Snapchat eller instagram?
Nyheter

Snapchat eller Instagram?

Det finns många likheter mellan Snapchat stories och Instagram stories men också många skillnader. Vi redogör för några som kan påverka dig som marknadsförare. Ska jag välja Snapchat eller Instagram?

Är du en instagrammare eller en snapchattare? Borde ditt företag satsa på Instagram stories eller Snapchat stories när de marknadsför sig? Vilka är egentligen skillnaderna mellan de båda sociala plattformarna?

Instagram och Snapchat har i många hänseenden blivit allt mer lika varandra och det är inte konstigt att man har svårt att välja sida. Här kommer Contently och One Productions sammanställning av likheterna och skillnaderna mellan Snapchat stories och Instagram stories:

Liknande funktioner

1. Du kan dela bilder eller 10-sekunders videor i ditt flöde som försvinner efter 24 timmar.
2. I kamera-mode kan du lägga till olika filer och text till bilderna.
3. Stories från dina vänner cirkulerar som ”tumnaglar” som du kan titta på.
4. Bilder eller videor som du lägger upp visas bara för dina vänner om du har ett privat konto.

Skillnader

Snabbspolning: 
Snapchat stories: Tittarna kan snabbspola genom att nudda skärmen. För att se igen, spola tillbaka måste man gå ur videon och trycka på videon igen.
Instagram stories: Tittarna kan snabbspola genom att röra skärmen och sedan trycka till vänster på skärmen för att spola tillbaka.

Filter och text:
Snapchat stories:
Du kan använda geofilter, face mapping och motion filter.
Instagram stories: Här tillåts du bara att rita, använda text och lägga på färgfilter.

Teknik:
Snapchat stories:
Använder ”3D face lense technology” vilket gör det möjligt att använda alla möjliga face mapping-funktioner och det populära face swap.
Instagram stories: Instagram har ännu inte haft den funktionen, men med Facebooks köp av Masquerade för en tid sedan tror många att det snart kommer att dyka upp lekfulla och animerade funktioner även på Instagram stories.

Användare och engagemang

Snapchat stories:
1. Det finns en trend som talar om att man börjar dela mer och mer fån Snapchat i jämförelse med exempelvis plattformar som Instagram.
2. Snapchat har 150 miljoner dagliga användare och har en högre andel lojala användare som spenderar mellan 25 och 30 minuter i appen varje dag.

Instagram stories: 
1. Det rapporteras om att delningarna i Instagram sjunker. Trots att antalet månatliga användare nu är uppe i 500 miljoner så har antalet delningar per användare sjunkit de senaste åren.
2. 300 miljoner använder Instagram varje dag och spenderar mer än 21 minuter i appen varje dag.

Annat noterar

Snapchat stories:
1. Snapchat värderas till 18 miljarder dollar men är fortfarande nybörjare när det kommer till reklam i appen.
2. Snapchat är attraktivt för varumärken eftersom de ges möjlighet att visa sina budskap i fullskärm, live vilket är väldigt likt traditionell TV-reklam.

Instagram stories:
1. Instagram stories ses som en kopia av snapchat vilket användarna inte tycker om.
2. Facebook försökte att köpa Snapchat 2013 och har försökt efterlikna Snapchat i flera avseenden.
3. Numera erbjuder Instagram Stories en liknande upplevelse som Snapchat men med större räckvidd

Så använder Nike plattformarna

Snapchat stories: Nikes mest populära Snapchat story har fått 66 000 visningar.

Instagram stories: Nike genererade 800 000 visningar på 24 timmar när de publicerade en story första dagen som funktionen var tillgänglig på Instagram Stories.

Vill du veta mer om Snapchat och Instagram?

Så går det för Snapchat
Väx med Instagram
Snapchat tappar till Instagram
Företagens Instagram Stories
Snapchat växer snabbast

Chiffer jobbar varje dag med publicering på olika sociala plattformar. Vill du ha hjälp att ta fram en kanalstrategi som tar hänsyn till målgrupp, räckvidd och många andra aspekter? Kontakta oss!

Artikeln senast uppdaterad: 5 juni, 2017
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer