Snapchat eller instagram?
Nyheter

Snapchat eller Instagram?

Det finns många likheter mellan Snapchat stories och Instagram stories men också många skillnader. Vi redogör för några som kan påverka dig som marknadsförare. Ska jag välja Snapchat eller Instagram?

Är du en instagrammare eller en snapchattare? Borde ditt företag satsa på Instagram stories eller Snapchat stories när de marknadsför sig? Vilka är egentligen skillnaderna mellan de båda sociala plattformarna?

Instagram och Snapchat har i många hänseenden blivit allt mer lika varandra och det är inte konstigt att man har svårt att välja sida. Här kommer Contently och One Productions sammanställning av likheterna och skillnaderna mellan Snapchat stories och Instagram stories:

Liknande funktioner

1. Du kan dela bilder eller 10-sekunders videor i ditt flöde som försvinner efter 24 timmar.
2. I kamera-mode kan du lägga till olika filer och text till bilderna.
3. Stories från dina vänner cirkulerar som ”tumnaglar” som du kan titta på.
4. Bilder eller videor som du lägger upp visas bara för dina vänner om du har ett privat konto.

Skillnader

Snabbspolning: 
Snapchat stories: Tittarna kan snabbspola genom att nudda skärmen. För att se igen, spola tillbaka måste man gå ur videon och trycka på videon igen.
Instagram stories: Tittarna kan snabbspola genom att röra skärmen och sedan trycka till vänster på skärmen för att spola tillbaka.

Filter och text:
Snapchat stories:
Du kan använda geofilter, face mapping och motion filter.
Instagram stories: Här tillåts du bara att rita, använda text och lägga på färgfilter.

Teknik:
Snapchat stories:
Använder ”3D face lense technology” vilket gör det möjligt att använda alla möjliga face mapping-funktioner och det populära face swap.
Instagram stories: Instagram har ännu inte haft den funktionen, men med Facebooks köp av Masquerade för en tid sedan tror många att det snart kommer att dyka upp lekfulla och animerade funktioner även på Instagram stories.

Användare och engagemang

Snapchat stories:
1. Det finns en trend som talar om att man börjar dela mer och mer fån Snapchat i jämförelse med exempelvis plattformar som Instagram.
2. Snapchat har 150 miljoner dagliga användare och har en högre andel lojala användare som spenderar mellan 25 och 30 minuter i appen varje dag.

Instagram stories: 
1. Det rapporteras om att delningarna i Instagram sjunker. Trots att antalet månatliga användare nu är uppe i 500 miljoner så har antalet delningar per användare sjunkit de senaste åren.
2. 300 miljoner använder Instagram varje dag och spenderar mer än 21 minuter i appen varje dag.

Annat noterar

Snapchat stories:
1. Snapchat värderas till 18 miljarder dollar men är fortfarande nybörjare när det kommer till reklam i appen.
2. Snapchat är attraktivt för varumärken eftersom de ges möjlighet att visa sina budskap i fullskärm, live vilket är väldigt likt traditionell TV-reklam.

Instagram stories:
1. Instagram stories ses som en kopia av snapchat vilket användarna inte tycker om.
2. Facebook försökte att köpa Snapchat 2013 och har försökt efterlikna Snapchat i flera avseenden.
3. Numera erbjuder Instagram Stories en liknande upplevelse som Snapchat men med större räckvidd

Så använder Nike plattformarna

Snapchat stories: Nikes mest populära Snapchat story har fått 66 000 visningar.

Instagram stories: Nike genererade 800 000 visningar på 24 timmar när de publicerade en story första dagen som funktionen var tillgänglig på Instagram Stories.

Vill du veta mer om Snapchat och Instagram?

Så går det för Snapchat
Väx med Instagram
Snapchat tappar till Instagram
Företagens Instagram Stories
Snapchat växer snabbast

Chiffer jobbar varje dag med publicering på olika sociala plattformar. Vill du ha hjälp att ta fram en kanalstrategi som tar hänsyn till målgrupp, räckvidd och många andra aspekter? Kontakta oss!

Chiffer välkomnar Hufvudstaden
Nyheter: 20 Okt 2017

Chiffer välkomnar Hufvudstaden

Vi på Chiffer kan stolt presentera en av våra senaste kunder: fastighetsbolaget Hufvudstaden. Läs mer
Vad gör du på en minut?
Chiffer spanar: 18 Okt 2017

Vad gör du på en minut?

På en minut hinner vi se 4,1 miljoner YouTube-videor, snappa 1,8 miljoner gånger och skicka 150 miljoner mejl. Läs mer
Fler prenumeranter på nyhetsbrevet
Kundnytta: 16 Okt 2017

Fler prenumeranter på

E-postadresserna till dina kunder och potentiella kunder är din viktigaste marknadsföringstillgång. Så får du fler adresser! Läs mer
Gulliga katter eller mat?
Nyheter: 15 Okt 2017

Gulliga katter eller mat?

100 miljoner Facebookvideor har analyserats - det här vill folket se! Läs mer
Stavar du som en krata?
Språkskolan: 11 Okt 2017

Stavar du som en krata?

Ryste du också till av den här rubriken? Få saker irriterar oss så mycket som felstavningar, dessa ord har vi svårast för. Läs mer
Fixa färgen
Felix Färgskola: 10 Okt 2017

Fixa färgen

Färg är en stor del av våra visuella sinnen och har alltid använts flitigt i marknadsföring, det här bör du tänka på. Läs mer
Nyheter för Instagram Stories
Kundnytta: 06 Okt 2017

Nyheter för Instagram Stories

Instagram Stories nya funktioner gör att du enklare kan interagera med dina följare och göra det ännu snyggare. Läs mer
Återvinn ditt bästa content
Kundnytta: 04 Okt 2017

Återvinn ditt bästa content

Bra budskap tål att upprepas, och bra innehåll kan paketeras på en mängd olika sätt. Genom att återvinna kan du nå fler. Läs mer
Sleepo bjöd in influencers och slog rekord!
Framgångsfaktorn: 02 Okt 2017

Sleepo bjöd in influencers och

Nu startar vår nya artikelserie "Framgångsfaktorn" där vi intervjuar företag om deras arbete med en kampanj. Läs mer