Snapchat eller instagram?
Nyheter

Snapchat eller Instagram?

Det finns många likheter mellan Snapchat stories och Instagram stories men också många skillnader. Vi redogör för några som kan påverka dig som marknadsförare. Ska jag välja Snapchat eller Instagram?

Är du en instagrammare eller en snapchattare? Borde ditt företag satsa på Instagram stories eller Snapchat stories när de marknadsför sig? Vilka är egentligen skillnaderna mellan de båda sociala plattformarna?

Instagram och Snapchat har i många hänseenden blivit allt mer lika varandra och det är inte konstigt att man har svårt att välja sida. Här kommer Contently och One Productions sammanställning av likheterna och skillnaderna mellan Snapchat stories och Instagram stories:

Liknande funktioner

1. Du kan dela bilder eller 10-sekunders videor i ditt flöde som försvinner efter 24 timmar.
2. I kamera-mode kan du lägga till olika filer och text till bilderna.
3. Stories från dina vänner cirkulerar som ”tumnaglar” som du kan titta på.
4. Bilder eller videor som du lägger upp visas bara för dina vänner om du har ett privat konto.

Skillnader

Snabbspolning: 
Snapchat stories: Tittarna kan snabbspola genom att nudda skärmen. För att se igen, spola tillbaka måste man gå ur videon och trycka på videon igen.
Instagram stories: Tittarna kan snabbspola genom att röra skärmen och sedan trycka till vänster på skärmen för att spola tillbaka.

Filter och text:
Snapchat stories:
Du kan använda geofilter, face mapping och motion filter.
Instagram stories: Här tillåts du bara att rita, använda text och lägga på färgfilter.

Teknik:
Snapchat stories:
Använder ”3D face lense technology” vilket gör det möjligt att använda alla möjliga face mapping-funktioner och det populära face swap.
Instagram stories: Instagram har ännu inte haft den funktionen, men med Facebooks köp av Masquerade för en tid sedan tror många att det snart kommer att dyka upp lekfulla och animerade funktioner även på Instagram stories.

Användare och engagemang

Snapchat stories:
1. Det finns en trend som talar om att man börjar dela mer och mer fån Snapchat i jämförelse med exempelvis plattformar som Instagram.
2. Snapchat har 150 miljoner dagliga användare och har en högre andel lojala användare som spenderar mellan 25 och 30 minuter i appen varje dag.

Instagram stories: 
1. Det rapporteras om att delningarna i Instagram sjunker. Trots att antalet månatliga användare nu är uppe i 500 miljoner så har antalet delningar per användare sjunkit de senaste åren.
2. 300 miljoner använder Instagram varje dag och spenderar mer än 21 minuter i appen varje dag.

Annat noterar

Snapchat stories:
1. Snapchat värderas till 18 miljarder dollar men är fortfarande nybörjare när det kommer till reklam i appen.
2. Snapchat är attraktivt för varumärken eftersom de ges möjlighet att visa sina budskap i fullskärm, live vilket är väldigt likt traditionell TV-reklam.

Instagram stories:
1. Instagram stories ses som en kopia av snapchat vilket användarna inte tycker om.
2. Facebook försökte att köpa Snapchat 2013 och har försökt efterlikna Snapchat i flera avseenden.
3. Numera erbjuder Instagram Stories en liknande upplevelse som Snapchat men med större räckvidd

Så använder Nike plattformarna

Snapchat stories: Nikes mest populära Snapchat story har fått 66 000 visningar.

Instagram stories: Nike genererade 800 000 visningar på 24 timmar när de publicerade en story första dagen som funktionen var tillgänglig på Instagram Stories.

Vill du veta mer om Snapchat och Instagram?

Så går det för Snapchat
Väx med Instagram
Snapchat tappar till Instagram
Företagens Instagram Stories
Snapchat växer snabbast

Chiffer jobbar varje dag med publicering på olika sociala plattformar. Vill du ha hjälp att ta fram en kanalstrategi som tar hänsyn till målgrupp, räckvidd och många andra aspekter? Kontakta oss!

Så hittar du rätt influencer
Kundnytta: 19 Jun 2017

Så hittar du rätt influencer

Influencer marketing ökar mest av all digital marknadsföring. Så hittar du rätt influencer att samarbeta med. Läs mer
Ny annonsmärkning på Instagram
Nyheter: 15 Jun 2017

Ny annonsmärkning på Instagram

Med en ny annonsmärkning på Instagram kan profiler på ett mer transparent sätt märka inlägg som är betalda samarbeten. Läs mer
Det perfekta nyhetsbrevet
Kundnytta: 13 Jun 2017

Det perfekta nyhetsbrevet

Vad ska ett nyhetsbrev uppfylla? Hur långt ska det vara och när ska det skickas? Så skapar du det perfekta nyhetsbrevet. Läs mer
Få fler kunder via LinkedIn
Kundnytta: 12 Jun 2017

Få fler kunder via LinkedIn

500 miljoner användare befinner sig på LinkedIn. Det finns med andra ord oändliga möjligheter att få fler kunder där. Läs mer
Så mäts content marketing
Kundnytta: 07 Jun 2017

Så mäts content marketing

Hur mäts egentligen content marketing? Det finns många kanaler – vi reder ut de viktigaste mätpunkterna! Läs mer
Snapchat eller Instagram?
Nyheter: 05 Jun 2017

Snapchat eller Instagram?

Det finns både likheter och skillnader mellan Snapchat stories och Instagram stories. Så påverkar det ditt varumärke. Läs mer
B2B-innehåll bra på Facebook
Nyheter: 02 Jun 2017

B2B-innehåll bra på Facebook

Använd LinkedIn som plattform för att sprida ditt innehåll. Men också Facebook. Lägg inte alla ägg i samma korg. Läs mer
Kvinnor dominerar Instagram
Chiffer spanar: 31 Maj 2017

Kvinnor dominerar Instagram

Det är ingen större hemlighet att kvinnor dominerar Instagram, men hur stor är egentligen skillnaden mellan män och kvinnor? Läs mer
Så handskas du med nättrollen
Nyheter: 29 Maj 2017

Så handskas du med nättrollen

Sociala kanaler är bra plattformar att prata med dina kunder i. Här är tips på hur du ska svara på olika kommentarer. Läs mer