vad-ar-seo
Kundnytta

Vad är SEO?

Förenklat handlar sökordsoptimering (SEO) om relevans, trovärdighet och kvalitet. Och sunt förnuft. Utgå från dig själv: Vilken upplevelse vill du själv ha när du söker efter något på webben? På samma sätt tänker din målgrupp. Här har vi samlat våra bästa tips på vad du kan göra för att optimera din hemsida och lyfta den organiska trafiken.

1. Tänk på helheten

Var tydlig med vad ditt varumärke står för och vad du har att erbjuda. Ett spretigt innehåll får sannolikt besökaren att lämna sidan. Korrekt språk och stavning är en hygienfaktor. Välj en lättöverskådlig och användarvänlig struktur och se till att få med kategorinamnet i URL-en (länken) för respektive sida. Ju kortare URL-er desto bättre.

2. SEO: nyckelord och nyckelfraser

Välj dina nyckelord med omsorg. Hur många träffar får du när du söker på dem? Är det allt för många riskerar du att försvinna i mängden. Försök att hitta relevanta nyckelord som inte får lika många träffar. Dina nyckelord använder du sedan i URL, rubrik, ingress, brödtext och mellanrubriker. Tänk på att inte använda samma nyckelord på flera olika sidor, det drar din hemsidas trovärdighet. Det är även toppen att använda nyckelfraser som din målgrupp kan tänkas söka på. Rätt fras ökar chansen att du kommer högt upp i söket. Därav rubriken ovan. Kanske var det så just du hittade till vår sida?

3. Länkar

Länka gärna till andra sidor på din hemsida. Då hjälper du besökaren att hitta mer relevant information. Att länka till externa hemsidor kan också vara bra om du väljer trovärdiga sidor som stämmer överens med ditt innehåll och din målgrupp.

4. Metabeskrivning

Att ha med nyckelordet i metabeskrivningen innebär inte automatiskt att du rankas högre i sökmotorerna. Men, ordet markeras med fetstil i sökmotorn vilket gör att ditt innehåll uppfattas som relevant av besökarna. Tänk på att ha en unik metabeskrivning för respektive sida. Duplicering drar ner rankningen av din sida.

5. Bilder

Glöm inte att tagga bilderna med ett nyckelord eller en nyckelfras så även bilderna blir sökbara. En lång harang av siffor eller konstiga filnamn gynnas inte av sökmotorerna.

Vill du veta mer om hur Chiffer kan hjälpa dig att få spridning på ditt material? Kontakta oss idag! 

Artikeln senast uppdaterad: 23 oktober, 2018
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer