Framgångsfaktorn

”Välj en person som känns äkta”

Vi presenterar den andra delen i vår artikelserie ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete. Den här gången lyfter vi Stockholmsbaserade väskföretaget Sandqvist, som har valt ut två samarbeten de gjort, och beskriver varför de lyckades så bra.

Influencersamarbete med känd kock

Det finns ett genuint intresse för mat hos grundarna av Sandqvist, vilket ledde till ett naturligt samarbeta med kocken Niklas Ekstedt som även klädföretaget C-store var med på. Sandqvist tog fram förklädet ”Ekstedt” i svart, brunt, blått och olivfärgat samt adderade en ny modell i blått med svarta läderdetaljer i vaxad canvas som är ännu tåligare och går lättare att skölja av.

Samarbetet startade 2013 och sedan dess har mängder av personer som bär förklädet taggat sig själva med #Ekstedt. Dessutom har Niklas själv blivit fotograferad flertalet gånger i förklädet och bilderna har bland annat synts i media och på Instagram. Samarbetet har därför varit mycket lyckat.
– Häromdagen fotograferades Niklas utanför vår butik i London och bilden lades upp på hans Instagramkonto där han skrev ”If you need a real apron, you can buy one at Sandqvist store”, vilket såklart gjorde oss väldigt glada och stolta, säger Sebastian Westin, Brand Manager och en av tre grundare av Sandqvist.

”Våra favoritkockar använder förklädet”

Samarbetet har fortlöpt under fyra år och försäljningen av förklädet har tickat på bra. Ibland ökar den och då kan företaget se att förklädet har varit med i något sammanhang, som på Instagram eller i en intervju.
Det är väldigt kul när förklädet dyker upp i olika sammanhang, till exempel använder kockar och bartenders på våra favoritrestauranger det, tillägger Sebastian Westin.

Lyckad kampanj med Hasselblad

Förutom intresset för matlagning har grundarna av Sandqvist alltid varit intresserade av fotografi. De är väldigt visuella i sin kommunikation och intresset för fotografi är stort inom företaget, så stort att de vanligtvis fotograferar alla produkt-, kampanj-, press-, och contentbilder inhouse. Dessutom är de fascinerade av Hasselblads anrika historia, vilket går hand i hand med Sandqvist önskan om att samarbeta med skandinaviska varumärken med samma kvalitétsfokus som dom själva.

Väldigt visuella i kommunikationen

– Intresset för fotografi och Hasselblads kameror ledde till ett samarbete under 2016 där vi tog fram fyra funktionella kameraväskor tillsammans med Hasselblad. Två ryggsäckar, en messenger bag samt en tote bag. Samarbetet följdes upp med en fotoutställning i vår Londonbaserade butik med den ikoniska fotografen och snowboardåkaren Gian Paul Lozza. Vi producerade också ett magasin med fotografens bilder och ett reportage om honom där miljön var ett vackert snöigt Japan. Resultatet var att väskorna sålde slut och eventet och magasinet mottogs väl. Det var också en bonus att Londonbutiken fick uppmärksamhet. Vi gillar att ha utställningar och events i våra butiker, det är kul att använda ytorna på det sättet, säger Sebastian Westin.

Sebastian Westins fyra tips för att lyckas med ett influencersamarbete eller en kampanj är:

  1. Var äkta – välj en person du kan stå för eller en produkt du brinner för, det genomsyrar slutresultatet.
  2. Utgå ifrån dig själv – man kan inte köpa sig in på områden och fejka något som man inte är. Man måste börja utifrån sig själv som företag, och det som får hjärtat att slå lite extra.
  3. Långsiktighet – tänk långsiktigt och ha en relation med dem du samarbetar med.
  4. Win-win – det ska vara en win-win och inte bara en win. Det är viktigt att det är ett givande samarbete från båda håll.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH vet HUR VIKTIGT DET ÄR MEd bra influencersamarbeten FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLp? Kontakta oss. 

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
Sätt en säker stil
Kundnytta: 14 feb 2019

Sätt en säker stil

Koll på designtrender ger trovärdighet och gör det enkelt att skapa ett tilltalande innehåll för en stilmedveten målgrupp. Vi... Läs mer
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer