vad-ar-seo
Kundnytta

Vad är SEO?

Förenklat handlar sökordsoptimering (SEO) om relevans, trovärdighet och kvalitet. Och sunt förnuft. Utgå från dig själv: Vilken upplevelse vill du själv ha när du söker efter något på webben? På samma sätt tänker din målgrupp. Här har vi samlat våra bästa tips på vad du kan göra för att optimera din hemsida och lyfta den organiska trafiken.

1. Tänk på helheten

Var tydlig med vad ditt varumärke står för och vad du har att erbjuda. Ett spretigt innehåll får sannolikt besökaren att lämna sidan. Korrekt språk och stavning är en hygienfaktor. Välj en lättöverskådlig och användarvänlig struktur och se till att få med kategorinamnet i URL-en (länken) för respektive sida. Ju kortare URL-er desto bättre.

2. SEO: nyckelord och nyckelfraser

Välj dina nyckelord med omsorg. Hur många träffar får du när du söker på dem? Är det allt för många riskerar du att försvinna i mängden. Försök att hitta relevanta nyckelord som inte får lika många träffar. Dina nyckelord använder du sedan i URL, rubrik, ingress, brödtext och mellanrubriker. Tänk på att inte använda samma nyckelord på flera olika sidor, det drar din hemsidas trovärdighet. Det är även toppen att använda nyckelfraser som din målgrupp kan tänkas söka på. Rätt fras ökar chansen att du kommer högt upp i söket. Därav rubriken ovan. Kanske var det så just du hittade till vår sida?

3. Länkar

Länka gärna till andra sidor på din hemsida. Då hjälper du besökaren att hitta mer relevant information. Att länka till externa hemsidor kan också vara bra om du väljer trovärdiga sidor som stämmer överens med ditt innehåll och din målgrupp.

4. Metabeskrivning

Att ha med nyckelordet i metabeskrivningen innebär inte automatiskt att du rankas högre i sökmotorerna. Men, ordet markeras med fetstil i sökmotorn vilket gör att ditt innehåll uppfattas som relevant av besökarna. Tänk på att ha en unik metabeskrivning för respektive sida. Duplicering drar ner rankningen av din sida.

5. Bilder

Glöm inte att tagga bilderna med ett nyckelord eller en nyckelfras så även bilderna blir sökbara. En lång harang av siffor eller konstiga filnamn gynnas inte av sökmotorerna.

Vill du veta mer om hur Chiffer kan hjälpa dig att få spridning på ditt material? Kontakta oss idag! 

Artikeln senast uppdaterad: 23 oktober, 2018
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer