Amanda_Oxell_1800x888
Kundnytta

Facebooks nya algoritm

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell.

Amanda Oxell är digital strateg på Maxus och grundare av Annonsrådet* på Facebook. Det stora sociala nätverket har som bekant förändrat algoritmen som styr vad som visas i flödet. Där användarna tidigare såg alla inlägg listas i kronologisk ordning är det nu något annat som avgör vad som visas först för dig när du loggar in. Nämligen ditt beteende.

– Relevansalgoritmen, som den kallas, baseras till stor del på användarens beteende, säger Amanda Oxell. Facebook känner av vilken typ av videor du gillar, vilka ämnen du engagerar dig i eller vilka sidor och personer du följer.

Anledningarna till att Facebook gör detta är flera. Dels för att innehållet i kanalen numera är enormt och dels för att den är en allt större och viktigare arena för företagen att marknadsföra sig på.

Facebook säkrar sina annonsintäkter

– Så detta är ett sätt för Facebook att säkra sina annonsintäkter, säger Amanda Oxell. De har minskat den organiska räckvidden för företag som inte är hundra procent relevanta i sina budskap eller inte helt on-point med sina inlägg. Dessa företag har inte längre möjlighet att nå ut på samma sätt längre. Det företagen kan göra då är att antingen göra bättre innehåll eller så måste de köpa annonser.

Men Facebook vill inte kapa den organiska räckvidden helt och hållet, den har bara bytt plats. I och med lanseringen av gruppfunktionen gavs användarna möjlighet att gå med i intressegrupper kring specifika ämnen. Det innebar också att möjligheter för annonsörerna att nå sin specifika målgrupp uppstod.

– Grundräckvidden är mycket högre i en grupp än vad den är i nyhetsflödet, förklarar Amanda Oxell. Men att administrera en stor Facebookgrupp tar jättemycket tid så många ideella administratörer tänker nog att om de tar in annonsörer så kan de göra jobba vidare med gruppen på heltid och utveckla gruppen till något jättebra. Jag tror att kommersiella samarbeten i grupper är något som är på uppgång.

Amanda Oxell bästa tips för att lyckas på Facebook:

  1. Var relevant. Det är det hela relevansalgoritmen bygger på.
  2. Ta reda på hur du ska vara relevant. Amanda förklarar här nedan.
  3. Lägg krutet på de kanaler där den organiska räckvidden är lite högre än bara i nyhetsflödet. Jobba i grupper eller till exempel Insta Stories. Sätt er in i hur och var man ska synas.

* En grupp vars syfte är att anmäla sexistiska och könsdiskriminerande annonser på Facebook – med hjälp av just relevansalgoritmen – för att antingen få ned dem permanent eller minska räckvidden. Annonsrådet har på kort tid fått över 10 000 medlemmar.

Artikeln senast uppdaterad: 16 april, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer