Påståenden om corona-årets förändringar och utmaningar börjar nästan kännas som floskler. Men det är oundvikligt att bortse från när vi siar om framtiden. Under året har vi förflyttas flera år fram i digitaliseringen på några få månader. Ett nytt, mer hållbart levnadssätt och mindset har vuxit fram. Kanske har det givit oss ett försprång inför framtiden?
1. Fortnite istället för Globen
Med förändrade vanor kommer nya möjligheter. Människor har ändrat sitt tankesätt i raketfart under pandemins nya förutsättningar. Konton på streamingtjänster som Netflix och Spotify har tagit plats som några av hushållets mest nödvändiga utgifter. Alltså på samma budgetposter som el och vatten.
Episk underhållning
När kulturevenemang ställs in och biografer stänger, har vi inte längre samma möjligheter att tillfredsställa våra behov av underhållning. Då anpassar vi sättet vi konsumerar underhållningen på.
Nya scener i nöjesbranschen har vuxit fram och gamingplattformar har blivit en plats för livekonserter. Spelplattformen Epic Games Fortnite har för första gången arrangerat konserter med kapacitet för 350 miljoner åskådare. Därmed kan de titulera sig som världens största eventarrangör.
2. Naturens återkomst och stormkökets comeback
I år blev skärmen bokstavligen vårt allt: vårt kontor, där vi handlar mat, shoppar, tränar, spelar spel och umgås. I takt med det har nya värderingar vuxit fram. En tydlig markör är årets julklapp stormköket. Vi längtar bort från skärmarna och ut i naturen. Intresset för odling och självförsörjning har skjutit i höjden och svemestrandet har blivit norm när utlandsresorna ställts in.
Consumer habits take a lifetime to learn, but just a lockdown to lose
Den inre pånyttfödelsen
På den nya arbetsplatsen hemma vid köksbordet har vi börjat tveka på om vi någonsin kommer att vilja gå tillbaka till kontoret på heltid. Vi tänker efter innan vi handlar och konsumerar mer sparsmakat. Något som i sin tur har banat väg för delningsekonomin, eftersom att behovet av att äga våra egna bilar, båtar och verktyg har minskat.
3. Äkta, reels och live
Ledordet för sociala medier 2020 är det autentiska. De yngre målgrupperna ställer höga krav på att innehållet i de sociala kanalerna ska vara äkta och relevant. Gärna från en vän på plattformen eller nanoinfluencers. Det är alltså inte konstigt att TikTok gick om Facebook som den mest nedladdade appen i år.
“Precis som med Facebook och Instagram, måste man också vara på Youtube”
– Annie Lööf
I de sociala kanalerna lanseras konstant nya funktioner, som stories, rullar, live streams och IGTV. Människor rör sig ständigt mellan de olika formaten. Därför menar Annie Lööf att vi måste finnas där målgruppen håller hus. För att lyckas nå rätt bör vi inte bara detaljerat kartlägga målgruppens beteenden, utan också producera innehåll som passar det specifika formatet och kanalen.
Live streaming shopping
En trend som vuxit under året är fenomenet live streaming shopping. Det blev först populärt i Kina genom plattformar som ägs av Alibaba. Den största influencern inom området heter Viya. Hon är nischad inom beauty, snacks och hushållsprodukter, har 18 miljoner följare och 200 anställda som hjälper henne att testa produkter.