I samband med covid-19 har TikTok blivit hetare än någonsin. Under mars månad 2020 toppade appen listan bland de mest nedladdade i världen tillsammans med Zoom och Whatsapp. På sociala medier-appen publiceras kortare videofilmer i mobilformat av kreativa skapare som både inspirerar och underhåller. Videorna är upp till 60 sekunder långa och består främst av musik, dans, utmaningar, tips, trender, DIY, komedi, husdjur, mat, spratt, reaktioner eller läppsynkningar. TikTok har 800 miljoner aktiva användare i månaden i 150 länder.
Budskap som underhåller
Bolag från alla möjliga branscher har redan hittat till TikTok. En organisation som visat framfötterna i kanalen är Världshälsoorganisationen (WHO) som tillsammans med TikTok startade utmaningen Safe Hands för att skapa medvetenhet om lämpliga åtgärder mot covid-19. Utmaningen #safehands har idag 4.3 miljarder visningar och går ut på att tvätta händerna till en låt som är minst 40 sekunder lång. Denna utmaning är ett klockrent exempel på hur viktigt det är att följa trender för att tilltala TikTokers.
Så aktiverar du ditt varumärke
Om du vill att ditt varumärke ska synas på TikTok finns det två möjligheter. Antingen genom att registrera en företagsprofil som publicerar trendskapande videor eller via annonsering.
Fyra sätt att använda TikTok ads
- TopView / Brand Takeovers: Skapa en annons som presenterar ditt varumärke på hela skärmen i antingen bild eller videoformat.
- In-Feed Ads: Informera om ditt varumärke som en TikTok-skapare.
- Branded Hashtag Challenge: Presentera ditt varumärke eller kampanj via Hashtags som TikTokers kan ta efter som en utmaning.
- Branded Effects: Skapa skräddarsydda delbara klistermärken, filter och effekter.