Att kommunikationsbranschen är homogen och att det behöver förändras håller de flesta med om. Men hur? För fem år sedan grundades SthlmOP, av Maja Bredberg, Lamin Sonko och David Orlic – alla verksamma i byråvärlden. Ambitionen var att locka fler till branschen och fokus låg på att skapa ökad mångfald. Tillsammans med Stockholms stad, ett antal byråer och skolor startades ett initiativ som går ut på att erbjuda unga sommarjobb inom marknadsföring och kommunikation. Chiffer ville givetvis stötta initiativet.
– Vi, liksom många andra vill öka mångfalden, både hos oss och i branschen. SthlmOP är ett fantastiskt initiativ som vi tror driver vår bransch i rätt riktning. Det är ett långsiktigt och väldigt viktigt arbete, säger Mimmi Söderberg, ansvarig för projektet på Chiffer.
Ett initiativ för mångfald i byråbranschen
Under tre veckor har hon handlett sju ungdomar i ett uppdrag från Stockholms stad som gått ut på att öka kunskapen bland unga om vilka möjligheter som finns att skaffa sin första egna bostad. Alper Acaralp som precis avslutat första året på tekniskt program på Jensen norra är en av deltagarna.
– Jag fick höra om detta från en kompis, och det lät som ett roligt sommarjobb. Det bästa var att vara med i en större process, att få en brief och hitta en lösning. Jag har fått upp ögonen för vikten av bra kommunikation, säger han.
– Lucas Johansson, som läser el och energi på NTI Sollentuna håller med. Det har varit jätteroligt att vara med. Fältundersökningarna var det roligaste, och att lära sig sätta ihop en presentation på ett strukturerat sätt, tycker han.
Vill leda branschen i rätt riktning
Mimmi Söderberg är övertygad om att initiativet kommer att få positiva effekter och bättre mångfald i byråbranschen.
– Jag hoppas att detta ska leda till att fler får upp ögonen för kommunikation och marknadsföring och att vi på Chiffer ska vara med och leda branschen i rätt riktning. Om vi ser en effekt om tio år, vilket jag är övertygad om att vi kommer att göra, så har vi varit med och bidragit till det. Det känns fantastiskt, säger hon.
Vill du veta mer om initiativet och hur vi jobba med SthlmOP på Chiffer? Kontakta oss!