Spelar typsnitt någon roll?
När man typograferar ger man språket ett visuellt uttryck. Är en text vackert utformad vill vi ta del av innehållet och läsa mer, dessutom får typsnitt med lättlästa bokstäver oss att orka läsa längre. Så, ja, typografi är viktigt för både läsare och de som publicerar texter. Vår Arti Director Sara hjälper dig att hitta rätt typsnitt.
Skillnaden på tryck och digitalt
Lite förenklat kan man säga att typsnitt med seriffer (bokstäver med små klackar i kanterna) lämpar sig bra till tryckt text i stora mängder, till exempel brödtexten i tidningsartiklar eller romaner. Sans seriffer (utan klackar) lämpar sig till skärmtexter.
Rätt typsnitt – Saras 3 tips:
1. Gör typsnittet till en del av ditt varumärkes identitet
Välj ett typsnitt som går i linje med ditt varumärkes grafiska profil så skapar du ett samband mellan hemsida, logotyp och annonser.
2. Begränsa antalet typsnitt
Håll dig till maximalt tre typsnitt:
Primär – Det mest synliga typsnittet. Lämpar till rubriker och bör vara identifierbart med ditt varumärke.
Sekundär – Används främst till brödtexten. Därför viktigt att sätta läsbarheten främst.
Accent – Ska sticka ut och skilja sig från övrigt innehåll. Används t.ex. vid kampanjer.
3. Blanda på rätt sätt
Håll dig till få typsnitt och använd dig av skärningarna, ex. bold, light, book, italic. Men det viktigaste är att det blir snyggt och att texten är lätt för ögat att ta till sig.