi redogör för några som kan påverka dig som marknadsförare. Ska jag välja Snapchat eller Instagram?

Är du en instagrammare eller en snapchattare? Borde ditt företag satsa på Instagram stories eller Snapchat stories när de marknadsför sig? Vilka är egentligen skillnaderna mellan de båda sociala plattformarna?

Instagram och Snapchat har i många hänseenden blivit allt mer lika varandra och det är inte konstigt att man har svårt att välja sida. Här kommer Contently och One Productions sammanställning av likheterna och skillnaderna mellan Snapchat stories och Instagram stories:

Liknande funktioner

1. Du kan dela bilder eller 10-sekunders videor i ditt flöde som försvinner efter 24 timmar.
2. I kamera-mode kan du lägga till olika filer och text till bilderna.
3. Stories från dina vänner cirkulerar som ”tumnaglar” som du kan titta på.
4. Bilder eller videor som du lägger upp visas bara för dina vänner om du har ett privat konto.

Skillnader

Snabbspolning: 
Snapchat stories: Tittarna kan snabbspola genom att nudda skärmen. För att se igen, spola tillbaka måste man gå ur videon och trycka på videon igen.
Instagram stories: Tittarna kan snabbspola genom att röra skärmen och sedan trycka till vänster på skärmen för att spola tillbaka.

Filter och text:
Snapchat stories:
Du kan använda geofilter, face mapping och motion filter.
Instagram stories: Här tillåts du bara att rita, använda text och lägga på färgfilter.

Teknik:
Snapchat stories:
Använder ”3D face lense technology” vilket gör det möjligt att använda alla möjliga face mapping-funktioner och det populära face swap.
Instagram stories: Instagram har ännu inte haft den funktionen, men med Facebooks köp av Masquerade för en tid sedan tror många att det snart kommer att dyka upp lekfulla och animerade funktioner även på Instagram stories.

Användare och engagemang

Snapchat stories:
1. Det finns en trend som talar om att man börjar dela mer och mer fån Snapchat i jämförelse med exempelvis plattformar som Instagram.
2. Snapchat har 150 miljoner dagliga användare och har en högre andel lojala användare som spenderar mellan 25 och 30 minuter i appen varje dag.

Instagram stories: 
1. Det rapporteras om att delningarna i Instagram sjunker. Trots att antalet månatliga användare nu är uppe i 500 miljoner så har antalet delningar per användare sjunkit de senaste åren.
2. 300 miljoner använder Instagram varje dag och spenderar mer än 21 minuter i appen varje dag.

Annat noterar

Snapchat stories:
1. Snapchat värderas till 18 miljarder dollar men är fortfarande nybörjare när det kommer till reklam i appen.
2. Snapchat är attraktivt för varumärken eftersom de ges möjlighet att visa sina budskap i fullskärm, live vilket är väldigt likt traditionell TV-reklam.

Instagram stories:
1. Instagram stories ses som en kopia av snapchat vilket användarna inte tycker om.
2. Facebook försökte att köpa Snapchat 2013 och har försökt efterlikna Snapchat i flera avseenden.
3. Numera erbjuder Instagram Stories en liknande upplevelse som Snapchat men med större räckvidd

Så använder Nike plattformarna

Snapchat stories: Nikes mest populära Snapchat story har fått 66 000 visningar.

Instagram stories: Nike genererade 800 000 visningar på 24 timmar när de publicerade en story första dagen som funktionen var tillgänglig på Instagram Stories.

Vill du veta mer om Snapchat och Instagram?

Så går det för Snapchat
Väx med Instagram
Snapchat tappar till Instagram
Företagens Instagram Stories
Snapchat växer snabbast

Chiffer jobbar varje dag med publicering på olika sociala plattformar. Vill du ha hjälp att ta fram en kanalstrategi som tar hänsyn till målgrupp, räckvidd och många andra aspekter? Kontakta oss!

Dokumentera innehållsstrategin
Kundnytta: 17 Aug 2017

Dokumentera innehållsstrategin

Dessa delar är viktigast att ha med i företagets innehållsstrategi. Vet du vilka? Läs mer
En färg säger mer än tusen ord
Chiffer spanar: 15 Aug 2017

En färg säger mer än tusen

Har du koll på färg? Som marknadsförare gäller det att kunna sina färger och färgpsykologi har blivit allt viktigare. Läs mer
Var ärlig i sociala kanaler
Kundnytta: 05 Jul 2017

Var ärlig i sociala kanaler

Konsumenter vill ha hjälp och ärliga svar från företag i sociala kanaler. Det ger också bäst försäljningsresultat. Läs mer
Få företagsbloggen att flyga
Kundnytta: 03 Jul 2017

Få företagsbloggen att flyga

En företagsblogg är ett fenomenalt marknadsföringsverktyg. Men det finns fallgropar. Vi listar 5 och hur du löser dem. Läs mer
Optimera video på Facebook
Chiffer spanar: 27 Jun 2017

Optimera video på Facebook

90 procent av alla Facebook-användare kommer till plattformen via mobilen. Därför ska du optimera dina videor för mobilen. Läs mer
Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer