vad-ar-seo
Kundnytta

Vad är SEO?

Förenklat handlar sökordsoptimering (SEO) om relevans, trovärdighet och kvalitet. Och sunt förnuft. Utgå från dig själv: Vilken upplevelse vill du själv ha när du söker efter något på webben? På samma sätt tänker din målgrupp. Här har vi samlat våra bästa tips på vad du kan göra för att optimera din hemsida och lyfta den organiska trafiken.

1. Tänk på helheten

Var tydlig med vad ditt varumärke står för och vad du har att erbjuda. Ett spretigt innehåll får sannolikt besökaren att lämna sidan. Korrekt språk och stavning är en hygienfaktor. Välj en lättöverskådlig och användarvänlig struktur och se till att få med kategorinamnet i URL-en (länken) för respektive sida. Ju kortare URL-er desto bättre.

2. SEO: nyckelord och nyckelfraser

Välj dina nyckelord med omsorg. Hur många träffar får du när du söker på dem? Är det allt för många riskerar du att försvinna i mängden. Försök att hitta relevanta nyckelord som inte får lika många träffar. Dina nyckelord använder du sedan i URL, rubrik, ingress, brödtext och mellanrubriker. Tänk på att inte använda samma nyckelord på flera olika sidor, det drar din hemsidas trovärdighet. Det är även toppen att använda nyckelfraser som din målgrupp kan tänkas söka på. Rätt fras ökar chansen att du kommer högt upp i söket. Därav rubriken ovan. Kanske var det så just du hittade till vår sida?

3. Länkar

Länka gärna till andra sidor på din hemsida. Då hjälper du besökaren att hitta mer relevant information. Att länka till externa hemsidor kan också vara bra om du väljer trovärdiga sidor som stämmer överens med ditt innehåll och din målgrupp.

4. Metabeskrivning

Att ha med nyckelordet i metabeskrivningen innebär inte automatiskt att du rankas högre i sökmotorerna. Men, ordet markeras med fetstil i sökmotorn vilket gör att ditt innehåll uppfattas som relevant av besökarna. Tänk på att ha en unik metabeskrivning för respektive sida. Duplicering drar ner rankningen av din sida.

5. Bilder

Glöm inte att tagga bilderna med ett nyckelord eller en nyckelfras så även bilderna blir sökbara. En lång harang av siffor eller konstiga filnamn gynnas inte av sökmotorerna.

Vill du veta mer om hur Chiffer kan hjälpa dig att få spridning på ditt material? Kontakta oss idag! 

Artikeln senast uppdaterad: 23 oktober, 2018
Ditt varumärke är spännande
Personligt: 14 feb 2020

Ditt varumärke är spännande

Skicklig storytelling tar tag i en och skapar ett personligare band som gör det lättare att identifiera sig med ett varumärke. Läs mer
Typsnitt – mer än bara smaksak
Framgångsfaktorn: 24 jan 2020

Typsnitt – mer än bara

Rätt typsnitt är viktigt. Ett lättläst typsnitt ökar läsvilligheten och påverkar hur vi uppfattar ett varumärke. Läs mer
Nytt decennium – nya trender!
Chiffer spanar: 20 dec 2019

Nytt decennium – nya trender!

Läs våra fem viktigaste trendspaningar som ger dig en kunskapskick inför nästa decennium. Läs mer
Livsviktigt arbete firar 10 år
Nyheter: 17 dec 2019

Livsviktigt arbete firar 10 år

Nationella cancerstrategin fyller 10 år och Chiffer bidrar med en jubileumstidsskrift och övrig content inför firandet. Regionala... Läs mer
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 07 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer