facebook_minskar_1800x888
Nyheter

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är också det sociala mediet som flest svenskar överväger att lämna eller minska sin användning.

I den årliga undersökningen Svenskarna och Internet framgår det att Facebook har högst antal användare bland sociala medier, där hela 74% uppgett att de använder kanalen. För Instagram och Snapchat har i sin tur 53% respektive 33% svarat att de använder kanalen.

I en undersökning gjord av Sveriges Annonsörer/Novus tillfrågades 1032 svenskar om de planerar att ändra sin användning och aktivitet på några av de mest frekvent använda sociala medierna. Där uppgav 23% att man överväger att minska eller stänga ned sitt Facebook konto. För Instagram och Snapchat är samma siffra 8% respektive 5%.

Facebook fortfarande störst

Det kan alltså konstateras att Facebook fortfarande är störst och fortsätter att öka, enligt Svenskarna och Internet. Men har samtidigt också högst andel användare som överväger att lämna nätverket, enligt Sveriges Annonsörer/Novus.

Ser man till tillväxtökningen visar Svenskarna och Internet att både Instagram och Snapchat båda har en större tillväxt än Facebook. Svenska Annonsörer/Novus undersökning visar också på att LinkedIn går framåt. LinkedIn är den plattform där högst andel överväger att antingen öka sin användning av plattformen eller öppna ett konto.

Vad man kan ta med sig från undersökningarna som företagare och marknadsförare är att det blir allt viktigare att kunna förstå och agera på ett flertal olika kanaler. I takt med att fler sociala medier blir större i olika segment blir det också viktigare med kunskap om alla olika kanaler för att kunna nå ut till målgrupperna.

Av: Felix Schenk

Vill ert företag ha hjälp med EN STRATEGI FÖR SOCIALA MEDIER? Kontakta oss på Chiffer för att få veta mer. 

Artikeln senast uppdaterad: 6 februari, 2018
Chiffer kan bli Årets byrå
Nyheter: 11 jan 2019

Chiffer kan bli Årets byrå

Chiffer är glädjande nog en av tre byråer som kan vinna pris som Årets contentbyrå 2018. Läs mer
Contentresan den nya köpresan
Chiffer spanar: 09 jan 2019

Contentresan den nya köpresan

Med grunden i McKinseys köpresa är contentresan vårt viktigaste verktyg. Den tar tid att sätta sig in i och förstå, men när det... Läs mer
5 tips för bättre storytelling
Framgångsfaktorn: 14 Dec 2018

5 tips för bättre storytelling

Snabba knep för lyckad storytelling i sociala medier. Läs mer
Marknadschefens nya roll
Framgångsfaktorn: 29 Nov 2018

Marknadschefens nya roll

Marknadschefernas förståelse för kundens krav, behov och beteende har fått ledningsgrupperna att omvärdera deras roll. Läs mer
Tidningen Lera vinner Publishingpriset – igen
Nyheter: 09 Nov 2018

Tidningen Lera vinner

För andra året i rad tog magasinet Lera hem segern i Publishingpriset. Läs mer
Lisa Wouda ny projektledare
Nyheter: 05 Nov 2018

Lisa Wouda ny projektledare

Lisa Wouda är ny projektledare och kommer framför allt att arbeta med Cancerfonden som nyligen valde Chiffer som... Läs mer
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
5 internettrender att hålla koll på
Nyheter: 24 okt 2018

5 internettrender att hålla

Rapporten Svenskarna och internet 2018 är här. Chiffer har summerat rapporten i fem viktiga internettrender att hålla koll på... Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer