Framgångsfaktorn

”Välj en person som känns äkta”

Vi presenterar den andra delen i vår artikelserie ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete. Den här gången lyfter vi Stockholmsbaserade väskföretaget Sandqvist, som har valt ut två samarbeten de gjort, och beskriver varför de lyckades så bra.

Influencersamarbete med känd kock

Det finns ett genuint intresse för mat hos grundarna av Sandqvist, vilket ledde till ett naturligt samarbeta med kocken Niklas Ekstedt som även klädföretaget C-store var med på. Sandqvist tog fram förklädet ”Ekstedt” i svart, brunt, blått och olivfärgat samt adderade en ny modell i blått med svarta läderdetaljer i vaxad canvas som är ännu tåligare och går lättare att skölja av.

Samarbetet startade 2013 och sedan dess har mängder av personer som bär förklädet taggat sig själva med #Ekstedt. Dessutom har Niklas själv blivit fotograferad flertalet gånger i förklädet och bilderna har bland annat synts i media och på Instagram. Samarbetet har därför varit mycket lyckat.
– Häromdagen fotograferades Niklas utanför vår butik i London och bilden lades upp på hans Instagramkonto där han skrev ”If you need a real apron, you can buy one at Sandqvist store”, vilket såklart gjorde oss väldigt glada och stolta, säger Sebastian Westin, Brand Manager och en av tre grundare av Sandqvist.

”Våra favoritkockar använder förklädet”

Samarbetet har fortlöpt under fyra år och försäljningen av förklädet har tickat på bra. Ibland ökar den och då kan företaget se att förklädet har varit med i något sammanhang, som på Instagram eller i en intervju.
Det är väldigt kul när förklädet dyker upp i olika sammanhang, till exempel använder kockar och bartenders på våra favoritrestauranger det, tillägger Sebastian Westin.

Lyckad kampanj med Hasselblad

Förutom intresset för matlagning har grundarna av Sandqvist alltid varit intresserade av fotografi. De är väldigt visuella i sin kommunikation och intresset för fotografi är stort inom företaget, så stort att de vanligtvis fotograferar alla produkt-, kampanj-, press-, och contentbilder inhouse. Dessutom är de fascinerade av Hasselblads anrika historia, vilket går hand i hand med Sandqvist önskan om att samarbeta med skandinaviska varumärken med samma kvalitétsfokus som dom själva.

Väldigt visuella i kommunikationen

– Intresset för fotografi och Hasselblads kameror ledde till ett samarbete under 2016 där vi tog fram fyra funktionella kameraväskor tillsammans med Hasselblad. Två ryggsäckar, en messenger bag samt en tote bag. Samarbetet följdes upp med en fotoutställning i vår Londonbaserade butik med den ikoniska fotografen och snowboardåkaren Gian Paul Lozza. Vi producerade också ett magasin med fotografens bilder och ett reportage om honom där miljön var ett vackert snöigt Japan. Resultatet var att väskorna sålde slut och eventet och magasinet mottogs väl. Det var också en bonus att Londonbutiken fick uppmärksamhet. Vi gillar att ha utställningar och events i våra butiker, det är kul att använda ytorna på det sättet, säger Sebastian Westin.

Sebastian Westins fyra tips för att lyckas med ett influencersamarbete eller en kampanj är:

  1. Var äkta – välj en person du kan stå för eller en produkt du brinner för, det genomsyrar slutresultatet.
  2. Utgå ifrån dig själv – man kan inte köpa sig in på områden och fejka något som man inte är. Man måste börja utifrån sig själv som företag, och det som får hjärtat att slå lite extra.
  3. Långsiktighet – tänk långsiktigt och ha en relation med dem du samarbetar med.
  4. Win-win – det ska vara en win-win och inte bara en win. Det är viktigt att det är ett givande samarbete från båda håll.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH vet HUR VIKTIGT DET ÄR MEd bra influencersamarbeten FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLp? Kontakta oss. 

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
Finn enhörningar – maxa effekten
Framgångsfaktorn: 18 apr 2019

Finn enhörningar – maxa

Att hitta enhörningarna i ditt innehåll gör din marknadsföring mer kostnadseffektiv. Ylva Söderberg, Senior Creative Director på... Läs mer
Lisa Wouda ny byråchef
Pressmeddelande: 01 apr 2019

Lisa Wouda ny byråchef

– Vi är starka inom rörligt och jag ser fram emot att låta vårt erbjudande inom distribution, köp och analys få växa. Lisa Wouda... Läs mer
Cancerfonden bäst på Instagram
Framgångsfaktorn: 13 mar 2019

Cancerfonden bäst på Instagram

När tidningen Resumé rankade de varumärken som är mest framgångsrika i sociala medier hamnade Cancerfonden på första plats.... Läs mer
Långsiktighet lönar sig
Kundnytta: 06 mar 2019

Långsiktighet lönar sig

Så övertygar du din organisation. Andreas Björkman, projektledare på Chiffer, förklarar varför en väl genomtänkt contentstrategi... Läs mer
Silver i Årets Byrå 2019
Nyheter: 22 feb 2019

Silver i Årets Byrå 2019

Vi är så stolta och glada över att återigen stå på pallplats i Årets Byrå. Chiffer tog silver i Årets Byrå 2019 När Årets Byrå... Läs mer
Sätt en säker stil
Chiffer spanar: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer