facebook_minskar_1800x888
Nyheter

Är Facebook på väg bort?

Mer än hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen och det är fortsatt det största sociala mediet i Sverige. Men det är också det sociala mediet som flest svenskar överväger att lämna eller minska sin användning.

I den årliga undersökningen Svenskarna och Internet framgår det att Facebook har högst antal användare bland sociala medier, där hela 74% uppgett att de använder kanalen. För Instagram och Snapchat har i sin tur 53% respektive 33% svarat att de använder kanalen.

I en undersökning gjord av Sveriges Annonsörer/Novus tillfrågades 1032 svenskar om de planerar att ändra sin användning och aktivitet på några av de mest frekvent använda sociala medierna. Där uppgav 23% att man överväger att minska eller stänga ned sitt Facebook konto. För Instagram och Snapchat är samma siffra 8% respektive 5%.

Facebook fortfarande störst

Det kan alltså konstateras att Facebook fortfarande är störst och fortsätter att öka, enligt Svenskarna och Internet. Men har samtidigt också högst andel användare som överväger att lämna nätverket, enligt Sveriges Annonsörer/Novus.

Ser man till tillväxtökningen visar Svenskarna och Internet att både Instagram och Snapchat båda har en större tillväxt än Facebook. Svenska Annonsörer/Novus undersökning visar också på att LinkedIn går framåt. LinkedIn är den plattform där högst andel överväger att antingen öka sin användning av plattformen eller öppna ett konto.

Vad man kan ta med sig från undersökningarna som företagare och marknadsförare är att det blir allt viktigare att kunna förstå och agera på ett flertal olika kanaler. I takt med att fler sociala medier blir större i olika segment blir det också viktigare med kunskap om alla olika kanaler för att kunna nå ut till målgrupperna.

Av: Felix Schenk

Vill ert företag ha hjälp med EN STRATEGI FÖR SOCIALA MEDIER? Kontakta oss på Chiffer för att få veta mer. 

Artikeln senast uppdaterad: 6 februari, 2018
Är flest hashtags bäst?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Är flest hashtags bäst?

Hashtags kan hjälpa ditt content att nå nya målgrupper. Men vid överanvändning kan de däremot få motsatt effekt. Vi har... Läs mer
Gör ni rätt på LinkedIn?
Kundnytta: 29 Maj 2018

Gör ni rätt på LinkedIn?

Chiffer lyfter blicken och ser vad andra i branschen gör, vad LinkedIn förespråkar och vad företag vi följer gör som gör dem så... Läs mer
Integritetspolicy Chiffer Media AB
Nyheter: 21 Maj 2018

Integritetspolicy Chiffer Media

Integritetspolicy Chiffer Media AB Läs mer
Selecta väljer Chiffer
Nyheter: 16 Maj 2018

Selecta väljer Chiffer

Chiffer och Selecta har under våren inlett ett samarbete med fokus på att ytterligare stärka företagets kommunikation och närvaro... Läs mer
Strategisk AD sökes
Platsannons: 02 Maj 2018

Strategisk AD sökes

Vi söker en strategisk AD som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är värdefullt för både... Läs mer
Välj rätt influencer
Krönika: 26 Apr 2018

Välj rätt influencer

Att influencer marketing är på väg bort är långt ifrån sanning. Rätt samarbete kan bli en guldgruva för företagen som... Läs mer
”GDPR är bara början”
Kundnytta: 25 Apr 2018

”GDPR är bara början”

Idag lever många sina liv uppkopplade och lämnar ständigt digitala spår efter sig. Därför behövs en uppdatering som skyddar... Läs mer
Chiffer söker projektledare
Nyheter: 23 Apr 2018

Chiffer söker projektledare

Chiffer växer och söker en projektledare som delar vår passion för välgjort innehåll. På Chiffer skapar vi innehåll som är... Läs mer
Vem äger din data?
Krönika: 27 Mar 2018

Vem äger din data?

Har du koll på vilken information Facebook och andra sociala medier egentligen har om dig? Frågan är högaktuell i svallvågorna av... Läs mer