Amanda_Oxell_1800x888
Kundnytta

Vad innebär Facebooks nya algoritm?

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell.

Amanda Oxell är digital strateg på Maxus och grundare av Annonsrådet* på Facebook. Det stora sociala nätverket har som bekant förändrat algoritmen som styr vad som visas i flödet. Där användarna tidigare såg alla inlägg listas i kronologisk ordning är det nu något annat som avgör vad som visas först för dig när du loggar in. Nämligen ditt beteende.

– Relevansalgoritmen, som den kallas, baseras till stor del på användarens beteende, säger Amanda Oxell. Facebook känner av vilken typ av videor du gillar, vilka ämnen du engagerar dig i eller vilka sidor och personer du följer.

Anledningarna till att Facebook gör detta är flera. Dels för att innehållet i kanalen numera är enormt och dels för att den är en allt större och viktigare arena för företagen att marknadsföra sig på.

Facebook säkrar sina annonsintäkter

– Så detta är ett sätt för Facebook att säkra sina annonsintäkter, säger Amanda Oxell. De har minskat den organiska räckvidden för företag som inte är hundra procent relevanta i sina budskap eller inte helt on-point med sina inlägg. Dessa företag har inte längre möjlighet att nå ut på samma sätt längre. Det företagen kan göra då är att antingen göra bättre innehåll eller så måste de köpa annonser.

Men Facebook vill inte kapa den organiska räckvidden helt och hållet, den har bara bytt plats. I och med lanseringen av gruppfunktionen gavs användarna möjlighet att gå med i intressegrupper kring specifika ämnen. Det innebar också att möjligheter för annonsörerna att nå sin specifika målgrupp uppstod.

– Grundräckvidden är mycket högre i en grupp än vad den är i nyhetsflödet, förklarar Amanda Oxell. Men att administrera en stor Facebookgrupp tar jättemycket tid så många ideella administratörer tänker nog att om de tar in annonsörer så kan de göra jobba vidare med gruppen på heltid och utveckla gruppen till något jättebra. Jag tror att kommersiella samarbeten i grupper är något som är på uppgång.

Amanda Oxell bästa tips för att lyckas på Facebook:

  1. Var relevant. Det är det hela relevansalgoritmen bygger på.
  2. Ta reda på hur du ska vara relevant. Amanda förklarar här nedan.
  3. Lägg krutet på de kanaler där den organiska räckvidden är lite högre än bara i nyhetsflödet. Jobba i grupper eller till exempel Insta Stories. Sätt er in i hur och var man ska synas.

* En grupp vars syfte är att anmäla sexistiska och könsdiskriminerande annonser på Facebook – med hjälp av just relevansalgoritmen – för att antingen få ned dem permanent eller minska räckvidden. Annonsrådet har på kort tid fått över 10 000 medlemmar.

Artikeln senast uppdaterad: 12 december, 2017
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer
Det korta filmformatets år
Nyheter: 08 Dec 2017

Det korta filmformatets år

Det rörliga materialet i sociala medier blir kortare och kortare för att konsumenten ska orka titta. Nya grepp måste testas för... Läs mer
Insiktsdriven kommunikation
Kundnytta: 04 Jan 2018

Insiktsdriven kommunikation

Vi på Chiffer levererar content som vi vet genererar engagemang. Detta lyckas vi med genom att arbeta med smarta verktyg och att... Läs mer
SEO-trender 2018
Kundnytta: 04 Jan 2018

SEO-trender 2018

Nytt år och dags att börja fundera över vad vi kan förvänta oss av 2018 gällande sökordsoptimering. Läs mer
Framtiden är här
Krönika: 21 Dec 2017

Framtiden är här

Virtual reality, förkortat VR, är numera en del av vardagen. 2016 korades VR-glasögonen till årets julklapp och kan enkelt köpas... Läs mer
Vad innebär Facebooks nya algoritm?
Kundnytta: 12 Dec 2017

Vad innebär Facebooks nya

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell. Läs mer
ICA – ett år på Snapchat
Nyheter: 08 Dec 2017

ICA – ett år på Snapchat

Drygt ett år har gått sedan ICA Sverige började använda Snapchat i sin marknadsföring. Vi tar reda på hur det har gått. Läs mer
Misstro till varumärken
Kundnytta: 06 Dec 2017

Misstro till varumärken

Konsumenter blir alltmer skeptiska mot varumärken, så få som 5 procent tycker att varumärken är öppna och ärliga. Så blir ditt... Läs mer