Framgångsfaktorn

”Välj en person som känns äkta”

Vi presenterar den andra delen i vår artikelserie ”Framgångsfaktorn” där vi intervjuar företag om en lyckad kampanj eller ett influencersamarbete. Den här gången lyfter vi Stockholmsbaserade väskföretaget Sandqvist, som har valt ut två samarbeten de gjort, och beskriver varför de lyckades så bra.

Influencersamarbete med känd kock

Det finns ett genuint intresse för mat hos grundarna av Sandqvist, vilket ledde till ett naturligt samarbeta med kocken Niklas Ekstedt som även klädföretaget C-store var med på. Sandqvist tog fram förklädet ”Ekstedt” i svart, brunt, blått och olivfärgat samt adderade en ny modell i blått med svarta läderdetaljer i vaxad canvas som är ännu tåligare och går lättare att skölja av.

Samarbetet startade 2013 och sedan dess har mängder av personer som bär förklädet taggat sig själva med #Ekstedt. Dessutom har Niklas själv blivit fotograferad flertalet gånger i förklädet och bilderna har bland annat synts i media och på Instagram. Samarbetet har därför varit mycket lyckat.
– Häromdagen fotograferades Niklas utanför vår butik i London och bilden lades upp på hans Instagramkonto där han skrev ”If you need a real apron, you can buy one at Sandqvist store”, vilket såklart gjorde oss väldigt glada och stolta, säger Sebastian Westin, Brand Manager och en av tre grundare av Sandqvist.

”Våra favoritkockar använder förklädet”

Samarbetet har fortlöpt under fyra år och försäljningen av förklädet har tickat på bra. Ibland ökar den och då kan företaget se att förklädet har varit med i något sammanhang, som på Instagram eller i en intervju.
Det är väldigt kul när förklädet dyker upp i olika sammanhang, till exempel använder kockar och bartenders på våra favoritrestauranger det, tillägger Sebastian Westin.

Lyckad kampanj med Hasselblad

Förutom intresset för matlagning har grundarna av Sandqvist alltid varit intresserade av fotografi. De är väldigt visuella i sin kommunikation och intresset för fotografi är stort inom företaget, så stort att de vanligtvis fotograferar alla produkt-, kampanj-, press-, och contentbilder inhouse. Dessutom är de fascinerade av Hasselblads anrika historia, vilket går hand i hand med Sandqvist önskan om att samarbeta med skandinaviska varumärken med samma kvalitétsfokus som dom själva.

Väldigt visuella i kommunikationen

– Intresset för fotografi och Hasselblads kameror ledde till ett samarbete under 2016 där vi tog fram fyra funktionella kameraväskor tillsammans med Hasselblad. Två ryggsäckar, en messenger bag samt en tote bag. Samarbetet följdes upp med en fotoutställning i vår Londonbaserade butik med den ikoniska fotografen och snowboardåkaren Gian Paul Lozza. Vi producerade också ett magasin med fotografens bilder och ett reportage om honom där miljön var ett vackert snöigt Japan. Resultatet var att väskorna sålde slut och eventet och magasinet mottogs väl. Det var också en bonus att Londonbutiken fick uppmärksamhet. Vi gillar att ha utställningar och events i våra butiker, det är kul att använda ytorna på det sättet, säger Sebastian Westin.

Sebastian Westins fyra tips för att lyckas med ett influencersamarbete eller en kampanj är:

  1. Var äkta – välj en person du kan stå för eller en produkt du brinner för, det genomsyrar slutresultatet.
  2. Utgå ifrån dig själv – man kan inte köpa sig in på områden och fejka något som man inte är. Man måste börja utifrån sig själv som företag, och det som får hjärtat att slå lite extra.
  3. Långsiktighet – tänk långsiktigt och ha en relation med dem du samarbetar med.
  4. Win-win – det ska vara en win-win och inte bara en win. Det är viktigt att det är ett givande samarbete från båda håll.

VI PÅ CHIFFER HJÄLPER GÄRNA ERT FÖRETAG MED CONTENT MARKETING OCH vet HUR VIKTIGT DET ÄR MEd bra influencersamarbeten FÖR ATT NÅ UT EFFEKTIVT. VILL DU HA HJÄLp? Kontakta oss. 

Artikeln senast uppdaterad: 31 maj, 2018
3 skäl till en rörlig logga
Framgångsfaktorn: 13 nov 2019

3 skäl till en rörlig logga

En logotyp kommunicerar snabbt och enkelt vilken typ av företag ni är. Med en animerad version finns fler möjligheter att stärka... Läs mer
Guld, silver & brons i Publishingpriset!
Nyheter: 08 nov 2019

Guld, silver & brons i

Det blev rena medaljregnet för Chiffer i Publishingpriset. Grannliv vann i klassen Kundtidningar B2C och Plattform knep silver i... Läs mer
5 viktiga spaningar om svenskarnas internetvanor
Nyheter: 18 okt 2019

5 viktiga spaningar om

Det rör på sig inom rörligt och mottagarnas krav på relevant innehåll ökar. Det är några av Chiffers spaningar ur rapporten... Läs mer
Vi lanserar årets designhändelse – Rosa Bandet
Nyheter: 02 okt 2019

Vi lanserar årets

Rosa Bandet är ett symbolladdat och omsorgsfullt designat smycke som är sammankopplat med årets största insamlingskampanj. Läs mer
Chiffer breddar och vässar med tre nyanställningar
Nyheter: 27 sep 2019

Chiffer breddar och vässar med

I takt med ökade uppdrag inom rörligt stärker contentbyrån Chiffer sin personalstyrka med en motion designer, en strategisk... Läs mer
Interflora hyllar barnbarnens hjältar
Nyheter: 06 sep 2019

Interflora hyllar barnbarnens

Grandparents Day firas i många länder runt om i världen, men har inte uppmärksammats i Sverige. Förrän nu. Chiffer har hjälpt... Läs mer
Tre nomineringar till Publishingpriset!
Nyheter: 06 sep 2019

Tre nomineringar till

Tre av våra magasin är nominerade till Publishingpriset, Sveriges äldsta heltäckande kommunikationstävling. Läs mer
3 tips – köp i sociala medier
Framgångsfaktorn: 05 jun 2019

3 tips – köp i sociala medier

Tre skäl till varför du måste köpa i sociala medier och tre tips för att lyckas. Lisa Wouda, byråchef på Chiffer, listar det du... Läs mer
Nytt kommunikationskoncept för Granngården
Nyheter: 24 maj 2019

Nytt kommunikationskoncept för

Tillsammans med Granngården släpper Chiffer tre reklamfilmer inom ett nytt kommunikationskoncept – Stöttar drömmar.  Läs mer