Kunden i fokus
Det är tydligt att Adidas och Lego förenas i en tro på sina målgrupper. Adidas med sin tagline “impossible is nothing” och Lego med sin “Inspire and develop the builders of tomorrow”. Det handlar om att inspirera och lyfta morgondagens stjärnor. Detta gör att varumärkessamarbetet känns djupt rotat i vad företagen står för. Oavsett om du spelar tennis eller bygger Lego så är det utmaningen som både Adidas och Lego är övertygade om att du växer av. På riktigt.
De bästa av varumärkessamarbeten börjar alltså med kunden och tar avstamp i de gemensamma värderingar som finns hos båda kundgrupperna. Samtidigt finns det en möjlighet att bredda målgruppen, vilket vi kan anta att det här samarbetet har lyckats med.
Skapa kreativt spelrum
Ett varumärkessamarbete är som upplagt för att ta ut svängarna, vilket det också ska göra.
“Don’t be afraid to get weird with it” skriver Hamutal Schieber, grundare av Schieber research. Det fina är också att kreativa varumärkessamarbeten är agila i sin natur. De kan snabbt svara på trender, differentiera sig från sina konkurrenter och uppfylla målgruppens ständigt föränderliga behov.
Ett samarbete gör det också möjligt att skapa en unik och kreativ produkt. En produkt som får målgruppen att lyfta på ögonbrynen helt enkelt.
Att våga släppa taget
Det handlar om att våga släppa taget. För att ett varumärkessamarbete ska lyckas krävs det att gå utanför sin comfort zone och våga göra fel. I sin strategi för samarbeten har Adidas formulerat meningar som “being comfortable with unpredictable outcomes” och “letting go of control to learn a new process” . Med det sagt gäller det att våga experimentera med allt från kanaler och samarbetspartners, men också vara beredd på att tweaka sin tonalitet och estetik. Det är då det kommer hända grejer.
Fem varumärkessamarbeten som gjort avtryck
McDonalds X Burger King
Kan två konkurrenter samarbeta? Under en dag 2019 donerade McDonalds alla intäkter av Big Mac till barncancerforskning. Vad gjorde Burger King? Jo de backade upp och stoppade all försäljning av Whopper till fördel för Big Mac. De bästa av samarbeten är de som gör världen till en bättre plats. Så är det bara.
Uber X Spotify
2014 gjordes ett genialt samarbete, där du under din taxiresa kunde sätta på din egna Spotifylista via Uberappen. Ett utmärkt exempel på hur två varumärken skapat mervärde för sina kunder.
Ikea X Lego
Smarta förvaringslösningar gör det möjligt att förvara och samtidigt visa upp dina legokreationer. Här har Ikea och Lego svarat på ett behov hos både legokreatören och den frustrerade föräldern. Hatten av!
H&M X Versace
Om det fanns en prispall över bästa samarbeten skulle nog H&M hamna där. Modejätten har ett flertal gånger levererat “high fashion” till folket. 2011 gjorde de det tillsammans med Versace.
CHIMI X Kalles Kaviar
Glasögonmärket Chimi pryder Kalle och i sin tur pryder kaviartuben brillorna. Oväntat? Ja, och just därför förtjänar samarbetet en plats i listan. Men är det effektivt? Svårt att i skrivande stund säga. Men det får en att lyfta på ögonbrynen. Vilket (oftast) är bra!
Vill du veta lite mer om allt?
Varje månad fyller vi vårt nyhetsbrev med världens viktigaste spaningar om content, kreativitet och growth.