vad-ar-seo
Kundnytta

Vad är SEO?

Förenklat handlar sökordsoptimering (SEO) om relevans, trovärdighet och kvalitet. Och sunt förnuft. Utgå från dig själv: Vilken upplevelse vill du själv ha när du söker efter något på webben? På samma sätt tänker din målgrupp. Här har vi samlat våra bästa tips på vad du kan göra för att optimera din hemsida och lyfta den organiska trafiken.

1. Tänk på helheten

Var tydlig med vad ditt varumärke står för och vad du har att erbjuda. Ett spretigt innehåll får sannolikt besökaren att lämna sidan. Korrekt språk och stavning är en hygienfaktor. Välj en lättöverskådlig och användarvänlig struktur och se till att få med kategorinamnet i URL-en (länken) för respektive sida. Ju kortare URL-er desto bättre.

2. SEO: nyckelord och nyckelfraser

Välj dina nyckelord med omsorg. Hur många träffar får du när du söker på dem? Är det allt för många riskerar du att försvinna i mängden. Försök att hitta relevanta nyckelord som inte får lika många träffar. Dina nyckelord använder du sedan i URL, rubrik, ingress, brödtext och mellanrubriker. Tänk på att inte använda samma nyckelord på flera olika sidor, det drar din hemsidas trovärdighet.

Det är även toppen att använda nyckelfraser som din målgrupp kan tänkas söka på. Rätt fras ökar chansen att du kommer högt upp i söket. Därav rubriken ovan. Kanske var det så du hittade till just vår sida?

3. Länkar

Länka gärna till andra sidor på din hemsida. Då hjälper du besökaren att hitta mer relevant information. Att länka till externa hemsidor kan också vara bra om du väljer trovärdiga sidor som stämmer överens med ditt innehåll och din målgrupp.

4. Metabeskrivning

Att ha med nyckelordet i metabeskrivningen innebär inte automatiskt att du rankas högre i sökmotorerna. Men, ordet markeras med fetstil i sökmotorn vilket gör att ditt innehåll uppfattas som relevant av besökarna. Tänk på att ha en unik metabeskrivning för respektive sida. Duplicering drar ner rankningen av din sida.

5. Bilder

Glöm inte att tagga bilderna med ett nyckelord eller en nyckelfras så även bilderna blir sökbara. En lång harang av siffor eller konstiga filnamn gynnas inte av sökmotorerna.

Artikeln senast uppdaterad: 13 september, 2018
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer