Det händer mycket inom digital annonsering just nu. Allt från AI till ökade krav på integritetsskydd ritar om kartan. Vi har bett Andreas Granberg, digital strateg på Chiffer att plocka fram spåkulan och spåna om framtiden.
Annonseringen tar hjälp av AI
Stora digitala annonsplattformar som Meta och Google integrerar allt mer AI-teknik i sina verktyg. Det förändrar hur vi kommer distribuera digitala annonser. Vi kommer göra färre val och manuella begränsningar i målgruppsriktning och annonsplacering och istället låta AI göra jobbet åt oss. Vi har redan sett hur dessa AI-verktyg gör ett lika bra, eller bättre, jobb som när vi gör jobbet manuellt.
Vi kommer också kunna effektivisera arbetet med resultatanalyserna med hjälp av AI. Vi kan helt enkelt hantera betydligt större mängder data från ett allt större antal kampanjer.
Dessutom kommer vi se en kraftig ökning av AI-genererat annonsinnehåll samtidigt som plattformarna själva kommer lansera fler funktioner för att optimera bild och text som vi laddar upp.
Mer träffsäker Influencer Marketing
Influencer marketing spås fortsatt tillväxt. Men kanske är en förändring i sättet vi använder influencers för att nå nya målgrupper ändå på gång? Vi ser tydligt hur samarbeten med micro- och nanoinfluencers ökar då marknadsförare prioriterar relevans och engagemang högre än ett stort antal följare.
Marknadsförare vill helt enkelt dra nytta av sammanhang där influencers har en genuin relation med sina följare och därmed en högre trovärdighet och påverkansmöjlighet. Parallellt med detta så ser vi hur många varumärken blivit försiktigare med sponsrade samarbeten efter de skandaler vi sett de senaste åren.
Med hjälp av AI kommer vi också få möjlighet att hitta relevanta influencers att samarbeta med och ökad möjlighet att förstå deras relevans och påverkansmöjlighet.
Dataskydd och personlig integritet
Inom dataskydd och integritet är det omöjligt att sia om framtiden. Det enda vi vet säkert är att saker och ting kommer förändras, och vi vet att det kommer vara till favör för enskilda individer snarare än företag. Men vad som kommer driva utvecklingen, och när det sker, är idag omöjligt att säga.
Vi kan räkna med olika typer av rättsfall som påverkar företags möjlighet att samla in och använda data för digital annonsering. Kanske kommer vi redan under 2023 se Meta införa explicit samtycke, det vill säga att du som användare enkelt kan välja bort riktade annonser.
Video växer
Den lättaste förutsägelsen för kommande år är att video kommer växa, precis som vi sett de senaste åren. Sociala media-plattformar som Facebook, Instagram och TikTok kommer fortsätta att främja användningen av video och uppmuntra till publicering av videoannonser. Kanske kommer vi få se ytterligare format och annonsmöjligheter eller rent av nya videodrivna plattformar. Det enda vi vet säkert är att video är framtiden.
Generativt sök
Just nu står hela världen på tå och undrar när Google kommer släppa sin ”Search Generative Experience” som förutspås förändra hur vi söker information online för evigt. Så här beskriver Google själva den nya tjänsten:
”With new breakthroughs in generative AI, we’re again reimagining what a search engine can do. With this powerful new technology, we can unlock entirely new types of questions you never thought Search could answer, and transform the way information is organized, to help you sort through and make sense of what’s out there.”
Vad generativt sök kommer innebära för sökmotoroptimering och digital annonsering vet ingen idag. Kanske kommer sök-annonsering bli ännu viktigare för att synas i Google. Men vi vet i så fall inte hur dessa annonser kommer visas.
Sammanfattning
Det är just nu svårare än någonsin att sia om framtiden. Även om vissa saker (såsom AI och video) är självklara, finns det många frågetecken vid horisonten. Kommer nya regleringar kring personlig integritet och användande av AI påverka marknadsföringen? I så fall när, och på vilket sätt?