Amanda_Oxell_1800x888
Kundnytta

Facebooks nya algoritm

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell.

Amanda Oxell är digital strateg på Maxus och grundare av Annonsrådet* på Facebook. Det stora sociala nätverket har som bekant förändrat algoritmen som styr vad som visas i flödet. Där användarna tidigare såg alla inlägg listas i kronologisk ordning är det nu något annat som avgör vad som visas först för dig när du loggar in. Nämligen ditt beteende.

– Relevansalgoritmen, som den kallas, baseras till stor del på användarens beteende, säger Amanda Oxell. Facebook känner av vilken typ av videor du gillar, vilka ämnen du engagerar dig i eller vilka sidor och personer du följer.

Anledningarna till att Facebook gör detta är flera. Dels för att innehållet i kanalen numera är enormt och dels för att den är en allt större och viktigare arena för företagen att marknadsföra sig på.

Facebook säkrar sina annonsintäkter

– Så detta är ett sätt för Facebook att säkra sina annonsintäkter, säger Amanda Oxell. De har minskat den organiska räckvidden för företag som inte är hundra procent relevanta i sina budskap eller inte helt on-point med sina inlägg. Dessa företag har inte längre möjlighet att nå ut på samma sätt längre. Det företagen kan göra då är att antingen göra bättre innehåll eller så måste de köpa annonser.

Men Facebook vill inte kapa den organiska räckvidden helt och hållet, den har bara bytt plats. I och med lanseringen av gruppfunktionen gavs användarna möjlighet att gå med i intressegrupper kring specifika ämnen. Det innebar också att möjligheter för annonsörerna att nå sin specifika målgrupp uppstod.

– Grundräckvidden är mycket högre i en grupp än vad den är i nyhetsflödet, förklarar Amanda Oxell. Men att administrera en stor Facebookgrupp tar jättemycket tid så många ideella administratörer tänker nog att om de tar in annonsörer så kan de göra jobba vidare med gruppen på heltid och utveckla gruppen till något jättebra. Jag tror att kommersiella samarbeten i grupper är något som är på uppgång.

Amanda Oxell bästa tips för att lyckas på Facebook:

  1. Var relevant. Det är det hela relevansalgoritmen bygger på.
  2. Ta reda på hur du ska vara relevant. Amanda förklarar här nedan.
  3. Lägg krutet på de kanaler där den organiska räckvidden är lite högre än bara i nyhetsflödet. Jobba i grupper eller till exempel Insta Stories. Sätt er in i hur och var man ska synas.

* En grupp vars syfte är att anmäla sexistiska och könsdiskriminerande annonser på Facebook – med hjälp av just relevansalgoritmen – för att antingen få ned dem permanent eller minska räckvidden. Annonsrådet har på kort tid fått över 10 000 medlemmar.

Artikeln senast uppdaterad: 16 april, 2018
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer