Amanda_Oxell_1800x888
Kundnytta

Facebooks nya algoritm

Hur kan man som marknadsförare bäst nyttja Facebooks nya flöde? Vi frågade en expert – Amanda Oxell.

Amanda Oxell är digital strateg på Maxus och grundare av Annonsrådet* på Facebook. Det stora sociala nätverket har som bekant förändrat algoritmen som styr vad som visas i flödet. Där användarna tidigare såg alla inlägg listas i kronologisk ordning är det nu något annat som avgör vad som visas först för dig när du loggar in. Nämligen ditt beteende.

– Relevansalgoritmen, som den kallas, baseras till stor del på användarens beteende, säger Amanda Oxell. Facebook känner av vilken typ av videor du gillar, vilka ämnen du engagerar dig i eller vilka sidor och personer du följer.

Anledningarna till att Facebook gör detta är flera. Dels för att innehållet i kanalen numera är enormt och dels för att den är en allt större och viktigare arena för företagen att marknadsföra sig på.

Facebook säkrar sina annonsintäkter

– Så detta är ett sätt för Facebook att säkra sina annonsintäkter, säger Amanda Oxell. De har minskat den organiska räckvidden för företag som inte är hundra procent relevanta i sina budskap eller inte helt on-point med sina inlägg. Dessa företag har inte längre möjlighet att nå ut på samma sätt längre. Det företagen kan göra då är att antingen göra bättre innehåll eller så måste de köpa annonser.

Men Facebook vill inte kapa den organiska räckvidden helt och hållet, den har bara bytt plats. I och med lanseringen av gruppfunktionen gavs användarna möjlighet att gå med i intressegrupper kring specifika ämnen. Det innebar också att möjligheter för annonsörerna att nå sin specifika målgrupp uppstod.

– Grundräckvidden är mycket högre i en grupp än vad den är i nyhetsflödet, förklarar Amanda Oxell. Men att administrera en stor Facebookgrupp tar jättemycket tid så många ideella administratörer tänker nog att om de tar in annonsörer så kan de göra jobba vidare med gruppen på heltid och utveckla gruppen till något jättebra. Jag tror att kommersiella samarbeten i grupper är något som är på uppgång.

Amanda Oxell bästa tips för att lyckas på Facebook:

  1. Var relevant. Det är det hela relevansalgoritmen bygger på.
  2. Ta reda på hur du ska vara relevant. Amanda förklarar här nedan.
  3. Lägg krutet på de kanaler där den organiska räckvidden är lite högre än bara i nyhetsflödet. Jobba i grupper eller till exempel Insta Stories. Sätt er in i hur och var man ska synas.

* En grupp vars syfte är att anmäla sexistiska och könsdiskriminerande annonser på Facebook – med hjälp av just relevansalgoritmen – för att antingen få ned dem permanent eller minska räckvidden. Annonsrådet har på kort tid fått över 10 000 medlemmar.

Artikeln senast uppdaterad: 16 april, 2018
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer
Få fler följare på Facebook
Kundnytta: 26 Feb 2018

Få fler följare på Facebook

Följare och likes skapar förtroende kund och företag emellan. Så här kan du enkelt öka antalet följare till din... Läs mer
Marknadsföringsåret 2018
Nyheter: 20 Feb 2018

Marknadsföringsåret 2018

Marknadsföring är en värld i ständig förändring. Det som var sant igår kanske är helt fel imorgon. Därför är det viktigt för... Läs mer
Kvalitet eller kvantitet?
Krönika: 12 Feb 2018

Kvalitet eller kvantitet?

Åsikterna går isär bland experterna i contentbranschen. En förespråkar få inlägg med hög kvalitet, en annan hävdar att kvantitet... Läs mer
Är Facebook på väg bort?
Nyheter: 06 Feb 2018

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är... Läs mer
Skapa hunger hos den mätta konsumenten
Framgångsfaktorn: 28 Jan 2018

Skapa hunger hos den mätta

Postkodlotteriet har knäckt koden och fått många engagerade och lojala kunder, så här gjorde de. Läs mer
10 trender för sociala medier 2018
Kundnytta: 22 Jan 2018

10 trender för sociala medier

2017 bjöd på mer rörligt och ett större behov av att betala för att nå ut med sitt innehåll i sociala medier. Hur kommer 2018 att... Läs mer
SEO-optimera din webbsida
Kundnytta: 15 Jan 2018

SEO-optimera din webbsida

Följ dessa tolv steg så kommer din hemsida få mer trafik! Läs mer
Nyord 2017
Språkskolan: 12 Jan 2018

Nyord 2017

Trots fejkade nyheter och cringeiga dabklipp har vi tagit oss igenom 2017 och in i ett nytt år. Varje år presenterar Språkrådet... Läs mer