typ_1800x888[12]
Framgångsfaktorn

Typsnitt – mer än bara smaksak

En bokstav är inte bara en språklig pusselbit, utan en helhet uppbyggd av detaljer som påverkar hur vi läser en text, säger Sara Åström, AD på Chiffer. Och med små medel kan du få dina texter att se mycket bättre ut.

Spelar typsnitt någon roll?

När man typograferar ger man språket ett visuellt uttryck. Är en text vackert utformad vill vi ta del av innehållet och läsa mer, dessutom får typsnitt med lättlästa bokstäver oss att orka läsa längre. Så, ja, typografi är viktigt för både läsare och de som publicerar texter.

Skillnaden på tryck och digitalt

Lite förenklat kan man säga att typsnitt med seriffer (bokstäver med små klackar i kanterna) lämpar sig bra till tryckt text i stora mängder, till exempel brödtexten i tidningsartiklar eller romaner. Sans seriffer (utan klackar) lämpar sig till skärmtexter.

Saras 3 typsnittstips:

1. Gör typsnittet till en del av ditt varumärkes identitet

Välj ett typsnitt som går i linje med ditt varumärkes grafiska profil så skapar du ett samband mellan hemsida, logotyp och annonser.

2. Begränsa antalet typsnitt

Håll dig till maximalt tre typsnitt:

Primär – Det mest synliga typsnittet. Lämpar till rubriker och bör vara identifierbart med ditt varumärke.

Sekundär – Används främst till brödtexten. Därför viktigt att sätta läsbarheten främst.

Accent – Ska sticka ut och skilja sig från övrigt innehåll. Används t.ex. vid kampanjer.

3. Blanda på rätt sätt

Håll dig till få typsnitt och använd dig av skärningarna, ex. bold, light, book, italic. Men det viktigaste är att det blir snyggt och att texten är lätt för ögat att ta till sig.

Artikeln senast uppdaterad: 24 januari, 2020
Ditt varumärke är spännande
Personligt: 14 feb 2020

Ditt varumärke är spännande

Skicklig storytelling tar tag i en och skapar ett personligare band som gör det lättare att identifiera sig med ett varumärke. Läs mer
Typsnitt – mer än bara smaksak
Framgångsfaktorn: 24 jan 2020

Typsnitt – mer än bara

Rätt typsnitt är viktigt. Ett lättläst typsnitt ökar läsvilligheten och påverkar hur vi uppfattar ett varumärke. Läs mer
Nytt decennium – nya trender!
Chiffer spanar: 20 dec 2019

Nytt decennium – nya trender!

Läs våra fem viktigaste trendspaningar som ger dig en kunskapskick inför nästa decennium. Läs mer
Livsviktigt arbete firar 10 år
Nyheter: 17 dec 2019

Livsviktigt arbete firar 10 år

Nationella cancerstrategin fyller 10 år och Chiffer bidrar med en jubileumstidsskrift och övrig content inför firandet. Regionala... Läs mer
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer