facebook_minskar_1800x888
Nyheter

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är också det sociala mediet som flest svenskar överväger att lämna eller minska sin användning.

I den årliga undersökningen Svenskarna och Internet framgår det att Facebook har högst antal användare bland sociala medier, där hela 74% uppgett att de använder kanalen. För Instagram och Snapchat har i sin tur 53% respektive 33% svarat att de använder kanalen.

I en undersökning gjord av Sveriges Annonsörer/Novus tillfrågades 1032 svenskar om de planerar att ändra sin användning och aktivitet på några av de mest frekvent använda sociala medierna. Där uppgav 23% att man överväger att minska eller stänga ned sitt Facebook konto. För Instagram och Snapchat är samma siffra 8% respektive 5%.

Facebook fortfarande störst

Det kan alltså konstateras att Facebook fortfarande är störst och fortsätter att öka, enligt Svenskarna och Internet. Men har samtidigt också högst andel användare som överväger att lämna nätverket, enligt Sveriges Annonsörer/Novus.

Ser man till tillväxtökningen visar Svenskarna och Internet att både Instagram och Snapchat båda har en större tillväxt än Facebook. Svenska Annonsörer/Novus undersökning visar också på att LinkedIn går framåt. LinkedIn är den plattform där högst andel överväger att antingen öka sin användning av plattformen eller öppna ett konto.

Vad man kan ta med sig från undersökningarna som företagare och marknadsförare är att det blir allt viktigare att kunna förstå och agera på ett flertal olika kanaler. I takt med att fler sociala medier blir större i olika segment blir det också viktigare med kunskap om alla olika kanaler för att kunna nå ut till målgrupperna.

Av: Felix Schenk

Vill ert företag ha hjälp med EN STRATEGI FÖR SOCIALA MEDIER? Kontakta oss på Chiffer för att få veta mer. 

Artikeln senast uppdaterad: 6 februari, 2018
Vi välkomnar Cancerfonden
Pressmeddelande: 18 Okt 2018

Vi välkomnar Cancerfonden

Chiffer blir Cancerfondens contentbyrå och kommer att jobba långsiktigt med organisationens content marketing-arbete. Läs mer
Chiffers nya karriärsida
Nyheter: 25 Sep 2018

Chiffers nya karriärsida

På vår nya karriärsida kan du hålla koll på våra lediga tjänster samtidigt som du lär känna oss lite bättre.... Läs mer
Så fixar du Instagramsuccé!
Kundnytta: 25 Sep 2018

Så fixar du Instagramsuccé!

Satsar du på rätt innehåll på Instagram? Att veta vad som kommer att flyga är inte helt lätt. Här kommer fem tips som kan hjälpa... Läs mer
Chiffer söker webbutvecklare
Platsannons: 05 Sep 2018

Chiffer söker webbutvecklare

Vi söker en webbutvecklare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Vad är SEO?
Kundnytta: 29 Aug 2018

Vad är SEO?

Ta ett omtag med din webbsida och optimera den rätt. Så kan du ägna resten av tiden åt att skapa relevant innehåll som ger god... Läs mer
Lera nominerad till Publishingpriset
Nyheter: 24 Aug 2018

Lera nominerad till

Magasinet Lera är nominerat till Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar bransch. Förra året vann Lera samma kategori. Lera... Läs mer
Så ska du använda hashtags
Kundnytta: 29 Maj 2018

Så ska du använda hashtags

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer