I Chiffers senaste nyhetsbrev skriver vi om livetrenden, som lever när arenaspelningarna krossar världsrekorden i biljettförsäljning 2023. Samtidigt växer marknaden med privata spelningar av världsartister. Varför inte boka Beyonce till sommarfesten?
Under pandemin stod livearrangörerna med enorma, värdelösa arenor världen över. De stora klossarnas tomhet kändes som ett hål i folksjälen, men ett år efter lyckade vaccinationsprogram och restriktioner har liveindustrin fått sin revansch.
Arenorna svämmar över av publik igen. Men mycket vill ha mer och alla verkar inte nöja sig med att dela upplevelsen med tusentals andra. Agenturen CAA (med artister som Ariana Grande, Bob Dylan och Daft Punk) får rekordmånga bokningar till privata gig. En trend som Rolling Stone skrev om redan förra året.
I januari ska Beyonce ha spelat en timme på en tillställning i Dubai – för 260 miljoner kronor. Kärleken för livemusik vet inga klassgränser. Men samtidigt är musik inte först ut på behovstrappan.
Därför är det spektakulärt att konsertbiljettförsäljningen slår rekord i år – trots att världsläget gnager hål i gemene mans plånböcker. Till och med ekonomisidorna har börjat skriva om Taylor Swift.
Som Katrine Kielos-Marçal uttrycker i DN är Swifts turné ett skolboksexempel på den klassiska ekonomimodellen utbud och efterfrågan. På grund av coronan har fansen behövt vänta på Swift i fem år och nu när det äntligen är dags sprätter de gladeligen slantarna på både biljetter, merch och andra tillbehör.
Faktum är att Swift ser ut att stimulera ekonomin över hela USA under hennes turné i hemlandet. När hon kom till Houston för tre spelningar på lika många dagar trissades hotellpriserna upp så mycket att det blev årets dyraste hotellvecka i staden
Vill du få fler nyheter om marknadsföring, AI, kreativitet och populärkultur?
+1000 prenumeranter är redan med på tåget! Prenumerera på Chiffers nyhetsbrev du med!